• پنجشنبه / ۲۶ آبان ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401082618227
  • خبرنگار : 50107

وزیر آموزش‌ و پرورش:

استکبار از غریزه یا مظاهر مشترک بین انسان و حیوان استفاده و مردم را تحریک می‌کند

استکبار از غریزه یا مظاهر مشترک بین انسان و حیوان استفاده و مردم را تحریک می‌کند

ایسنا/خراسان رضوی وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: امروز استکبار متوجه شده و تلاش می‌کند از غریزه یا مظاهر مشترک بین انسان و حیوان استفاده و مردم را تحریک کند. قطعا ریشه این عامل محرک، سودجویی یا نظام امپریالیسمی و لیبرالیسمی است که می‌خواهد اقتصاد خود را به حرکت دربیاورد؛ از همین رو اقداماتی انجام دادند و بسیاری از اوقات هم‌ موفق بودند.

یوسف نوری امروز، ۲۶ آبان ماه، در مراسم اختتامیه چهاردهمین نشست هم‌اندیشی سالانه ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش‌ و پرورش که در هتل نماز مشهد برگزار شد، اظهار کرد: ما بعد از انقلاب ریزش‌ها و رویش‌هایی داشتیم. ریزش‌ها فعالیت‌های مبتنی بر غریزه بوده و هدفشان الهی نبود اما رویش‌هایی را هم داشتیم که مبتنی بر فطرت و هدفشان الهی بوده است. علمای تعلیم و تربیت به ویژه امام(ره) و افراد والامقامی چون شهیدان بهشتی، باهنر، مطهری و دیگر شهدا به سمت فطرت هدایت می‌کردند و جهت الهی داشتند.

وی افزود: امروز که این اتفاقات رخ داده و پیش‌بینی هم می‌شد که اتفاق بیفتد اما نه با عمقی که اوایل در مدرسه داشتیم، نشان از این بود ما واقعا در آموزش‌ و پرورش کار نکردیم و نیاز جدی داریم.

نوری با بیان اینکه همه کشورهای اسلامی اجرای سند ۲۰۳۰ را پذیرفته بودند و ما هم پذیرفته بودیم زیرا روی این موضوع کار کرده بودند، عنوان کرد: جامعه آموزش‌ و پرورش اقتصاد بسیار بزرگی دارد اما هنگامی که بر آن مستولی شوند، اقتصاد آن کشور نیز دراختیارشان است. این اتفاق خیلی دقیق افتاد. آثار آن اول خانواده را از هم پاشاند و آن را به عنوان یک موسسه زیان‌ده به‌شمار آورد. ازدواج سفید در ایران دیده شد. این را هم گفتند که اگر ازدواجی رخ داد، فرزند عامل شکست آن است و از همین رو بود که ما این وضعیت رشد جمعیتی در ایران را مشاهده کردیم. این موضوع سال‌ها ادامه داشت. از ابتدا کارهایی انجام دادند که موجب شد ما سند۲۰۳۰ را بپذیریم اما برخی کشورها از این الگوها استفاده نکردند و نظام تعلیم‌ و تربیت خود را براساس داشته‌های فرهنگی و تمدنی خودپایه‌گذاری کردند.

وزیر آموزش‌ و پرورش ادامه داد: ما را به روش‌هایی مشغول کردند که دانش‌آموزان ما بروند،   بخوانند و امتحان دهند و دیدند بچه‌های سرآمد داریم؛ بنابراین نخبه‌های کشورهای مختلف از جمله ایران را به سمت خودشان بردند. تلاش کردند که جامعه ما از نظر نظام تعلیم و تربیت به ‌طور عمومی در اختیار آن‌ها باشد که این اتفاق تقریبا افتاد اما در کنار این متدین‌هایی بودند که اجازه نمی‌دادند و از این انحراف جلوگیری کردند.   هر وقت قرار بود کار خوبی انجام شود؛   مثل سند تحول بنیادین. سندهای بدیل آن هم می‌آمد زیرا زمینه وجود داشت.   الان هر کاری می‌کنیم، گفتمان سند شکل نمی‌گیرد. این موضوع نیازمند این است کار جهادی انجام شود تا بتوان این تحول را ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی پذیرفتیم خانواده که در قرآن نماد مودت و رحمت بوده،   از بین برود و به بنگاه و موسسه تبدیل شود،   نظام تعلیم‌ و تربیت نیز از درون خانواده می‌جوشد.   ما تمام تربیت را در دانشگاه دیدیم و دوره پیش از دبستان را فراموش کردیم که مهم‌ترین دوره است.   پیش از دبستان را به بهزیستی داده بودیم،   آیا بهزیستی نهاد تربیتی است؟   آموزش‌ و پرورش ضعیف‌تر شد تا جایی که امروز می‌گوییم مربی پرورشی نداریم و باز آموزش و پروش ضعیف‌تر شد. ما راه را باز کردیم تا بی‌حساب و کتاب به آموزش‌ و پرورش بیایند؛   گزینش‌ها در عرض ۲ روز انجام می‌شود؛   در حالی که دوره گزینش کارمند مالیاتی یک سال طول می‌کشد و در قانون سه تا پنج ماه است.

نوری با اشاره به اینکه آموزش‌ و پرورش تنها مانده زیرا دیگر نهادها در آن کار نمی‌کردند، تصریح کرد: ستاد نانو در آموزش‌ و پرورش فعالیت کرد و ما الان رتبه چهارم را در جهان داریم. باید همه نهادهای فرهنگی، هنری و نهادهای اصیل مانند ستاد نانو به آموزش‌ و پرورش بیایند. اگر این کار را انجام می‌دادند، نتیجه می‌گرفتیم. درون آموزش و پرورش این فقر بیشتر دیده می‌شود.   ما تنها نهادی هستیم که ارتباط قانونی با خانواده داریم اما از این ظرفیت استفاده نمی‌کنیم.   نهاد آموزش‌ و پرورش خودش هم با داشته‌هایش ارتباط ندارد؛ مخصوصا مدرسه که یاد گرفته خودش باشد و اگر پول نداشت با استفاده از کمک مردمی خود را اداره کند. باید ارتباط خود را با نهادهای دیگر از جمله حوزه تحکیم کنیم. این قضایای جدید ثابت کرد هرچه هست در درون کلاس درس اتفاق افتاده اما همه چیز پیشتر در خانواده شکل می‌گیرد.

وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: ما فعلا درد توحید داریم؛ تحول بنیادین این است که بتوانیم لایه باور دانش‌آموزان را تغییر دهیم که در نتیجه آن ارزش و بعد رفتاری آنان تغییر می‌کند. باید این لایه عمیق را مقداری جدی بگیریم که این درخواست ما از حوزه‌های علمیه است.

وی بیان کرد: اولین محور تحول بنیادین نیروی انسانی است. دانشگاه باید از یک دانشگاه معمولی به دانشگاه آموزش و پرورش و مرکز ثقل آن تبدیل شود و ماموریت‌گرا باشد. نسبت استاد به دانشجو کم بود که اکنون برای جذب نیروهای خوب مجوز صادر شده است. پیش از این گزینشی برای این موضوع تعیین نشده بود اما اکنون این گزینش تعیین می‌شود. باید ۱۲روزه ۲۵ هزار نفر جذب می‌کردیم که اکنون بنا شد این کار غیر متمرکز باشد و تا ۶ ماه فرصت داشته باشیم. برای نیرویی که جذب شده بود، فضا نداشتیم؛ بنابراین بیش از ۴۰۰ هزار متر مربع از املاک را در اختیار نیروهای تازه جذب شده قرار دادیم. ارزشیابی از این افراد باید خود مرحله تکمیل یادگیری باشد. باید حتما آزمون استاندارد گواهی صلاحیت را بدهند. صلاحیت معلمان در طول سال‌های اخیر باید براساس قانون رتبه‌بندی بررسی شود. آموزش ضمن خدمت در اداره کارگزینی انجام می‌شد که قرار است در دانشگاه فرهنگیان انجام شود. همانند دانشگاه‌های علوم پزشکی که با بیمارستان‌ها ارتباط دارند، این دانشگاه‌ها نیز باید با هنرستان‌ها ارتباط داشته باشند.

نوری افزود: مورد دوم محتوای کتب درسی یا به طور کل برنامه درسی است. برنامه درسی در حال بازنگری بوده و طرح‌واره‌ای داریم که به برنامه درسی مدرسه منتج می‌شود. این ۲ پایه مهم تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش است. یکی از کارهای دیگر بعد از رتبه‌بندی معلمان، رتبه‌بندی مدرسه بوده که کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است. ره‌یاران تحول در مشهد ۱۰ روز دوره پیشرفته‌ای دیدند. ما محیط اجرای کار را مدرسه و کلاس درس می‌دانیم و پیشران این کار معلم و محتوای درسی است.

وزیر آموزش‌ و پرورش اضافه کرد: امیدواریم این موارد پیاده شود اما اگر می‌خواهیم واقعا کار کنیم، بهترین بستر، آموزش‌ و پرورش است. برای همین منظور به سمت حوزه و روحانیت دست نیاز دراز کردیم و انتظار داریم مراکز تربیت معلم مشترک ما گسترش پیدا کند. انتظار ما این است از کارهای نمایشی به سمت کارهای مبنایی بیاییم. اکنون که این اتفاقات رخ داده و پیش‌بینی هم می‌شد اتفاق بیفتد اما نه با عمقی که آن اوایل در مدرسه‌ها دیده شد، نشان می‌دهد ما واقعا در آموزش‌ و پرورش کار نکرده‌ایم و در این زمینه نیاز جدی داریم. الان که این اتفاقات رخ داده، همه دنبال این هستند که آموزش‌ و پرورش را اصلاح کنند، بیاییم معلم و دانش‌آموزان را توانمند کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha