• شنبه / ۲۸ آبان ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401082819253
  • منبع : نمایندگی همدان

کتابفروشان همدان در تراژدی‌ترین حالت دوران!

کتابفروشان همدان در تراژدی‌ترین حالت دوران!

ایسنا/همدان کج‌سلیقگی که شاخ و دم ندارد! وقتی جایگاه چیزی را ندانی برایت فرقی نمی‌کند بالا باشد یا پایین، وگرنه «کتاب» کجا و «دکمه» کجا! نه اینکه بخواهیم به علت برتر بودن یکی، آن یکی را زیرسوال ببریم اما خب واقعیت این است که «تفاوت از زمین تا آسمان است».

خبر تلخ بود، آنقدر تلخ که دلم به حال اندک کتابفروشی‌های شهر که خیلی وقت است از رونق افتاده‌اند، سوخت. قضیه از این قرار است که عده‌ای تصمیم گرفته‌اند دو اتحادیه را با هم ادغام کنند و این بار قرعه به نام دو صنف کتابفروشان و خرازان افتاده است.

اما سوال این است که «کتابفروشی» و «خرازی» چه سنخیتی با هم دارند؟ آیا کسانی که این نسخه را پیچیده‌اند تعاریف کتاب و اجناسی که در خرازی به فروش می‌رسد را می‌دانند؟ اگر می‌دانند و این تصمیم را گرفته‌اند باید این کج‌سلیقگی را در تاریخ ثبت کرد! برای آگاهی بیشتر از چند و چون این اتفاق پای صحبت فعالان این حوزه نشستیم.  

نمی‌شود همدانی بود و کتابفروشی «فروغ» را نشناخت. محمد ضیافتی که با همه فراز و نشیب‌ها چراغ یکی از قدیمی‌ترین کتابفروشی‌های شهر را روشن نگه داشته به خبرنگار ایسنا گفت: با ادغام صنف کتابفروشان و خرازان آبروی کتاب و کتابفروشی و فرهنگ کتاب در همدان از بین می‌رود.

وی که به گفته خویش ۵۳ سال است در این عرصه فعالیت می‌کند، ادامه داد: دلیلی برای ادغام شدن دو اتحادیه کتاب و خرازی وجود ندارد و اگر قرار است اتحادیه کتاب با اتحادیه دیگری ادغام شود باید مشترکاتی با هم داشته باشند.

ضیافتی ادامه داد: کتابفروشی‌ها آبروی استان هستند و در حد این کالای فرهنگی نیست که با خرازی در یک رده قرار بگیرد، از طرفی کتاب و کتابفروشی‌ها زیرمجموعه اداره فرهنگ و ارشاد هستند و جای سوال است که چرا این اداره باید اجازه بدهد کار به اینجا برسد و بعد بگوید ما بی‌اطلاع بودیم!

وی با بیان اینکه ادغام این دو اتحادیه آبروریزی است و تاکنون در طول تاریخ سابقه نداشته، افزود: در اصل اداره فرهنگ و ارشاد در گام اول نباید اجازه می‌داد این مشکل به وجود بیاید و حالا که کار به اینجا رسیده، وظیفه دارد آن را حل کند نه اینکه کتابفروشان به فکر راه چاره باشند.

ضیافتی در ادامه با اشاره به اینکه فروش کتاب نسبت به سال‌های قبل اُفت زیادی کرده است، یادآور شد: ما در حال حاضر از هر کتاب سه یا پنج جلد به کتابفروشی می‌آوریم و این موضوع نشان می‌دهد این شغل نیاز به حمایت جدی دارد نه اینکه با بی‌تدبیری مشکلی به مشکلاتش اضافه کنند.

وی با بیان اینکه اندک کتابفروشان غیردرسی شهر همدان به سختی سر پا مانده‌اند، مطرح کرد: اگر حمایتی از آنها نشوند نابود خواهند شد، از طرف دیگر مردم آنقدر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند که کتاب جزء نیازهای ضروری‌شان محسوب نمی‌شود.

ضیافتی با اشاره به اینکه در حوزه آگاهی و اطلاعات مشکلات اساسی وجود دارد، گفت: متأسفانه تاکنون صنف ما با لوازم‌التحریر ادغام بود و بیشتر مکان‌هایی که با نام کتابفروشی فعالیت می‌کنند به فروش این اجناس مشغول‌اند در حالیکه در تهران کتابفروشان با ناشران یک اتحادیه دارند و ما هم این پیشنهاد را در همدان داده‌ایم.

در ادامه به سراغ یکی دیگر از کتابفروشی‌های همدان رفتیم. کتابفروشی و انتشارات «فراگیر هگمتانه» نامی آشنا برای علاقمندان به کتاب و به ویژه دانشجویان در همدان است. عباس احمدی‌مقیم درباره ادغام دو اتحادیه کتابفروشان و خرازان به خبرنگار ایسنا گفت: این تصمیم را بدون اطلاع ما گرفته‌اند و گویا اتاق اصناف به این نتیجه عجیب رسیده است!

وی با اشاره به اینکه تصمیم یک سویه بوده و کتابفروشی‌ها در جریان نبودند، بیان کرد: ما هم به تازگی خبردار شدیم که اتحادیه کتاب و لوازم التحریر را حذف و با خرازی ادغام کرده‌اند.

احمدی‌مقیم با بیان اینکه این تصمیم بی‌مفهوم است و هیچ سنخیتی بین کتابفروشی و خرازی وجود ندارد، اظهار کرد: پیشنهاد داده‌ایم اگر قرار به ادغام است کتابفروشان را با ناشران و یا کسب و کارهایی که همخوانی دارند، ادغام کنند.

هادی شیرمحمدی، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در ادامه به خبرنگار ایسنا گفت: به علت اینکه تعداد کتابفروشان به حد نصاب کافی نرسیده آنها را با صنف خرازان ادغام کردند که هیچ سنخیتی با هم ندارند.

وی با اشاره به اینکه کتابفروشان یک ماه فرصت برای اعتراض دارند، افزود: ما از این قضیه بی‌اطلاع بودیم چراکه این موضوع کاملاً صنفی است اما به محض اطلاع نامه‌ای به رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و اتاق اصناف زدیم تا فعلاً جلوی این کار را بگیرند و پس از بررسی هفته آینده به جمع‌بندی نهایی برسیم.

شیرمحمدی با بیان اینکه جایگاه کتابفروشان در صنف خرازان نیست، ادامه داد: صنف خرازان محترم است اما با کتاب هیچ سنخیتی ندارد و ما نیز تلاش می‌کنیم کتابفروشان را در بستر مشابه مثل اتحادیه محصولات فرهنگی بگنجانیم تا از معافیت‌ها و حمایت‌های صنفی بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه حس می‌شود کتابفروشان نیز آنطور که باید متحد نیستند و اتفاق نظر ندارند، مطرح کرد: اداره فرهنگ و ارشاد خود را موظف می‌داند این مسئله را با قدرت پیگیری کند تا کتابفروشان در اتحادیه‌ای با مسما سازماندهی شوند.

به گزارش ایسنا، مدت زیادی است که حال و روز کتاب، کتابخوانی و کتابفروشی‌ها در استان خوب نیست و این موضوع علاوه بر اینکه چالش جدی فرهنگی محسوب می‌شود گذران زندگی فعالان این حوزه را هم با مشکل مواجه کرده است. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی سازمان‌های مرتبط و اتاق اصناف باید در کنار کتابفروشان و فعالان حوزه فرهنگی باشند نه اینکه با کج سلیقگی باری بر مشکلاتشان اضافه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha