• شنبه / ۲۸ آبان ۱۴۰۱ / ۱۵:۵۶
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1401082819558

معاون درمان علوم پزشکی شیراز:

مقاومت میکروبی تهدیدی جدی‌ است

مقاومت میکروبی تهدیدی جدی‌ است

ایسنا/فارس معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه مقاومت میکروبی تهدیدی جدی محسوب می‌شود، گفت: استفاده نا به جا و بیش از حد از داروهای آنتی میکروبیال در انسان از نخستین علت های بروز مقاومت میکروبی است.

دکتر محمدجواد راعی شنبه ۲۸ آبان به خبرنگاران ضمن بیان اینکه بیست و هفتم آبان تا سوم آذر، برابر با هجدهم تا بیست و چهارم نوامبر از سوی سازمان بهداشت جهانی به ‌عنوان "هفته آگاه سازی در زمینه داروهای آنتی میکروبیال" انتخاب شده است، گفت: هدف از نام گذاری این هفته، افزایش آگاهی عمومی و جهانی درخصوص مقاومت میکروب‌ ها به داروهای آنتی میکروبیال است که یکی از معضلات جدی دنیای امروز در حوزه بهداشت و سلامت محسوب می ‌شود.

راعی با بیان اینکه "همه با هم از مقاومت داروهای ضد میکروبی پیشگیری کنیم"؛ شعاری است که برای سال ۲۰۲۲ میلادی از سوی سازمان جهانی بهداشت انتخاب شده است، گفت: به مردم جهان توصیه شده است که همه باید در استفاده از داروهای ضد میکروبی احتیاط کنیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: داروهای آنتی میکروبیال شامل آنتی بیوتیک ‌ها یا داروهای ضد باکتری، ضد ویروس، ضد قارچ و ضد انگل است که برای درمان عفونت ها استفاده می‌شود؛ اما مردم بیشتر با واژه آنتی بیوتیک آشنایی دارند.

او گفت: امروزه متخصصان حوزه بهداشت ‌و ‌درمان مقاومت میکروب ‌ها به داروها را یکی از ۱۰ عامل اصلی تهدید کننده حیات بشر برشمرده ‌اند و افزایش طول مدت بیماری، افزایش هزینه درمان، شیوع بیماری های میکروبی پیچیده تر و سختی درمان، افزایش مراجعات به پزشک را مهم ترین عوارض ایجاد مقاومت میکروبی در انسان می دانند.

راعی گفت: استفاده نا به جا و بیش از حد از داروهای آنتی میکروبیال در انسان ها را می ‌توان از نخستین علت های بروز مقاومت میکروبی و تجویز و مصرف غیرمنطقی داروها، استفاده از داروهای آنتی بیوتیک برای درمان بیماری های ویروسی مانند آنفلوآنزا از دیگر عوامل ایجاد این مشکل است.

او ادامه داد: امروزه داروهای آنتی بیوتیک نه فقط در درمان انسان که در درمان بیمارهای حیوانات و گیاهان و در بخش‌ های مهمی از صنایع غذایی مانند پرورش گوساله به عنوان تولیدکنندگان گوشت قرمز و شیر در معرض ابتلا به بیماری‌ های عفونی و همچنین پرندگان و ماکیان برای رشد مطلوب آنها استفاده می‌شود؛ زیرا در عرصه‌ های کشاورزی، دامداری و صنایع غذایی، نبود داروهای ضدمیکروبی موثر، تهیه غذای سالم را دچار مشکل می‌ کند.

معاون علوم پزشکی شیراز گفت: تمام فعالان حوزه سلامت و فعالان حوزه صنایع غذایی در جامعه باید در راستای آگاهی نقش مهم داروهای ضد میکروبی تمام تلاش خود را به کار بگیرند، زیرا یکی از مهم ترین راهکارها برای مقابله با این تهدید، جلوگیری از توزیع  و مصرف بی رویه، تجویز غیرمنطقی و مصرف خودسرانه این گونه داروها است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha