• سه‌شنبه / ۱ آذر ۱۴۰۱ / ۰۸:۲۵
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 1401090100043
  • منبع : نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

معاون سوادآموزی کهگیلویه و بویراحمد:

نام نویسی افراد بی‌سواد و کم سواد آغاز شده است

نام نویسی افراد بی‌سواد و کم سواد آغاز شده است

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: نام نویسی از طریق سامانه و مراجعه حضوری به ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها از شب گذشته آغاز شد.

سید حمزه باقری نژاد در نشست پشتیبانی سواد آموزی استان افزود: جمعیت باسواد استان در سال ۱۳۵۵، ۲۸.۸ درصد بود، اما با پیروزی نظام مقدس جمهوری اسلامی باسواد کردن مردم در دستور کار قرار گرفت که طبق آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵، نرخ باسوادی استان به ۹۲.۷ درصد رسیده که رشد قابل توجهی داشته است.

وی اظهارکرد: طبق برآوردی که در سال گذشته انجام شده نرخ باسوادی استان کهگیلویه و بویراحمد از ۹۲.۷ به ۹۵.۲ درصد رسیده است.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به میانگین باسوادی در میان جمعیت ۶ سال و بالاتر استان خاطرنشان کرد: نرخ باسوادی کشور ۹۰.۳ درصد است و طبق برآورد جدید استان کهگیلویه و بویراحمد با نرخ ۸۷.۷ درصد در رتبه ۲۳ کشور است که نشان می‌دهد از میانگین کشوری پایین تر هستیم.

باقری نژاد ضمن انتقاد از اجرایی نشدن مصوبات نشست گذشته تصریح کرد: بیشترین نرخ بی‌سوادی استان کهگیلویه و بویراحمد در میان جمعیت عشایری است و با وجود اینکه با دستگاه متولی برای شناسایی افراد بی‌سواد و کم سواد جامعه عشایری نامه نگاری شد، اما دستگاه متولی در این خصوص همکاری نداشته است.

وی ادامه داد: بخش دیگری از جمعیت بی‌سواد استان افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی کمیته امداد و بهزیستی هستند که می‌طلبد مدیران کل این دستگاه‌ها در این زمینه با حوزه سواد آموزی آموزش و پرورش همکاری کنند.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: شهرستان کهگیلویه با نرخ ۸۹.۸ درصد بی‌سوادترین و شهرستان گچساران با ۹۵.۶ باسوادترین شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.

باقری نژاد از اجرای طرح شتاب بخشی در شهرستان‌های دارای آمار بالای بی‌سوادی خبر داد و تاکید کرد: نیازمند همکاری فرمانداران هستیم، اما تاکنون همکاری از آن‌ها شاهد نبودیم که به نظر می‌رسد اولویت‌های مهمتری نسبت به بی‌سوادی دارند.

وی  در پایان از تأسیس باشگاه خیرین سوادیاری در استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و گفت: این طرح در مرحله اول توسط پنج نفر افراد صاحب نفوذ و تاثرگذار حوزه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و یک نماینده مردمی اجرا و توسط آن‌ها افراد بی‌سواد و کم‌سواد شناسایی می‌شود.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد افزود: بی سوادی یک معضل اجتماعی فوق اجتماعی است که خانواده ها را درگیر کرده است و باعث آسیبهای اجتماعی می شود بطوریکه که طبق آمارها بیش از 80 درصد طرفین دعواها یک طرفشان بی سواد است.

باقری نژاد اظهارکرد: همه ما باید برای سوادآموزی، کاهش و ریشه کردن بی سوادی با رویکرد مردمی بودن و خودجوش بودن کار نهضتی انجام دهیم.

همچنین سید جواد هاشمی مهر، معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: همه مسئولان و دستگاه‌ها باید برای ریشه کنی بی سوادی ورود کرده و همکاری کنند.

وی با اشاره به شناسایی افراد بی سواد در جامعه اظهارکرد: دستگاه‌های مربوطه یک ماه فرصت دارند بی سوادهای استان را شناسایی کنند.

به گزارش ایسنا، هاشمی مهر بیان کرد: فرمانداران و بخشداران به عنوان رئیس شورای سوادآموزی در مناطق خود باید هر چه سریعتر به شناسایی افراد بی سواد اقدام و آن‌ها را معرفی کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha