• سه‌شنبه / ۱ آذر ۱۴۰۱ / ۱۴:۵۵
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1401090100487
  • خبرنگار : 50046

یک مسئول خبر داد:

مساحت ذخیره‌گاه های جنگلی در خراسان شمالی افزایش یافت

مساحت ذخیره‌گاه های جنگلی در خراسان شمالی افزایش یافت

ایسنا/خراسان شمالی رئیس اداره جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی از افزایش مساحت ذخیره گاه های جنگلی در این استان خبر داد.

مهدی قدیمی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در گذشته مساحت ذخیره گاه های جنگلی در این استان حدود ۷ هکتار بوده اما با اقدامات صورت گرفته مساحت این جنگل ها به ۸۲ هزار و ۲۸۳ هکتار رسیده است.

وی گفت: در حال حاضر این جنگل ها به صورت قرق کامل درآمده اند.

قدیمی با اشاره به اینکه یکی از گونه های منحصر به فرد در این استان درخت های اُرس است، افزود: در ذخیره گاه های جنگلی مقدار قابل توجهی از مناطق بکری که درخت های اُرس رویش پیدا کرده، وجود دارد.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف اجرای طرح قرق جلوگیری از چرای دام، جلوگیری از تخریب سرزمینی است، ادامه داد: با اجرای این طرح اُرس‌ستان های (رویشگاه های درخت اُرس) این استان از خطر تهدید دام ها در امان می مانند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی این استان را جنگل تشکیل می دهد، اظهارکرد: ۲۵ هزار هکتار از مساحت جنگل های استان، جنگل های هیرکانی و مابقی ایران تورانی هستند.

وی با بیان اینکه گونه قالب در جنگل های ایران تورانی، درختان اُرس هستند، افزود: درخت های ارس در خراسان شمالی از قدمت خیلی بالایی برخوردار هستند که یکی از آن ها که حتی به عنوان میراث طبیعی نیز به ثبت ملی رسیده، اُرس سرانی در شهرستان شیروان است.

قدیمی ادامه داد: یکی از شاخص های قابل توجه درخت اُرس مقاومت بالای این گونه جنگلی است به طوریکه می تواند درجه دمای منفی ۳۰ درجه در زمستان و تا حدود دو ماه کم آبی را در تابستان تحمل کند.

وی توضیح داد: در گذشته از چوب درخت اُرس به دلیل مقاومت خیلی بالای آن برای تیرهای سقف و یا هیزم استفاده می شد اما هم اکنون دیگر از این درخت چنین استفاده ای نمی شود.

رئیس اداره جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی تاکید کرد: یکی از مهمترین خطرات به جز بحث آتش سوزی که ممکن است دامن گیر این درخت ها شود، تهدید ورود دام در عرصه هایی است که درخت های جوان اُرس وجود دارند و ممکن است دام ها از سرشاخه و تاج پوشش این درخت تغذیه کنند که نتیجه آن کندی رشد و یا متوقف شدن رشد درخت های جوان اُرس است.

وی بیان کرد: قطع درخت های ارس یکی دیگر از عواملی است که این درخت ها را تهدید می کند اما با ایجاد زیرساخت های لازم همچون گازرسانی و یا مراقبت های همیشگی جنگلبان ها، قطع درختان بسیار کم شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۱ ۱۶:۰۹

khob hamin derakht ra dar manategh markazi iran ham bekaarid!takhrib tabiiat hayaat keshvar ra dar khatar andaakhteh, hefazat az zist mohit mitavanad kaar ijaad konad va aaramesh dahad. eghtesad o zist mohit o salamat jesm o ravaan, 2 rooye yek sekkeh hastand. keshvar o mellat mariz ast, hey shooresh mikonad o takhrib!! behbood zist mohit o gostaresh faaliyat keshavarzi o baaghdaari o behbood taghziyeh raahkar ast.dar khatar hastim. ba jahan kaar konid