• چهارشنبه / ۲ آذر ۱۴۰۱ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401090201017
  • خبرنگار : 50093

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خراسان رضوی:

ریزش نیروی متخصص گردشگری به ارکان این صنعت صدمه خواهد زد

ریزش نیروی متخصص گردشگری به ارکان این صنعت صدمه خواهد زد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خراسان رضوی گفت: وقتی راه‌های کسب درآمد بسته باشد، هر کسی به ناچار مسیر خود را تغییر داده و به مشاغل دیگر رو می‌آورد. فرار نیروهای متخصص قطعا به صنعت گردشگری ایران صدمه خواهد زد.

توحید فروزانفر در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص علت وضعیت ضعیف گردشگری ایران اظهار کرد: هر عاملی می‌تواند در رکود این صنعت تاثیرگذار باشد. گردشگری پیشانی اتفاقات جامعه است و متاسفانه هر اتفاق سیاسی و اقتصادی اثر مستقیمی روی این صنعت می‌گذارد. تا پیش از این درگیر کرونا بودیم و پس از آن امید به روزهای بهتری در این صنعت داشتیم که با حوادث اخیر ایران مواجه شدیم.

وی افزود: باید کارهای بنیادین انجام داده و زیرساخت‌های خود را تقویت کنیم. حتی گردشگری بدون توجه به حوادث اخیر ایران نیاز به توجهات زیادی داشت. باید زیرساخت‌های گردشگری اصلاح شده و خطوط هوایی و سایر مسائل مرتبط با حمل‌ و نقل عمومی به‌روز می‌شد. لازم است از هر زمانی استفاده شود و فراغ بالی به وجود آید و مسئولان نیز به گردشگری توجه ویژه‌ای داشته باشند و برای به‌ روز کردن این صنعت اقداماتی انجام دهند.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خراسان رضوی در خصوص وضعیت تورلیدرها به دلیل شرایط اینترنت خاطرنشان کرد: همانطور که مشکلات مربوط به شبکه اینترنت سایر مشاغل را تحت تاثیر قرار داده، روی کار تورگردان‌ها و راهنمایان گردشگری نیز تاثیر گذاشته است. در حال حاضر این افراد نمی‌توانند با یکدیگر در ارتباط باشند و آژانس‌ها نمی‌توانند تورهای خود را تبلیغ کنند.

وی عنوان کرد: تورلیدرها با آژانس‌ها در ارتباط هستند و اکثر تورهای خود را از آژانس‌ها دریافت می‌کنند اما تولیدرها به تنهایی برای خود برنامه تبلیغی و جذب مسافر نیز دارند. با کندی اینترنت امکان تبلیغات از آژانس‌های مسافرتی گرفته شده و برخی از مخاطبان و راه ارتباط خود ا از دست داده‌اند.

فروزانفر در خصوص وضعیت اشتغال تورگردان‌ها بیان کرد: هنوز تعدیل نیرو نداشته‌ایم اما اشتغال به کار تورلیدرها از ابتدای پاییز کاهش پیدا کرده است. معمولا راهنمایان گردشگری استخدام دفاتر مسافرتی نیستند و به صورت روزمزد کار می‌کنند. وقتی کاهش اشتغال داشته باشند، مجبور می‌شوند وارد سایر مشاغل شوند. فرار نیروی متخصص و ریزش بزرگ در صنعت گردشگری به ارکان گردشگری ایران صدمه خواهد زد.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خراسان رضوی گفت: تربیت یک تورلیدر صفر کیلومتر حدود سه سال زمان می‌برد. همانطور که سایر همکارانم اعلام کرده‌اند، شاهد تغییر حرفه تورلیدرها هستیم و در حال از دست دادن بدنه گردشگری هستیم.

فروزانفر تصریح کرد: گردشگری ایران تنها به تورهای اینکامینگ() وابسته نیست. به دلیل گرانی ارز در تورهای اوت‌کامینگ() نیز ریزش داشته‌ایم و استقبال‌ها نیز کاهش داشته است. اگر شرایط ادامه پیدا کند، حتی با مهاجرت تورلیدرها نیز مواجه خواهیم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha