• شنبه / ۵ آذر ۱۴۰۱ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401090502620
  • خبرنگار : 50034

رونمایی از ماشین کشت حوضچه‌ای در همدان

رونمایی از ماشین کشت حوضچه‌ای در همدان
عکس تزئینی است

ایسنا/همدان رئیس اداره مکانیزه و فناوری‌های کشاورزی استان همدان از رونمایی ماشین کشت حوضچه‌ای در همدان خبر داد و گفت: ماشین کشت حوضچه‌ای به همت بخش خصوصی در استان همدان ساخته و از آن رونمایی شد.                                                                                       

مهدی جهانگیری اظهار کرد: در اراضی شیب دار کشت عمود بر شیب ایده‌آل است که رواناب و فرسایش آبی خاک کاهش یابد و رطوبت در مزرعه بیشتر ذخیره شود اما در این موضوع چالش‌هایی وجود دارد.

وی با اشاره به چالش‌های کشت عمود، تصریح کرد: برخی از اراضی دارای عرض کم و طول زیاد هستند که انجام عملیات عمود بر شیب در این اراضی مانور ماشین‌آلات بسیار سخت و زمان‌بر است همچنین تردد ماشین های کشاورزی در مزرعه افزایش یافته که باعث تخریب خاک می شود.

جهانگیری با بیان اینکه برخی از مزارع دارای شیب در جهت‌های مختلف هستند و نمی توان عمود بر شیب کار را شروع کرد و به پایان رساند، یادآور شد: در ایران ماشین‌های مناسب کار در اراضی شیب‌دار بسیار کم است و کار با ماشین‌های موجود بسیار مشکل و کنترل آنها در جهت عمود بر شیب سخت است در همین راستا ماشین کشت حوضچه‌ای به همت بخش خصوصی در استان ساخته و رونمایی شد.

وی خاطرنشان کرد: با استفاده از این ماشین کشت در اراضی شیب‌دار انجام می‌ شود اما در هر شیار پشته‌هایی به ارتفاع هفت سانتی‌متر در فواصل یک متری ایجاد می‌شود در این حالت تمام سطح مزرعه با حوضچه‌هایی با عرض ۱۰ سانتی‌متر و ارتفاع هفت سانتی‌متر و طول یک متر پوشیده می‌شود که رواناب ناشی از بارندگی را به تله می‌اندازد و آب فرصت کافی برای نفوذ در دل خاک را دارد و رطوبت در سطح مزرعه به‌صورت یکنواخت توزیع می شود و راحت‌تر در دسترس گیاه قرار می گیرد، در نهایت بهره‌وری در اراضی شیب دار افزایش یافته و ریسک تولید کاهش خواهد یافت.

به‌گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان همدان، رئیس اداره مکانیزه و فناوری‌های کشاورزی استان همدان مطرح کرد: به تعداد ۳۰ هزار و ۵۲۸ دستگاه تراکتور و تعداد ۱۱۱ هزار و ۲۴۹ دستگاه انواع ادوات کشاورزی در ناوگان ماشین‌های کشاورزی استان فعال است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha