• شنبه / ۵ آذر ۱۴۰۱ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401090502854
  • خبرنگار : 50560

یک مسئول عنوان کرد

راه‌اندازی بورس انگور و کشمش در قزوین

راه‌اندازی بورس انگور و کشمش در قزوین

ایسنا/قزوین رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: بورس محصول انگور و کشمش باهدف ایجاد یک بازار فراگیر برای اولین بار در استان قزوین راه‌اندازی می‌شود.

رضا افلاطونی شنبه پنجم آذر در نشست میز توسعه صادرات محصول کشمش و صنایع وابسته که با حضور محمود بازاری مدیرکل ترویج سازمان توسعه و تجارت جهادکشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: بورس محصول کشمش و انگور به‌عنوان یک بازار جدید با ایجاد بازاری فراگیر، یکپارچه، متشکل و سازمان‌یافته به‌جهت رفع مشکلات موجود برآمده و سبب سهولت در امر دادوستد این محصول می‌شود.

وی بر توسعه زنجیره ارزش انگور و کشمش در استان قزوین تأکید کرد و افزود: از برگ انگور گرفته تا میوه انگور و فرآوری‌های آن همگی دارای زنجیره ارزش است که با کمک این زنجیره و راه‌اندازی بورس می‌توان تحول عظیمی در استان رقم زد.

افلاطونی تصریح کرد: برای ارتقاء محصول انگور و کشمش کارهای بسیاری توسط جهادکشاورزی قزوین صورت گرفته است، مثلاً ارقام انگوری که در ۳۵ هزار هکتار باغ ما وجود داشت، ارقام تجاری و به‌روز نبودند که در حال به‌روزرسانی است.

این مسئول ادامه داد: با تعیین یک مدیر پروژه برای ارتقاء انگور و کشمش برنامه سرشاخه کاری و طرح فراز در استان قزوین عملیاتی شده است و مشکلاتی چون آفت درخت انگور به دلیل  سرمازدگی با ورود مرکز تحقیقات در حال مرتفع شدن است.

وی به کاهش سهم کشمش در بازارهای جهانی اشاره کرد و گفت: متأسفانه یکی از مشکلات اساسی ما در استان قزوین فقدان تمرکز مدیریت و وحدت سیاست‌گذاری در میز انگور بوده که این تفرق بسیار آسیب‌زده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد:  انگور با کمترین آب بیشترین عملکرد را می‌دهد و  تولید بسیار خوبی دارد، به همین دلیل بوده که کشت این محصول در استان قزوین از قدمت بسیار بالایی برخوردار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با ورود اتاق بازرگانی و از بین رفتن تفرق اجرایی در حوزه انگور و کشمش قطعاً شاهد رشد صادراتی این محصول خواهیم بود.

افلاطونی  گفت: در حوزه انگور و کشمش کشاورزی قراردادی نباید مغفول بماند، کشاورزی قراردادی دارای محاسن بزرگی است که مهم‌ترین آن تأمین مالی است، امروز دولت به‌جای ورود و دخالت در بخش‌ها باید کارهای نظارتی و سیاست‌گذاری را انجام دهد.

افزایش تولید زیتون در طارم سفلی

این مسئول با اشاره به افزایش تولید محصول زیتون در بخش طارم سفلی قزوین، گفت: برنامه‌های بسیاری برای توسعه آن در دستور کار قرارگرفته که این بخش را در استان و کشور به‌عنوان قطب محصول زیتون قرار داده است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از دستاوردهای تولید زیتون در بخش طارم سفلی مکانیزه شدن برداشت آن است که در همین راستا کمباین برداشت‌زیتون باهدف کاهش هزینه تولید برای تولیدکنندگان و افزایش توان اقتصادی باغداران به‌زودی رونمایی و به‌کارگیری می‌شود.

افلاطونی تصریح کرد: اصلاح باغات با ارقام جدید از کشورهای ایتالیا و اسپانیا، مکانیزه کردن برداشت محصول زیتون، توسعه کارخانه‌های روغن‌کشی، تسهیل در بازرگانی و صادرات این محصول و ترویج مصرف روغن‌زیتون در داخل کشور باهدف ارتقاء سلامت جامعه از عمده برنامه‌های مهم جهادکشاورزی در این حوزه است.

این مسئول بابیان اینکه زیتون قزوین به لحاظ کمی رتبه دوم کشور و روغن آن به لحاظ کیفی رتبه نخست جهان را دارد، گفت: از وزارت جهاد کشاورزی خواستیم با توجه به افزایش میزان تولید این محصول، واردات روغن ممنوع یا محدود شود و صادرات در صورت تأمین داخل آزاد شود.

رئیس جهاد کشاورزی قزوین ادامه داد: زیتون در گروه کالاهای اساسی قرارگرفته و هم‌اکنون خرید حمایتی آن برای اولین بار در کشور آغازشده است و چهار شرکت این مهم را انجام می‌دهند.

افلاطونی در پایان گفت: جشنواره‌ای برای تبیین و اهمیت محصول زیتون در استان قزوین در نظر گرفته‌شده است که از دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ها انتظار داریم در این مهم یاری‌رسان جهاد کشاورزی باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha