• دوشنبه / ۷ آذر ۱۴۰۱ / ۱۳:۲۶
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1401090704348

جایگاه جوان سخاوتمند غرق در گناه، در نزد خداوند در کلام امام صادق (ع)

جایگاه جوان سخاوتمند غرق در گناه، در نزد خداوند در کلام امام صادق (ع)

ایسنا/قم استاد حوزه علمیه گفت: چه‌بسا ظاهر انسان با درون او متفاوت بوده، در ظاهری بد، صفات ارزشمندی داشته باشد، امام صادق (ع) در روایتی می‌فرماید؛ جوان سخاوتمند غرق در گناه، نزد خداوند عزوجل از پیرمرد عابد بخیل، محبوب‌تر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب الله فرحزاد، شامگاه ۶ آذر، در سخنرانی حرم حضرت معصومه (س)، با اشاره به اینکه ایمان، محبت و ولایت اهل‌بیت (ع)، خوش‌اخلاقی و صلوات میزان حسنات انسان را سنگین‌تر می‌سازد، عنوان کرد: دین تماماً ادب است و بی‌ادب تنها به خود ضرر نمی‌زند، بلکه بی‌ادب آتش‌به‌جان جامعه می‌اندازد؛ بی‌ادبی ریشه تمام بلاها و مفاسد و ادب ریشه تمام خوبی‌ها است.

وی با اشاره به این که بعث رسولان الهی بر محور ادب صورت‌ گرفته است، بیان کرد: سجده منتهای ادب و فروتنی است، انسان را بامحبت و ریزش رحمت و حیوان را با ضرب و شتم و سختی ادب می‌کنند و امام حسین (ع) در روایتی می‌فرماید؛ «وَ اَنْ تَخْرُجَ مِنْ بَیْتِکَ، فَلا تُلْقِیَ اَحَداً اِلاّ رَأَیْتَ لَهُ الْفَضْلَ عَلَیْکَ»، ادب عبارت است از اینکه وقتی از خانه خارج می‌شوی به هرکسی برخورد می‌کنی او را برتر از خود ببینی.

فرحزاد در اشاره به فرازهایی از آیه شریفه «إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُسْتَکْبِرِینَ» ۲۳ سوره نحل، اظهار کرد: همه انسان‌ها همواره در معرض تکبر قرار می‌گیرند و هر کسی خودش را از دیگری بالاتر می‌بیند، جزء مستکبرین است، برتر بودن با برتر دیدن بسیار متفاوت است.

سخنران حرم حضرت معصومه (س) با تأکید بر این که اگر ادب و فروتنی در جامعه نهادینه گردد، بسیاری از مشکلات اجتماعی رخت برخواهد بست، اضافه کرد: جهنم جای متکبران است و انسان متکبر ممکن است بی‌دین و بی‌ایمان از دنیا رفته با شیطان محشور شود.

وی تأثیر شکستن خودپرستی و خودخواهی درونی را موردتوجه قرار داد و بیان کرد: امام رضا (ع) در حدیثی می‌فرماید؛ عقل انسانی کامل نمی‌شود، مگر این که ۱۰ صفت در او شکل بگیرد؛ «از او امید خیر باشد» «از بدی او در امان باشند» «خیر اندک دیگری را بسیار شمارد»، «خیر بسیار خود را اندک شمارد»، «هر چه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود»، «در عمر خود از دانش‌طلبی خسته نشود»، «فقر در راه خدایش از توانگری (توأم با فساد) محبوب‌تر باشد»، «خواری در راه خدایش از عزّت با دشمنش محبوب‌تر باشد»، «گمنامی را از پرنامی خواهان‌تر باشد» و دهمی «احدی را ننگرد جز این که بگوید او از من بهتر و پرهیزکارتر است».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد به چگونگی برتر بینی انسان غرق در گناه و فساد نسبت به خود اشاره کرد و یادآور شد: چه‌بسا ظاهر انسان با درون او متفاوت بوده، در ظاهری بد، صفات ارزشمندی داشته باشد، امام صادق (ع) در روایتی می‌فرماید؛ جوان سخاوتمند غرق در گناه، نزد خداوند عزوجل از پیرمرد عابد بخیل، محبوب‌تر است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha