• سه‌شنبه / ۸ آذر ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401090805032
  • خبرنگار : 50037

آغاز طرح واکسیناسیون دام‌های سنگین علیه بیماری «لمپی‌اسکین» در رزن

آغاز طرح واکسیناسیون دام‌های سنگین علیه بیماری «لمپی‌اسکین» در رزن

ایسنا/همدان رئیس اداره دامپزشکی شهرستان رزن از آغاز طرح واکسیناسیون دام‌های سنگین علیه بیماری «لمپی اسکین» در این شهرستان خبر داد.

بهروز شیرزادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این طرح از اوایل آذرماه آغاز شده و تا ۴۵ روز آینده ادامه خواهد داشت که به همین منظور پیش‌بینی می‌شود در این طرح ۸۵۰۰ رأس دام سنگین علیه بیماری لامپی اسکین در سطح شهرستان واکسینه شوند.

وی ادامه داد: لامپی اسکین، یک بیماری خطرناک است که در بین دام‌های سنگین به ویژه گاو و گوساله شیوع پیدا می‌کند و این بیماری در بین دام‌ها به علت کاهش تولید شیر، سقط جنین، ناباروری، کاهش کیفیت پوست و آسیب‌های پوستی در دام‌های آلوده ضرر و زیان اقتصادی بسیاری را به همراه دارد.

شیرزادی تب شدید، بی‌حالی دام، علائم پوستی شامل تورم و برجستگی‌های شدید در کل بدن دام را از علائم این بیماری دانست و تصریح کرد: انجام واکسیناسیون، رعایت امنیت زیستی در دامداری ها، انجام ضدعفونی و سم پاشی به صورت مرتب و جلوگیری از تردد غیرضروری افراد و وسایل نقلیه به دامداری‌ها مهمترین راه پیشگیری بیماری لمپی اسکین بوده و رعایت اصول بهداشتی- قرنطینه‌ای توسط دامداران در این رابطه ضرورت دارد.

وی در ادامه از اعلام آمادگی همکاری اداره دامپزشکی شهرستان رزن با کمیته امداد امام خمینی(ره) شهر رزن و دمق به منظور ارائه خدمات بیشتر به محرومان خبر داد و گفت: تولید دام، طیور و آبزیان از اولویت های غذایی دولت بوده و کمیته امداد نیز در بخش اشتغالزایی بر این امر تأکید دارد و مهمترین بخش ایجاد اشتغال دامپروری و پرورش طیور، سلامت دام است که در این بخش دامپزشکی مانند گذشته به حمایت های مستمر و مداوم در زمینه مایه کوبی دام و طیور و برگزاری کلاس های آموزشی، ترویجی برای دامداران تحت پوشش کمیته امداد ادامه می دهد.

شیرزادی با اشاره به اینکه فعالیت های مربوط به دامپزشکی نقش مؤثری در بهداشت عمومی و ارتقاء سلامت جامعه دارد، افزود: در سال جاری اداره دامپزشکی شهرستان رزن همکاری خوبی با کمیته امداد امام خمینی(ره) شهر رزن و دمق در زمینه واکسیناسیون دام های دامداران تحت پوشش کمیته امداد و برگزاری کلاس های آموزشی برای ۲۰۰ نفر از مددجویان تحت حمایت و نیز در اختیار گذاشتن ۴۰ لیتر سم رایگان برای سم پاشی اصطبل ها و شستشوی دام ها در حوضچه های آبی آغشته به سم به صورت رایگان داشته است.

وی در پایان یادآور شد: کمیته امداد با توجه به پرداخت تسهیلات دامداری و ایجاد اشتغال و همکاری با اداره دامپزشکی به منظور برگزاری کلاس های آموزشی برای پیشگیری از بیماری های مشترک انسان و دام خدمات قابل توجهی به محرومان ارائه کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha