• سه‌شنبه / ۸ آذر ۱۴۰۱ / ۱۵:۴۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401090805354
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

تنگنای اشتغال و درآمدزایی نابینایان در اصفهان

تنگنای اشتغال و درآمدزایی نابینایان در اصفهان

ایسنا/اصفهان مدیرعامل جامعه اسلامی نابینایان استان اصفهان گفت: ۵۰۰ زن و مرد نابینا از جمعیت دو هزار نفری نابینایان استان در صف انتظار اشتغال هستند.

سید محمد نیکزاد، امروز (سه‌شنبه، ۸ آذرماه) در نشستی با خبرنگاران به مناسبت روز جهانی معلولان، اظهار کرد: سال ۷۵ اولین مرکز شبانه‌روزی جامعه نابینایان استان راه‌اندازی شد. در استان اصفهان قبل و بعد از انقلاب تنها ۳ مرکز نابینایان وجود داشت که ۲ مرکز متعلق به بهزیستی بود و یکی دیگر با کمک خیران تأسیس شد که حتی نابینایان استان‌ها و شهرهای محروم برای آموزش شبانه‌روزی به این مراکز می‌آمدند.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر حدود ۲۰ سال است که مراکز آموزشی شبانه‌روزی نابینایان در استان تعطیل شده‌اند، افزود: اکنون تنها یک مرکز نابینایان در استان داریم که به‌صورت روزانه فعالیت می‌کند، اما مرکز شبانه‌ای نداریم.

مدیرعامل جامعه اسلامی نابینایان استان اصفهان با اشاره به وضعیت تحصیلی نابینایان، توضیح داد: در گذشته نابینایان در مقطع ابتدایی جداگانه آموزش می‌دیدند و از مقطع راهنمایی با افراد دیگر تلفیق می‌شدند، اما اکنون از مقطع ابتدایی همه دانش آموزان، به‌جز در شهر اصفهان، با هم درس می‌خوانند. برای بزرگ‌سالان هم کلاس آموزشی نداریم و فقط برای کلاس‌های اول تا پنجم فعال است.

وی با اعلام اینکه در سال ۹۷ توانستیم به کمک افراد دغدغه‌مند قانون جامعه حمایت از معلولین را در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسانیم تا به دولت ابلاغ شود، اضافه کرد: اما بسیاری از موارد این قانون ازجمله مناسب‌سازی معابر، مناسب‌سازی ناوگان شهری و غیرشهری، تخفیف ریل برون‌شهری ویژه معلولان و برخورد با متخلفانی که این قانون را رعایت نمی‌کنند، انجام نمی‌شود.

نیکزاد در رابطه به حقوقی که نابینایان از دولت دریافت می‌کنند، گفت: در حال حاضر معلولان نابینای مجرد حدود ۴۰۰  هزار تومان و در صورت متأهل شدن حدود  ۷۰۰ هزار تومان از دولت حقوق دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به جمعیت نابینایان استان، خاطرنشان کرد: در استان اصفهان تعداد جمعیت نابینایانی که برای آن‌ها یارانه ثبت شده حدود ۲ هزار نفر هستند و تخمین زده می‌شود یک درصد جمعیت هر شهر مشکل بینایی دارند، اما آمار دقیقی از جمعیت نابینایان در دسترس نیست. همچنین حدود یک‌چهارم از جمعیت کل نابینایان با مدارک تحصیلی بالا به علت اجرا نشدن موارد قانونی بیکار هستند و ۵۰۰ نفر زن و مرد نابینا در استان در صف انتظار مشاغل هستند، پس از اشتغال نابینایان، مسکن آن‌ها نیز با مشکل روبه‌رو است.

به گزارش ایسنا، عباس بابایی، دبیر هیئت‌مدیره جامعه اسلامی نابینایان استان اصفهان نیز در این نشست، اظهار کرد: هدف ما این است که جامعه با نابینایان آشنا شوند. بیشتر افراد جامعه، نابینایان را به شکل فقیر و محتاج می‌دانند، درصورتی‌که نابینایان انسان‌های فرهیخته و دارای هنرهای متفاوتی هستند.

وی با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات جامعه این است که رفتار با نابینایان را آموزش ندیده‌اند، گفت: در این زمینه صداوسیما ضربه‌ای بزرگی به جامعه نابینایان می‌زند، زیرا صداوسیما وظیفه دارد هفته‌ای ۵ ساعت مخاطبان را با زندگی نابینایان آشنا کند، اما هیچ‌گاه به تعهدات خود عمل نکرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha