• جمعه / ۱۱ آذر ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۶
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1401091106977
  • خبرنگار : 50136

مدیر منابع آب شهرستان مهاباد:

عملیات لایروبی سد انحرافی مهاباد بعد از ۵۰ سال اجرایی شد

عملیات لایروبی سد انحرافی مهاباد بعد از ۵۰ سال اجرایی شد

ایسنا/آذربایجان غربی مدیر منابع آب شهرستان مهاباد گفت: عملیات بزرگ لایروبی و لجن‌برداری سد انحرافی یوسفکند مهاباد در سالجاری و بعد از گذشت بیش از ۵۰ سال آغاز و یکی از بزرگترین طرحهای اولویت دار در حال اجرای شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در جهت جلوگیری از هدر رفت آب و برخورداری کامل کشاورزان منطقه می‌باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی جهین در این خصوص گفت: عدم لایروبی این رودخانه طی ۵۰ سال گذشته، بهره‌برداری و تخلیه سیستم پسماند انسانی طی سنوات قبل و انباشت حجم بسیار زیاد در رسوبات موجب تقلیل حجم مفید مخزن دریاچه به یک چهارم شد.

وی افزود: ارتفاع بالای نی‌زار و ریشه‌دوانی خزه در سطح مخزن دریاچه کارایی مخزن را بعنوان بند انحرافی مختل نموده و در موقع رهاسازی آب سد مهاباد موجب ورود و تجمع بسیار بالای خزه و رسوبات جلوی دریچه آبگیری کانالهای اصلی آبیاری گردیده و پاکسازی آن توسط نیروی انسانی غیرممکن و باعث تلفات آب و مختل‌شدن تاسیسات ایستگاههای پمپاژ و حتی در سالهای اخیر باعث آب‌گرفتگی و وارد آمدن خسارات به اراضی زراعی و منازل مسکونی واقع در بالا دست سد مذکور شده است.

جهین در ادامه گفت: با اجرای این عملیات ضمن جلوگیری از هدر رفت آب و احیا و زنده کردن حیات سد، باعث یکسان برخوردار شدن تمامی اراضی کشاورزان تحت پوشش شبکه آبیاری دشت مهاباد می‌شود.

سد انحرافی مهاباد در سال ۱۳۴۶ در کنار روستای یوسفکند و ۵ کیلومتری شهر و با هدف تنظیم آب خروجی از سد مهاباد که از طریق رودخانه مهاباد به محل سد انحرافی منتقل می‌گردد، احداث شده است.( خاکریز با سریز بتنی). ارتفاع سد ۷/۵ متر و حجم کل مخزن سد ۱.۱۹۳ میلیون متر مکعب می‌باشد که در جهت آبیاری حدود ۱۲ هزار هکتار از اراضی پایین دست سد مهاباد و از طریق دو ساحل راست و چپ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha