• شنبه / ۱۲ آذر ۱۴۰۱ / ۱۵:۱۰
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1401091207729
  • خبرنگار : 50046

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان شمالی تاکید کرد:

ضرورت رعایت تکنیک های سمپاشی از سوی کشاورزان برای اثرگذاری سموم

ضرورت رعایت تکنیک های سمپاشی از سوی کشاورزان برای اثرگذاری سموم

ایسنا/خراسان شمالی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر ضرورت رعایت تکنیک های سمپاشی از سوی کشاورزان برای اثرگذاری سموم تاکید کرد.

محمد رضایی در گفت و گو با ایسنا، در پاسخ به گلایه تعدادی از کشاورزان مبنی بر اینکه سموم، اثرگذاری و کیفیت لازم را ندارند، اظهار کرد: یک کمیته با عنوان کمیته نظارت بر سموم در سازمان حفظ نباتات مستقر است که در این کمیته کارشناسانی از این سازمان، از سازمان محیط زیست، وزارت بهداشت، سازمان ملی استاندارد و تعدادی گیاه پزشک حضور دارند.

وی گفت: اگر یک گروه و یا شرکتی خواهان معرفی یک نوع سم و ورود آن به بازار هستند ابتدا باید تقاضای خود را به کمیته مذکور ارائه دهند و بررسی های لازم در ارتباط با کارایی و اثرگذاری و حتی معایب آن صورت گیرد.

رضایی افزود: در صورت موافقت همه اعضا، سم مورد نظر ثبت می شود و آن شرکت می تواند آن سم را وارد بازار کند.

وی ادامه داد: اما اگر کشاورزی نسبت به کارایی یک سم معترض باشد، سم مورد نظر به آزمایشگاه، ارسال و اقدامات کارشناسی بر روی آن صورت می گیرد.

این مقام مسئول در ادامه به آفاتی که در مزارع پنبه در این استان طی امسال شیوع پیدا کرده بود، اشاره کرد و گفت: میزان کشت پنبه در خراسان شمالی طی دو سال گذشته افزایش یافته است، بنابراین همراه با افزایش این سطح زیر کشت میزان بروز آفات نیز افزایش می یابد.

وی تصریح کرد: زمانیکه سطح زیر کشت افزایش می یابد بر جمعیت آفاتی که تغذیه می کنند نیز افزوده می شود، بنابراین کشاورزان باید امر مهم تناوب کشت (آیش) را مورد توجه جدی قرار دهند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: از سوی دیگر باید کشاورزان به تکنیک های سمپاشی توجه کنند به عنوان مثال آب سرد در علف کُش ها برای ایجاد محلول، اثرگذاری چندانی ندارد و در سموم پودری باید از آب ولرم استفاده شود.

وی با بیان اینکه هرچقدر تعداد شاخ و  برگ بوته ها زیادتر باشد زمینه رشد آفت نیز بیشتر می شود، تاکید کرد: شاخ و برگ های زیاد سبب می شود تا سم به تمام زوایای گیاه نرسد بنابراین توصیه می شود از سمپاش هایی استفاده شود که اثرگذاری بیشتر داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha