• دوشنبه / ۱۴ آذر ۱۴۰۱ / ۰۸:۲۹
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1401091408860
  • خبرنگار : 50310

«گل حسرت» را بیشتر بشناسیم

«گل حسرت» را بیشتر بشناسیم

ایسنا/لرستان یک کارشناس گیاه پزشکی گفت: گل سورنجان باعث از بین رفتن بیماری نقرس می‌شود ‌و برای درمان بیماری‌هایی که در دوران کهنسالی به سراغ انسان می‌آید همچون رماتیسم و سیاتیک بسیار مفید است.

شیما احمدی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: گل حسرت یا سورنجان باعث باز شدن مجاری تنفسی و به خصوص بینی می‌شود و پزشکان توصیه می‌کنند برای رفع سردردهای میگرنی از این گیاه استفاده کنند.

‌وی ادامه داد: گل سورنجان باعث از بین رفتن بیماری نقرس می‌شود ‌و برای درمان بیماری‌هایی که در دوران کهنسالی به سراغ انسان می‌آید همچون رماتیسم و سیاتیک بسیار مفید است.

احمدی‌نیا عنوان کرد: امروزه در علم مدرن پزشکی تحقیقاتی در حوزه کاربرد ماده بدست آمده از این گیاه که ‌کلشیسین نام دارد صورت گرفته و بیانگر این مطلب است که می‌توانید از آن برای درمان نقرس استفاده کنید.

این کارشناس گیاه پزشکی بیان کرد: ‌از ترکیبات و اجزاء این گیاه مثل گل، پیاز و بذر داروهای اختصاصی تهیه می‌کنند که برای معالجه نقرس استفاده می‌شود.

وی با اشاره به این‌که از گل حسرت و عصاره‌ای که از آن به دست می‌آید برای درمان بیماری‌هایی مثل روماتیسم، سوزاک، تورم پروستات و تخفیف دردهای سرطان استفاده می‌شود، تصریح کرد: ‌جدیدترین یافته‌ها حاکی از آن است که گل حسرت و ماده تولید شده توسط آن به عنوان منبعی برای مطالعه درباره کروموزوم‌های سلولی به کار گرفته می‌شود.

احمدی‌نیا با اشاره به سمی بودن و عوارض جانبی گل حسرت، عنوان کرد: گیاه سورنجان دارای یک ماده فوق‌العاده سمی و مؤثر به نام کلشیسین با مقدار مصرف مجاز ‌حداکثر ۲.۵ گرم است که ‌مصرف بیش‌از اندازه آن سبب ایجاد مشکل در دستگاه گوارش، استفراغ، تهوع و فشار خون می‌شود.

این کارشناس گیاه‌پزشکی ادامه داد: شدت سمی بودن این گیاه به قسمت‌های مختلف و میزان کلشیسین آن‌ها بستگی دارد.

وی تصریح کرد: کلشیسین باعث تقسیم سلول‌های عادی می‌شود، مکانیسم عمل آن تقسیم سلولی در مرحله‌ی میتوز است که این جسم میتوز را در متافاز متوقف می‌کند، به همین دلیل به عنوان عامل ضد سرطان مفید است.

احمدی‌نیا افزود: کلشیسین اثرات آنتی نئوپلاستی را در تحقیقات درون و برون سلولی به خوبی نشان داده است، ولی به علت سمیت در مصرف آن دارای محدودیت است.

این کارشناس گیاه‌پزشکی بیان کرد: آزمایش‌های مختلف نشان داده کلشیسین به خوبی می‌تواند از هپاتیت و سیروز کبدی جلوگیری کند، این ماده تورم را کاهش می‌دهد و با تخریب کلاژن از سنتز کلاژن جلوگیری می‌کند.

وی تأکید کرد: این گیاه ضدالتهاب، ضد روماتیسم، ضد تومور، تقویت کننده قوای جنسی، ضدنفخ، معرق، ادرار آور، تهوع آور، مسهل، آرام‌بخش، سمی و ضد تقسیم سلولی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha