• دوشنبه / ۱۴ آذر ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401091408990
  • خبرنگار : 50491

بی‌مهری مسئولان به شعار سال، داد دانش‌بنیان‌ها را در آورد؛

نمایشگاه پژوهش گلستان دوای درد دانش‌بنیان‌ها نشد

نمایشگاه پژوهش گلستان دوای درد دانش‌بنیان‌ها نشد

ایسنا/گلستان در حالی که انتظار می‌رفت بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار گلستان در سال مزین به «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» التیام‌بخش دردهای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور باشد اما پژوهشگران حاضر در این نمایشگاه معتقدند هیچ چیزی عایدشان نشده است.

اهمیت ویژه حمایت از دانش‌بنیان‌ها و فناوران در سالی که مزین به شعار «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» شده در یک روز سرد پاییزی پایم را به بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار استان گلستان باز کرد، از همان ابتدای ورودم، جانمایی نمایشگاه در سوله کوچک و محدود در پشت ساختمان‌های دانشگاه جامع گلستان، بی‌مهری همیشگی مسئولان به پژوهشگران و دانش‌بنیان‌ها و البته بی‌برنامگی آنها در تحقق شعار سال را در ذهنم تداعی کرد.

سردی استقبال از نمایشگاه پژوهش بر سرمای سوزان این روزهای گلستان چیره بود و چهره‌های ترش کرده و گله‌مند برخی از غرفه داران بار دیگر بر بی‌مهری مسئولان مُهر تأیید می‌زد، گلستان در حالی از ۱۲ آذر ماه میزبان بزرگترین رویداد علمی و پژوهشی استانی است که انتظار می‌رفت در سال دانش‌بنیان مجموعه همگرایی و همکاری بین بخشی دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها بستری ایجاد می‌کرد که این رویداد در مکانی بزرگتر و شکیل‌تر همچون نمایشگاه بین‌المللی گرگان برگزار می‌شد اما قرعه آن به نام دانشگاه گلستان افتاد.

واقعیت آن است که برپایی چنین نمایشگاهی که صرفاً برای رفع تکلیف و البته اقدام نمایشی باشد جز تحمیل هزینه و اتلاف بیت‌المال لطف دیگری ندارد، قطعاً اگر در چنین برنامه‌هایی برنامه‌ریزی درستی صورت بگیرد می‌تواند دستاوردهای مهمی را در حوزه سرمایه‌گذاری فناوری‌های هایتک استان گلستان رقم بزند اما نه با نگاهی که مسئولان به این فعالیت دانش‌بنیان دارند بلکه باید عینک‌های دانش‌بنیان را به چشم بزنند و جور دیگری به مسئله نگاه کنند.

همه می‌دانیم آینده از آن شرکت‌های دانش‌بنیان است و این خودزنی است که به ذخیره اشتغال و ثروت آفرینی نیم‌نگاهی نداشته باشیم، پژوهشگران و فناوران حاضر در نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار گلستان که از تکرار مطالبات خود خسته شدند باز هم از بی‌مهری‌ها می‌گویند و عنوان می‌کنند؛ مسئولان ارشد استان گلستان در حالی در مراسم افتتاحیه و روز نخست نمایشگاه کم‌فروغ حاضر شدند که شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور استان انتظار داشتند مقامات ارشد علمی کشور برای افتتاح این مراسم حضور پیدا کنند.

نمایش پژوهش گلستان درد ما را بیشتر کرد/ حمایت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان کافی نیست

مهدی اعطایی_ مدیر شرکت دانش‌بنیان فرهیختگان توسعه اندیشه پایدار که با فرآوری مواد دریایی و معدنی اقدام به تولید ماسک‌های آرایشی و بهداشتی طبیعی کرده در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: همیشه باید اهداف بزرگ را دنبال کنیم نه آنکه صرفاً اقدام به برپایی یک نمایشگاه کنیم، همه شرکت‌کنندگان در نمایشگاه پژوهش گلستان محققان درد دیده هستند، هر چقدر با هم صحبت کنیم درددیده تر می‌شویم اما درمان نمی‌شویم.

دست خالی فناوران گلستانی از نمایشگاه پژوهش/ دردی که باز هم بیشتر شد

وی ادامه داد: اینجا نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار استان گلستان است، همانطور که از نام نمایشگاه پیدا است باید بتواند فناوری را نمایش بدهد اما این نمایشگاه می‌خواهد فناوری را به چه کسی نمایش دهد وقتی در یک سوله کوچک و یک مکان گمشده در پشت ساختمان‌های دانشگاه گلستان برپا شده است؟!

اعطایی با بیان اینکه برپایی چنین نمایشگاهی با این شرایط نتیجه‌ای به دنبال ندارد، بیان کرد: قرار نبود دستاوردهای پژوهشی را برای خودمان به نمایش بگذاریم، نمایشگاه باید در بهترین نقطه استان گلستان و مقابل دید تمامی مردم باشد تا فرهنگ‌سازی صورت بگیرد برپایی چنین نمایشگاهی تنها درد ما را بیشتر می‌کند.

مدیر این شرکت دانش‌بنیان تأکید کرد: اگر به جو حاضر در نمایشگاه توجه کنید، جای خالی مردم به‌شدت ملموس است چراکه مفهوم نمایشگاه هنوز جا نیفتاده است، اینکه نمایشگاه در یک سوله در قسمتی از دانشگاه و پشت دانشگاه برپا شود مسیری غلط و اشتباه است چراکه نشان می‌دهد از پتانسیل و امکانات دستگاه‌های دولتی برای اهداف بزرگ استفاده نشده است.

سنگ‌اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی گلستان بیشتر از بانک‌هاست

وی به حضور گذرای مدیران دستگاه‌های اجرایی در نمایشگاه پژوهش اشاره کرد و گفت: مدیران هم با حضور در نمایشگاه پژوهش صرفاً چند عکس یادگاری می‌گیرند و می‌روند اما انتظار ما این نبود، اینکه پارک علم و فناوری زحمت کشیده شکی در آن نیست اما حمایت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان کافی نیست و البته پارک‌های علم و فناوری هم در سطح کشور آنطور که باید حمایت نمی‌شوند.

اعطایی با بیان اینکه صندوق نوآوری استان گلستان برای اخذ یک استعلام کوچک چهار ماه ما را معطل کرده است، تأکید کرد: صندوق نوآوری برای حمایت از پژوهشگران و ریسک‌پذیری ساخته شده است، محقق ریسک خود را صرف زمان و عمر خود کرده و پس از آن وقت ریسک‌پذیری این صندوق‌ها است اما متأسفانه صندوق نوآوری و شکوفایی از پژوهشگران  و دانش‌بنیان‌ها بیشتر از بانک‌ها درخواست وثیقه می‌کند حال آنکه وثیقه معنا ندارد.

دست خالی فناوران گلستانی از نمایشگاه پژوهش/ دردی که باز هم بیشتر شد

مدیر این شرکت دانش‌بنیان معتقد است؛ همه محقق نیستند لذا باید از محققان فعلی حمایت کرد تا بتوانند به توسعه و پیشرفت کمک کنند، شرکت ما در پارک علم و فناوری گلستان مستقر است چهار واحد تولیدی داریم و استراتژی ما این بود که تولید مبتنی بر مواد اولیه بومی باشد، ما این مهم را انجام داده و از شعار خارج شدیم اما حمایتی وجود ندارد؟

وی متذکر شد: ما از دیگر استان‌ها و کشورها درخواست همکاری داشتیم اما تعلق خاطر و عِرق ما به استان گلستان اجازه نمی‌دهد که از اینجا برویم، قطعاً اگر در این استان ایجاد اشتغال کنیم از آسیب‌های اجتماعی و تعداد بزه‌کاران کم کرده‌ایم.

مدیران غرق در کارتابل‌های اداری شدند/ نیمی از وقت ملاقات عمومی مسئولان به دانش‌بنیان‌ها اختصاص یابد

این فعال دانش‌بنیان با بیان اینکه متأسفانه مسئولان گلستانی غرق در کارتابل‌های اداری شدند، یادآور شد: بارها از مسئولان درخواست کردیم که حداقل در سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» نیمی از زمان ملاقات عمومی مسئولان به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور اختصاص یابد اما متأسفانه چنین چیزی محقق نشد.

فربد هادی نژاد، مدیر شرکت دانش بنیان هما هیوا هیرکان گلستان هم در گفتگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: از سال ۱۳۹۳ در نمایشگاه‌های مختلف شرکت کردم و مشکل بزرگی در این دست از نمایشگاه‌ها وجود دارد فضای محدود و کوچک نمایشگاهی است، در همین نمایشگاه سه هسته فناور روی یک میز قرار گرفتند که جالب نیست و در این شرایط فضای کافی برای ارائه محصول به شرکت‌کنندگان وجود ندارد.

وی ادامه داد: گرچه نمایشگاه پژوهش از لحاظ جانمایی در مرکز شهر قرار گرفته اما فضای نمایشگاهی بسیار محدود و کوچک است، از طرفی مسئولان برگزار کننده حتی نتوانستند امکانات ابتدایی مانند گرمایش سالن را تأمین کنند.

دست خالی فناوران گلستانی از نمایشگاه پژوهش/ دردی که باز هم بیشتر شد

برخی محصولات ارائه‌شده در هفته پژوهش گلستان هیچ نوآوری و کارایی ندارند

مدیر شرکت دانش بنیان هما هیوا هیرکان گلستان تأکید کرد: امسال طراحی غرفه‌ها بهتر شده اما متأسفانه برخی از هسته‌ها هر ساله تکرار می‌شوند و بدون هیچ نوآوری مجدد در چنین نمایشگاهی حاضر می‌شوند، از طرفی در رشته تحصیلی خودم که مکانیک بیوسیستم است ایرادات علمی زیادی وجود دارد و برخی از افراد محصولی ساختند که کارایی ندارد با این وجود هر ساله هم در نمایشگاه پژوهش و فناوری شرکت می‌کنند بدون آنکه کسی از آنها ایراد بگیرد!

هادی‌نژاد با بیان اینکه بر کاربردی بودن و علمی بودن برخی محصولات ارائه شده در نمایشگاه باید بیشتر کار شود، گفت: اینکه یک محصولی را برای پُر کردن غرفه در نمایشگاه ارائه کنیم کافی نیست، از طرفی کاش بازارچه‌ها و نمایشگاه‌های موقعیتی در طول سال و به‌صورت دوره‌ای برپا شود و صرفاً منحصر به هفته پژوهش نباشد.

وی با تأکید بر اینکه هر ساله غرفه‌ها به‌صورت کلی ارزشیابی شده و برترین‌ها انتخاب می‌شوند اما به نظر می‌رسد این ارزشیابی باید عمیق‌تر شود، تأکید کرد: از سویی دیگر برپایی چنین نمایشگاه‌هایی باید منجر به ارتباط تیم‌های دانش‌بنیان با سرمایه‌گذاران شود اما معمولاً وقتی مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی به نمایشگاه می‌آیند خیلی سریع از غرفه‌ها عبور می‌کنند و به نظر تنها برای رفع تکلیف و دیدن به نمایشگاه سر زده‌اند.

مدیر شرکت دانش بنیان هما هیوا هیرکان گلستان بر ضرورت انجام یک داوری ریز و موشکافانه از سوی مسئولان تأکید کرد و  یادآور شد: باید یک نماینده از سویی مسئولان دستگاه‌ها تعیین شود و با بررسی و بازدید عمیق‌تر از غرفه‌ها و گفت‌وگو با فناوران به تیم‌هایی که توان رشد و ایجاد اشتغال دارند کمک کنند.

نمایشگاه پژوهش گلستان پاسخگوی انتظارات دانش‌بنیان‌ها نیست/ گلایه‌ها را می‌پذیرم

حامد رضایی_ معاون پارک علم و فناوری گلستان نیز بر گلایه‌های فناوران و دانش‌بنیان‌ها صحه گذاشت و گفت: فرمایشان فناوران حاضر در این نمایشگاه را کاملاً قبول دارم، اینکه نمایشگاه هفته پژوهش نمی‌تواند انتظارات فعالان این حوزه را در حوزه تجاری‌سازی تأمین کند انتقادی درست و به‌جا است.

وی اضافه کرد: پارک علم و فناوری گلستان هر ساله در هفته پژوهش متولی برگزاری نمایشگاه است و نقشی در چیدمان و انتخاب شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ندارد، ما نیز همچون دستگاه‌های اجرایی دیگر در این نمایشگاه غرفه داریم و درنهایت می‌توانیم در برابر وضعیت تیم‌های حاضر در غرفه خود پاسخگو باشیم.

دست خالی فناوران گلستانی از نمایشگاه پژوهش/ دردی که باز هم بیشتر شد

رضایی تأکید کرد: در قانون آمده که پژوهشگران تحقیق یک سال گذشته خود را در نمایشگاه پژوهش به نمایش بگذارند اما در این نمایشگاه پژوهش‌های مربوط به هفت سال گذشته هم ارائه شده و برخی از محصولات هم تکراری است البته اگر قرار باشد دستاوردهای پژوهشی یک سال گذشته ارائه شود صرفاً در حد رونمایی است و نباید انتظار اتفاق خاصی را داشت.

معاون پارک علم و فناوری گلستان با بیان اینکه تأمین بازار و تجاری‌سازی برای محصولات حوزه فناوری کار راحتی نیست، گفت: برخی محصولات فناورانه براساس دانش و خلاقیت محقق تولید می‌شود نه تقاضا لذا متقاضی آن کمتر و بازارسازی آن هم سخت‌تر است.

وی با اشاره به اینکه برای دسترسی به بازار باید از راه دانش و یا فرهنگ‌سازی کمک گرفت، تصریح کرد: ۸۰ درصد دسترسی به بازار از طریق فرهنگ‌سازی محقق می‌شود؛ در واقع اگر بی‌نظیرترین دانش هم در محصولی نهفته باشد باز هم نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

دست خالی فناوران گلستانی از نمایشگاه پژوهش/ دردی که باز هم بیشتر شد

دستگاه‌های اجرایی برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها پای کار نمی‌آیند

رضایی با بیان اینکه ما متولی فناوری هستیم و می‌توانیم بهترین محصول را در سطح دنیا تعریف کنیم اما چه کسی قرار است از ما خریداری کند؟ بازار دست ما نیست و برای تجاری‌سازی محصولات فناورانه دولت باید به کمک ما بیاید و دستگاه‌های اجرایی باید از واحدهای فناور درخواست تولید محصول کنند.

معاون پارک علم و فناوری گلستان متذکر شد: مشکل ما در پارک علم و فناوری این است که در دوره نمونه‌سازی، نیمه صنعتی و قبل تجاری‌سازی حمایت‌ها از فناوران حداقلی است، ما امکان حداکثر ۳۰۰ میلیون تومان کمک به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان را داریم که این میزان دردی را دوا نمی‌کند متأسفانه بخش خصوصی هم پای‌کار نمی‌آید در مطالعه انجام شده در ۲۰ پارک علم و فناوری و هشت هزار شرکت فناور دارای سطح یک آمادگی فناوری، ریسک خطرپذیری آنها نزدیک به ۷۰ درصد برآورد شده که با این اوصاف کسی برای سرمایه‌گذاری پیشقدم نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه کل اعتبار ما در پارک علم و فناوری گلستان ۱۰ میلیارد تومان است که نصف آن صرف پرداخت حقوق می‌شود، تصریح کرد: همگرایی دانش‌بنیانی بیشتر به فرهنگ اقتصادی کسب‌وکار بر می‌گردد تا تولید خاص؛ برای نهادینه‌سازی این فرهنگ همه باید پای کار بیایند ما ابتدای امسال ستاد دانش‌بنیان در استان راه‌اندازی کرده و در جلسات این ستاد تکالیفی بر عهده دستگاه‌های اجرایی گذاشته شد اما به جز پارک سایر دستگاه‌های اجرایی همکاری نکردند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، فناوران و فعالان دانش بنیان در تابلو ایران قوی در سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» از هیچ کوششی دریغ نمی کنند و در این تابلو با هنرمندی تمام عظمت و افتخار ایران اسلامی را ترسیم خواهند کرد، تحقق این خواسته مقام معظم رهبری که تأکید می کنند در بیانیه  گام دوم انقلاب اسلامی به قدرت نخست علمی منطقه تبدیل شویم مستلزم آن است که آحاد جامعه و مسئولان گوش شنوا و چشمان بینا برای دیدن و شنیدن دغدغه هایی که گره گشای مشکلات ما در آینده خواهند بود، داشته باشند، امید است در پایان سال ۱۴۰۱، مسئولان در کارنامه دانش بنیان مشروط به اما و اگرها نشوند و نمره قابل قبولی کسب کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha