• دوشنبه / ۱۴ آذر ۱۴۰۱ / ۱۲:۳۸
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1401091409149
  • خبرنگار : 50377

مدیرکل بهزیستی استان خبر داد

معلولیت جسمی حرکتی بیشترین درصد جامعه معلولان مازندران

معلولیت جسمی حرکتی بیشترین درصد جامعه معلولان مازندران

ایسنا/مازندران مدیرکل بهزیستی استان مازندران اظهار کرد: براساس آمارهای ثبت شده در سامانه ارمغان بهزیستی، بیشترین درصد معلولیت در استان مازندران به معلولین جسمی حرکتی اختصاص دارد.

فریبا بریمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اعلام اینکه در استان ۲۶ هزار و ۱۹۳ نفر جسمی حرکتی ۱۳ هزار و ۱۵۹ معلول ذهنی، ۷۴۴۹ معلول شنوایی و ۷۴۹۴ معلول بینایی، ۶۶۳۸ معلول روانی و ۷۹۴ معلول صوت و گفتار وجود دارند، اظهار کرد: براساس آمارهای ثبت شده در سامانه ارمغان بهزیستی، بیشترین درصد معلولیت در استان مازندران به معلولین جسمی حرکتی اختصاص دارد.

بریمانی در رابطه با کاهش بروز و شیوع معلولیت در استان خاطرنشان کرد: در این راستا با اجرای برنامه های غربالگری و آموزشی درصدد کم کردن تعداد افراد دارای معلولیت جدید هستیم، همچنین آموزش های سالمندی باعث می شود افراد در دوران سالمندی به خودمراقبتی توجه بیشتری نمایند و از حوادث، مشکلات سالمندی که سبب بروز معلولیت می شود پیشگیری کنند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر بهره مندی معلولان استان از تسهیلات مسکن بیان کرد: در هشت ماه نخست سال حدود ۲۳۶ نفر از کمک بلاعوض تامین مسکن به مبلغ بیش از ۹۴ میلیارد ریال بهره مند شدند. همچنین ۱۴۴ نفر از معلولین بهزیستی استان به بانک های عامل معرفی که تعداد ۵۱ نفر از آنان مجموعا مبلغ ۲۵ میلیارد ریال تسهیلات ودیعه مسکن دریافت کردند.

اُتیسم و حمایت های سازمان بهزیستی مازندران

مدیرکل بهزیستی مازندران درباره طیف اختلال اتیسم در استان تاکید کرد: هم اکنون ۵ مرکز آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اتیسم در چهار شهرستان چالوس، آمل، بابل و ساری در حال ارائه خدمات مختلف توانبخشی آموزشی رفتار درمانی، شیوه های تقویت حسی حرکتی، موسیقی درمانی، کار درمانی، گفتار درمانی، بازی درمانی(خدمات توانبخشی روانی اجتماعی) آموزش مهارت های زندگی، خودکفایی و آموزش ارتباط با دیگران جهت حضور فرد در جامعه و فراهم آوردن شرایط زندگی عادی(خدمات فرهنگی هنری) آموزش هنر و فعالیت های منظم ورزشی به ۲۳۵ کودک دارای اختلال و خانواده های آنان هستند.

بریمانی از وجود ۸۰ نفر به عنوان پرسنل تخصصی کاردرمانگر، گفتاردرمانگر، روان شناس، مربی آموزشی، مربی امور هنری و ورزشی و غیرتخصصی در مراکز اتیسم استان خبر داد و افزود: اختلال طیف اتیسم در حال حاضر در دسته اختلالات رشدی دارای بالاترین میزان شیوع است اما از آنجا که افراد دارای این اختلال با شناسایی به هنگام و دریافت آموزش های مستمر می توانند از زندگی طبیعی تری برخوردار شوند، لذا برنامه ملی غربالگری تشخیص و مداخله در اختلال طیف اتیسم به صورت الکترونیک و آنلاین به آدرس net.behzisti.autism در کودکان ۲ تا ۵ ساله در حال اجراست.

وی افزود: در این برنامه، ضمن اطلاع رسانی و آگاه سازی گسترده در سطح استان های کشور در خصوص اختلال طیف اُتیسم، تمامی کودکان ۲ تا ۵ ساله مراجعه کننده به پایگاه های غربالگری و تشخیص استان توسط والدین و با راهنمایی مربیان و کارشناسان آموزش دیده مراکز مذکور از نظر احتمال دارا بودن علایم این اختلال مورد سنجش و غربال قرار می گیرند.

مدیرکل بهزیستی مازندران اضافه کرد: در صورت مشکوک بودن کودک به ابتلای اتیسم توسط کارشناسان تخصصی آموزش دیده، آزمون تشخیصی «گارس ۲» در مورد آنان اجرا خواهد شد و با قطعی شدن تشخیص، کودک به مراکز آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اُتیسم تحت نظارت بهزیستی استان جهت دریافت مداخلات مرکزمحور و خانواده محور ارجاع خواهد شد.

بریمانی با بیان دیگر خدمات معاونت توانبخشی بهزیستی استان به افراد دارای اختلال طیف اتیسم اظهار کرد: پرداخت کمک هزینه معیشت، پرداخت حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت واجد شرایط در خانواده، ارائه خرید خدمات توانپزشکی، پرداخت کمک هزینه توانبخشی و درمان اختلالات دهانی و بلع و تغذیه، پرداخت کمک هزینه درمان و پرداخت کمک هزینه ایاب و ذهاب از جمله حمایت های سازمان بهزیستی از این افراد است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha