• سه‌شنبه / ۱۵ آذر ۱۴۰۱ / ۰۸:۴۹
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1401091509628
  • خبرنگار : 50201

سرپرست اداره کل منابع طبیعی مازندران-نوشهر :

طرح جنگلداری اجتماعی در حال مطالعه است

طرح جنگلداری اجتماعی در حال مطالعه است

ایسنا/مازندران سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-نوشهر گفت: رئیس سازمان متبوع معتقد است باید به سمت جنگلداری اجتماعی و یا اکولوژیک برویم یعنی مردم با امکاناتی که دارند از جنگل صیانت کنند و در کنار آن بهره برداری هم انجام دهند.

مهرداد خزایی پول در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اگر مردم به حفظ منابع طبیعی تمایل داشته باشند، خیلی راحت‌تر می‌توانیم منابع طبیعی و محیط زیست را حفظ کنیم، اظهار کرد: این موضوع نیازمند علم و دانش کارشناسان است که فرهنگ صیانت از طبیعت را به خانواده‌ها انتقال دهند.

وی افزود: شاید مردم به تنهایی در مورد اهمیت جنگل‌ها و منابع طبیعی به صورت تخصصی اطلاعات زیادی نداشته باشند؛ رسانه‌ها در این میان رسالت خطیری بر عهده دارید که به این آگاهی بخشی کمک کنند.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-نوشهر، با تاکید بر اینکه مسائل، مشکلات، اهمیت جنگل‌ها و حیاتی بودن این منابع  باید برای مردم به درستی تبیین شود، تصریح کرد: از رسانه‌ها انتطار داریم در این ایام که تغییرات اقلیمی و فشارهای منطقه‌ای ایجاد شد، امکانات و تجهیزات لازم برای حراست از جنگل‌ها محدود است به حفظ جنگل کمک کنند.

این مسئول بهره‌گیری از دانش نوین و فناوری روز را در حفاظت از منابع طبیعی و جنگل‌ها موثر دانست و گفت: بهتر است علوم دانش بنیان به کمک منابع طبیعی بیاید زیرا افکار و فناوری جدیدی توان حفاظت از جنگل‌ها را دارد. البته به این موضوعات به درستی پرداخته نشد.

خزایی پول با بیان اینکه علم روز و استفاده از دانش بومی می‌تواند به حفظ منابع طبیعی کمک شایانی کند، خاطرنشان کرد: در گذشته دامداران حتی یک شاخه درخت را قطع نمی‌کردند امروزه برخی‌ها با قطع درختان چوب جنگلی را قاچاق می‌کنند. همین عامل باعث نگرانی مردم می‌شود.

وی فراگیر کردن علم جنگل شناسی با همکاری رسانه‌ها را گام موثری برای نهادینه شدن فرهنگ صیانت از منابع طبیعی دانست و گفت: رسانه‌ها علاوه بر نقد سازنده می‌توانند کمک ما در رفع مشکلات منابع طبیعی و آبخیزداری باشند.

به گفته سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-نوشهر، همه ما در تنفس جنگل و مدیریت پایدار با قطع درخت مخالف هستیم، البته رئیس سازمان متبوع معتقد است باید به سمت جنگلداری اجتماعی و یا اکولوژیک برویم یعنی مردمی با امکاناتی که دارند از جنگل صیانت کنند. در کنار آن بهره برداری هم انجام دهند. یعنی عواید آن به اقتصاد آن خانوار برگردد. اما هنوز مطالعات آن کامل نشده است.  

خزایی پول با اشاره به تاکیدات رئیس سازمان منابع طبیعی در خصوص مخالفت با قطع درختان در بستر رودخانه، گفت: رئیس سازمان متبوع معتقد است حتی جایی که ستاد بحران برای حفظ جان مردم دستور قطع درختان را بدهد قطع صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha