• سه‌شنبه / ۱۵ آذر ۱۴۰۱ / ۰۹:۲۸
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1401091509677
  • منبع : نمایندگی مرکزی

حال ۵۳۰۰ چنار محلات چطور است؟

حال ۵۳۰۰ چنار محلات چطور است؟

ایسنا/مرکزی محلات شهر چنارهاست، درختانی کهن و سر به فلک کشیده که روح زندگی را در این شهر زیبا به جریان در می آورند، در دوران جوانی چنان سرزنده و مستحکمند که می توانند ساعت ها سایبان و تکیه گاه امن هر عابر خسته ای باشند و در کهنسالی چنان زنده و باوقار و باشکوهند که وقتی از مقابل شان می گذری چاره ای جز ادای احترام به سیمای ستبر و مهربان شان نداری.

این درختان کهن که خاطرات نیاکان مان را در رگ های ارزشمندشان حفاظت می کنند، از مهمترین و با ارزش ترین جاذبه های گردشگری این شهر زیبا و پرجاذبه محسوب می شوند، در نتیجه نگهداری ویژه از آنها یک ضرورت انکارناپذیر است.

اصغر ابراهیمی مسئول واحد فضای سبز شهرداری محلات در گفت و گو با ایسنا در این‌باره اظهار کرد: در حال حاضر در معابر شهری محلات ۵۳۰۰ درخت چنار وجود دارد که شامل درختان کهن تا درختان جوان است.

وی افزود: هر ساله محلول‌پاشی تغذیه‌ای و سم‌پاشی درختان صورت می‌گیرد و درخت‌های آلوده به بیماری شناسایی می‌شوند، همچنین روزانه تمام درخت‌های شهر طبق برنامه زمانبندی توسط کارشناس گیاه‌پزشکی بررسی می‌شوند و در صورتی که مشکلاتی همچون آفات، بیماری‌ها و مسائل تغذیه‌ای وجود داشته باشد، شناسایی شده و با استفاده از سموم و مواد تغذیه‌ای، مشکل برطرف می‌شود.

وی ادامه داد: آفاتی که اکنون در برخی درختان چنار مشاهده می‌شود، آفات عمومی و رایج مانند شته و مینوز است که اکثر درختان به آنها مبتلا هستند و مسئله خاصی وجود ندارد، البته گاهی اوقات یک درخت میزبان یک آفت می‌شود. در ارتباط با درخت چنار، آفت مینوز و تعدادی بیماری قارچی و همچنین برخی مشکلات تغذیه‌ای شناسایی و کنترل شد. البته اینها آفاتی هستند که هرساله با سمپاشی برطرف می‌شود و در مجموع، مشکل حادی در زمینه درختان چنار وجود ندارد.

وی افزود: آبیاری درختان چنار به شدت کنترل می‌شود و شبانه‌روز متناسب با دمای هوا، آبیاری تنظیم می‌شود. دامنه تحمل دمای درخت چنار ۲۵ درجه سانتیگراد است. در تابستان دمای محلات تا ۴۶ درجه بالا می رود که ۲۱ درجه بالاتر از حد تحمل درختان چنار است، در چنین شرایطی گیاه برای سازگارسازی خود با شرایط و کاهش تبخیر آب، اقدام به انجام خزان موقت می‌کند و با سبک‌تر شدن درخت، سطح تبخیر پایین می‌آید و از این طریق مقاومت خود را افزایش می‌دهد و با کاهش دما در شهریور مجددا اقدام به برگ‌زایی می‌کند و همان برگ‌ها احیا می‌شوند.

وی درخصوص برخورد با کسانی که ممکن است نسبت به قطع درخت اقدام کنند، افزود: مجازات قطع درخت به محیط تنه (بوم) درخت بستگی داشته و متغیر است. این جریمه سه بخش دارد؛ عوارض قطع درخت که سالیانه توسط شهرداری تعیین می‌شود، کاشت درخت جایگزین و همچنین پیگیری قضایی از طریق دادگستری که مجازات زندان را در پی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha