• سه‌شنبه / ۱۵ آذر ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401091509918
  • خبرنگار : 50034

جلوگیری از حاشیه‌نشینی با بهبود خدمات در مبدأ

جلوگیری از حاشیه‌نشینی با بهبود خدمات در مبدأ

ایسنا/همدان رئیس اداره بازآفرینی اداره‌کل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه نخستین موضوع در بروز حاشیه نشینی، مهاجرت به علت خشکسالی‌ها و مشاغل مورد توجه است، گفت: اگر بخواهیم از حاشیه نشینی جلوگیری شود بهتر است از ابتدا خدمات برای روستاها و شهرهای مجاور ایجاد شود.

محمدرضا باباخانی در نشست «بررسی عوامل مؤثر بر رشد حاشیه‌نشینی در همدان» که در دفتر خبرگزاری ایسنا برگزار شد، با اشاره به اینکه از سال ۹۲ و ۹۳ در کشور کار خوبی برای بازآفرینی در کشور شروع شد، تصریح کرد: از سال ۹۵ به طور جدی در استان همدان ستادهای استانی و شهرستانی بازآفرینی به موازات ستادملی تشکیل شد.

وی با بیان اینکه برای ساماندهی مناطق بازآفرینی اعتبارات خوبی هم برای آن درنظر گرفته شد، اظهار کرد: در حال حاضر با پدیده حاشیه نشینی مواجه هستیم و باید برنامه‌ریزی کنیم تا این مناطق را ساماندهی کنیم.

باباخانی با اشاره به اینکه پروژه‌های خوبی برای بازآفرینی شهری تعریف شد، تصریح کرد: راه‌وشهرسازی هم به نمایندگی شرکت بازآفرینی شهری مبلغی را درنظر گرفت و کار خوبی شکل گرفت. سیاست دولت در آن دوره بیشتر خدمات زیربنایی و روبنایی بود به‌طوریکه اعتبارات و برنامه‌ها در بحث آب و فاضلاب و مراکز درمانی، مدارس و مساجد پیش می‌رفت.

سیاست‌ها به سمت مسکن رفته است

وی با بیان اینکه سیاست‌ها با تغییر دولت‌ها عوض می‌شود که این اتفاق با تغییر دولت رخ داد و قیمت مسکن به گونه‌ای شد که سیاست‌ها به حوزه مسکن رفت، ادامه داد: اعتقاد داریم حالا که ساخت و سازی صورت می‌گیرد، باید ایمن و قانونمند شود که برای این کار دولت تسهیلاتی درنظر گرفته است به طوریکه تخفیفات ۵۰ درصدی توسط شهرداری ها و تسهیلات ۳۰۰ میلیونی با نرخ ۹ درصد در محدوده‌های بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی پرداخت می‌شود.

رئیس اداره بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان با اشاره به اینکه مردم به سمت ساخت و سازهای قانونمند حرکت کرده‌اند، افزود: ساکنان سکونتگاه‌های غیرسمی عموماً اقشار ضعیف و کم درآمد هستند بنابراین پیگیری شده برای ساختمان‌های زیر ۶۰۰ متر و سه طبقه مجری‌ها حذف شود که این حذف شدن به کاهش بارمالی ساکنان کمک خواهد کرد که فکر می‌کنم در آینده نزدیک اجرایی شود.

باباخانی با بیان اینکه یکی از مواردی که باید کار شود و همه پای کار باشند، بحث بنگاه‌های مشاور املاک است، یادآور شد: بنگاه‌های مشاور املاک بی ضابطه در شهر گسترش پیدا کرده و با دلالی باعث افزایش قیمت مسکن شده است. عزم راسخی لازم است تا وضعیت این بنگاه‌ها ساماندهی شود.

وی با اشاره به اینکه دو میلیون و ۵۰۰ هزار خانه خالی در کشور وجود دارد، ادامه داد: در همدان هم می‌شود آژانس‌های املاکی ساماندهی شوند چراکه رشد بی ضابطه این آژانس‌ها باعث دلالی و افزایش قیمت مسکن شود.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه مشکل زمین باید در همدان حل شود، افزود: بحث طرح جامع خیلی به موضوع رفع مشکل زمین کمک می‌کند و در حوزه شهرسازی در حال پیگیری است اما در اینکه این طرح باید تصویب شود، شکی نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha