• چهارشنبه / ۱۶ آذر ۱۴۰۱ / ۰۹:۰۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401091610538
  • خبرنگار : 50180

گزینه‌هایی برای افزایش ظرفیت فرآوری چغندرقند تولیدی کرمانشاه

گزینه‌هایی برای افزایش ظرفیت فرآوری چغندرقند تولیدی کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه کرمانشاه از قطب‌های تولید چغندرقند کشور است و سالانه بیش از 700 هزار تن تولید دارد. در این استان دو کارخانه قند نیز فعال است که بخشی از چغندر تولیدی را فرآوری می‌کنند، اما با توجه به محدود بودن ظرفیت این دو کارخانه، هر ساله در فصل برداشت بخشی از محصول تولیدی کشاورزان روی دستشان مانده و مجبورند آن را به کارخانجات دیگر استانها بفرستند.

از چند سال پیش توسعه واحدهای فرآوری چغندرقند در استان کرمانشاه مطرح و سال 1398 اعلام شد کرمانشاه به کارخانه قند سومی احتیاج دارد و تصمیم‌گرفته شد این کارخانه در شهرستان سنقروکلیایی احداث شود، اما حالا بعد از گذشت چند سال هیچ خبری از ساخت کارخانه قند سنقروکلیایی نیست.

سعید کریمی مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه از سال 1398 پیگیر ساخت کارخانه قند سوم استان در شهرستان سنقروکلیایی هستیم، گفت: در این راستا رایزنی‌های زیادی صورت گرفت، حتی به دلیل حجم بالای سرمایه گذاری مورد نیاز برای ایجاد کارخانه قند سنقروکلیایی به سمت مجموعه‌های بزرگی مثل "شستا" هم رفتیم.

 وی با بیان اینکه احداث کارخانه قند در شهرستان سنقروکلیایی بین چهار تا پنج هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد که عدد خیلی بزرگی است و سرمایه گذاران را مردد می کند، گفت: تاکنون هیچ اقدامی برای ساخت این کارخانه قند صورت نگرفته است.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: در کنار رایزنی ها برای احداث کارخانه قند سوم، مدیران کارخانه قند اسلام آبادغرب برای توسعه ظرفیت این واحد اعلام آمادگی کردند و بخش های زیادی از کار هم در دست اقدام قرار گرفته و قرار است ظرفیت این کارخانه به چیزی حدود دو برابر ظرفیت فعلی افزایش پیدا کند.

 وی ادامه داد: کارخانه قند اسلام آبادغرب هم اکنون ظرفیت پذیرش سالانه 120 هزار تن چغندرقند را دار، که قرار است به 250 هزار تن برسد.

وی با بیان اینکه هم اکنون در استان یک کارخانه قند دیگر در بیستون فعال است، گفت: این کارخانه نیز ظرفیت فرآوری 230 هزار تن چغندر قند را دارد.

 وی با بیان اینکه با توسعه کارخانه قند اسلام آبادغرب ظرفیت دو کارخانه قند فعال استان به 480 هزار تن خواهد رسید، تصریح کرد: در صورت تعیین تکلیف نهایی کار توسعه کارخانه قند اسلام‌آبادغرب ظرف یک ماه آینده، موضوع احداث کارخانه قند سوم استان در شهرستان سنقروکلیایی تقریبا منتفی خواهد شد، چون با افزایش ظرفیت این واحد دیگر نیاز به احداث کارخانه قند سوم نیست.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه در استان کرمانشاه سالانه 700 هزار تن چغندر تولید می‌شود، تصریح کرد: هم اکنون نیمی از چغندرقند تولیدی در استان برای فرآوری به دیگر استان‌ها فرستاده می‌شود، در حالیکه وجود کارخانه قند سوم یا توسعه کارخانه قند اسلام‌آبادغرب می تواند روند فرآوری این محصول را در داخل استان تسهیل کند. 

به گزارش ایسنا، مدیرعامل کارخانه قند بیستون نیز اخیرا از پیگیری برای افزایش دو برابری ظرفیت این کارخانه خبر داده بود.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha