• شنبه / ۱۹ آذر ۱۴۰۱ / ۱۵:۰۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401091912643
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مدیرکل پزشکی قانونی استان هشدار داد:

ثبت بیشترین تلفات گازگرفتگی اصفهان در نیمه دوم سال

ثبت بیشترین تلفات گازگرفتگی اصفهان در نیمه دوم سال

ایسنا/اصفهان مدیرکل پزشکی قانونی استان با بیان اینکه ۷۵.۴ درصد تلفات گازگرفتگی سال گذشته در نیمه دوم سال ثبت شده، گفت: بیشترین آمار تلفات گازگرفتگی در سال گذشته با ۱۳ نفر در دی‌ماه و پس از آن در آبان‌ماه با ۱۱ فوتی گزارش شده است.

منصور فیروزبخت با اشاره به شروع فصل سرد سال و استفاده از وسایل گرمایشی، در خصوص خطر مرگ ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن هشدار داد و بر لزوم رعایت نکایت ایمنی و دستورالعمل‌های موجود در استفاده از این وسایل تأکید کرد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمارها در نیمه دوم هر سال تعدادی از همشهریانمان به دلیل مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست می‌دهند، گفت: عمده این حوادث به دلیل بی‌توجهی به استانداردها در به‌کارگیری وسایل گرمایشی و رعایت نکردن نکات و اصول ایمنی اتفاق می‌افتد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان با بیان اینکه ۷۵.۴ درصد تلفات سال گذشته در نیمه دوم سال ثبت شده، افزود: در سال گذشته، ۶۱ نفر به دلیل مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در کشور جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۵۱ نفر مرد و ۱۰ نفر زن بودند. از این تعداد، ۴۶ نفر در نیمه دوم سال جان باخته‌اند.

وی با اعلام اینکه بیشترین آمار تلفات گازگرفتگی در سال گذشته با ۱۳ نفر در دی‌ماه و پس از آن در آبان ماه با ۱۱ فوتی گزارش شده، گفت: بنابراین توصیه می‌شود که همشهریان در آستانه ورود به فصل زمستان توجه بیشتری به نکات ایمنی در پیشگیری از مسمومیت با گاز داشته باشند.

فیروزبخت با اعلام اینکه در آبان ماه امسال ۱۰ نفر بر اثر مسمومیت با گاز در کشور جان خود را از دست دادند، گفت: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد تلفات ۱۱ نفر بود، ۹ درصد کمتر شده است.

وی در ادامه به‌منظور آگاه‌سازی هرچه بیشتر مردم و پیشگیری از بروز حوادث ناخوشایند و مرگ و مسمومیت افراد بر اثر گازگرفتگی، نکاتی را در خصوص علائم مسمومیت با گاز و جلوگیری از مرگ افراد بر اثر گازگرفتگی اعلام و تصریح کرد: یکی از شایع‌ترین موارد مسمومیت که پزشک قانونی با آن سروکار دارد، مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن است که احتراق ناقص سوخت‌های فسیلی باعث تولید آن شده و به علت تمایل شدید آن برای اتصال به هموگلوبین (حدود۲۰۰ برابر اکسیژن)، حتی غلظت‌های پایین آن نیز می‌تواند در بدن تجمع یابند و مسمومیت با مونوکسیدکربن ایجاد کند.

به گفته وی، مونوکسیدکربن گازی است بی‌رنگ‌وبو، و بخاری، آبگرمکن، شومینه و اجاق گازهای با سیستم تهویه نامناسب(دودکش) عامل مسمومیت با این گاز می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان به علائم مسمومیت با گاز منواکسیدکربن اشاره و اظهار کرد: مسمومیت با مونوکسیدکربن می‌تواند طیف وسیعی از علائم را شامل شود که در بیماری‌های مختلفی دیده می‌شود، متأسفانه بسیاری از این علائم شبیه به علائم سرماخوردگی است و بیشتر افراد فکر می‌کنند به دلیل سردی هوا دچار سرماخوردگی شده‌اند و سعی در خوابیدن می‌کنند.

وی عمده این علائم را سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه و بی‌قراری، تهوع و استفراغ، خمیازه کشیدن بیش‌ازحد، کاهش دید، حالت خواب‌آلودگی شدید، کسلی، خستگی و کاهش قدرت عضلانی عنوان کرد و افزود: چنانچه افراد در این مرحله متوجه چنین علائمی شدند با خارج شدن از فضای آلوده می‌توانند از پیشرفت مسمومیت جلوگیری کنند.

وی اضافه کرد: کبودی دست، دور لب‌ها و نوک انگشتان از علائم پایانی مسمومیت با این گاز به شمار می‌روند که درنهایت فرد دچار تنگی نفس شده و فوت می‌کند.

فیروزبخت خاطرنشان کرد: تمامی افراد در معرض خطر قرار دارند، اما کودکان، زنان باردار و سالمندان جزو گروه آسیب‌پذیرتر هستند و بیشتر در معرض خطر مسمومیت با مونوکسیدکربن قرار دارند. علائم مسمومیت نیز در آنان سریع‌تر و با شدت بیشتری ایجاد می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان اصفهان، وی در خصوص چگونگی برخورد با افراد مسموم شده با گاز منواکسیدکربن نیز به شهروندان توصیه کرد: در و پنجره‌های محیط را باز کنید، فرد مسموم را از محیط آلوده به هوای آزاد منتقل کنید، یقه پیراهن و کمربند و لباس‌های تنگ افراد مسموم را بازکنید، در صورت امکان اکسیژن دهی به فرد مسموم شده انجام شود، باز نگه‌داشتن راه‌های هوایی و تماس با اورژانس ۱۱۵ در مراحل بعدی درمانی باید مورد توجه قرارگیرد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن را بسیار ساده دانست و گفت: استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد و دقت در سلامت مسیر خروجی محصولات احتراق در وسایل گرمایشی در پیشگیری از این مسمومیت از اهمیت بالایی برخورداراست. توجه داشته باشید که بخاری‌های بدون دودکش به‌هیچ‌عنوان از تولید این گاز جلوگیری نمی‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha