• شنبه / ۱۹ آذر ۱۴۰۱ / ۱۶:۱۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401091912713
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان خبر داد:

ثبت ۱۶۰ مورد حیوان گزیدگی در اردستان 

ثبت ۱۶۰ مورد حیوان گزیدگی در اردستان 

ایسنا/اصفهان مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان گفت: در سال جاری تاکنون ۱۶۰ مورد حیوان گزیدگی در شهرستان گزارش شده که ۹۲ مورد آن مربوط به سگ‌ها و ۶۱ مورد گربه بوده است.

حسن ذبیحی، ظهر امروز(شنبه، ۱۹ آذر) در جلسه مدیریت بحران شهرستان با موضوع بیماری هاری، اظهار کرد: بیماری هاری ناشی از گزیده شدن انسان توسط یک حیوان هار رخ می‌دهد و با افزایش گزارش موارد حیوان گزیدگی در شهرستان روبرو هستیم.

وی افزود: به دلیل اینکه از هار بودن حیوان مطلع نیستیم، برای جلوگیری از هاری، به هر فردی که توسط حیوانات مورد گزش قرار می‌گیرد، بلافاصله واکسن هاری تزریق می‌شود، چراکه به محض بروز هاری در انسان، امکان درمان وجود ندارد و مرگ حتمی است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان با اشاره به آمار حیوان گزیدگی در سال گذشته، تصریح کرد: سال گذشته ۱۲۲ مورد حیوان گزیدگی گزارش شده است که ۸۱ مورد آن توسط سگ‌های بلاصاحب، ۲مورد گرگ، ۲ مورد شغال و ۳۷ مورد گربه گزارش شده است.

ذبیحی با بیان اینکه بیشترین آمار حیوان گزیدگی در شهرستان اردستان مربوط به سگ‌های ولگرد است، خاطرنشان کرد: در سال جاری تاکنون ۱۶۰ مورد حیوان گزیدگی در شهرستان گزارش شده که ۹۲ مورد آن مربوط به سگ‌ها و ۶۱ مورد گربه بوده است.

وی تأکید کرد: اگر کسی که توسط حیوان هار دچار گزش شده باشد، به موقع به مرکز درمانی مراجعه کرده و تحت درمان قرار گیرد، در ۹۹ درصد موارد از بروز بیماری هاری در او پیشگیری می‌شود. مشکل ما این است که تعدادی از افراد دچار حیوان گزیدگی به علت عدم توجه به این امر یا به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند یا دیر مراجعه می‌کنند و یا تعداد دفعات مناسب برای دریافت واکسن را رعایت نمی‌کنند و دچار بیماری هاری می‌شوند.

به گزارش ایسنا، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان، بیان کرد: وزارت بهداشت به منظور سلامت اجتماعی و کنترل بیماری‌های واگیردار، واکسن و سرم هاری را رایگان انجام می‌دهد، اما واقعیت این است که هر دوز واکسن ۷ دلار و هر سرم حدود ۵۶ دلار برای دولت هزینه دارد.

ذبیحی اضافه کرد: شبکه بهداشت و درمان سال گذشته حدود ۱۳۴ میلیون تومان و در سال جاری تاکنون ۱۴۳ میلیون تومان برای افرادی که دچار حیوان گزیدگی شدند هزینه کرده است در صورتی که فرد حتی یک ریال هم پرداخت نمی‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha