• سه‌شنبه / ۲۲ آذر ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401092214816
  • خبرنگار : 50509

رئیس کانون وکلای خراسان: 

قانون اساسی در راستای آزادی اجتماعات سنگ تمام گذاشته است

قانون اساسی در راستای آزادی اجتماعات سنگ تمام گذاشته است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس کانون وکلای خراسان گفت: قانون اساسی در راستای آزادی بیان و آزادی اجتماعات سنگ تمام گذاشته است؛ از این رو شاهد آزادی اجتماعات در اصل ۲۷ قانون اساسی هستیم.

عباس شیخ‌الاسلامی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص حق اعتراض مسالمت‌آمیز در قانون اساسی اظهار کرد: قانون اساسی در راستای آزادی بیان و آزادی اجتماعات سنگ تمام گذاشته است؛ از این رو شاهد آزادی اجتماعات در اصل ۲۷ قانون اساسی هستیم. یکی از دلایل بروز انقلاب، آزادی بود که در دوران قبل انقلاب آزادی‌های اینچنینی به ویژه آزادی سیاسی وجود نداشت.

وی افزود: متاسفانه بعد از انقلاب بنا به دلایل متعدد از جمله درگیری‌های سیاسی دولت ناچار شد به دلیل دفاع از خود برخی از آزادی‌ها را محدود کند. انتظار می‌رفت پس از استقرار کامل نظام و نابودی گروه‌های معاند و محارب به سمت و سوی آزادی‌ها در قانون اساسی حرکت کنیم، اما گویا آن شرایط عادی شده بود؛ در حالی که باید به تدریج آزادی‌ها را نهادینه می‌کردند که امروز به سان آب پشت سد ناگهان به خروش نیاید که کنترل آن دشوارباشد. امروز در حوزه آزادی بیان و پس از بیان نمره خوبی را کسب نکرده‌ایم و از طرفی شاهد تعارض و تناقض آیین‌نامه‌ها هستیم.

 این حقوقدان با تاکید بر اینکه اگر به سمت آزادی‌ها حرکت می‌کردیم وقایع اخیر رخ نمی‌داد، بیان کرد: شروع این حرکت از دانشگاه است چراکه به نقل از شهید بهشتی «دانشجو موذن جامعه است و اگر خواب بماند نماز امت قضا می‌شود»؛ بنابراین باید ایرادات را بیان کند. از این رو باید پس از آرام شدن شرایط فعلی حاکمیت بر آزادی‌های اجتماعات و سایر آزادی‌ها تمرکز کند.

شیخ‌الاسلامی در ادامه تاکید کرد: اگر شخصی براساس عقل و منطق نطق درستی دارد باید درآن زمینه اصلاحات انجام شود و اگر درست نیست، منطقی پاسخ دهند. باید از ابتدا در نخستین دوره‌های آموزش نقد کردن، آزادی بیان و... را آموزش دهند چراکه امروز جوانان ما  شیوه درست اعتراض کردن را نمی‌دانند.

وی با تاکید بر اینکه امروز نیازمند اجرای قانون اساسی هستیم نه اصلاح آن، عنوان کرد: در اجتماعات امروز باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. از طرفی باید اجازه حرف زدن را به دانشجو بدهیم کما اینکه مسئولین باید آستانه صبر خود را افزایش دهند، جهت باز شدن این فضای محدود همه باید یاری کنند.

رئیس کانون وکلای خراسان ادامه داد: در قانون اساسی حق اعتراض وجود دارد اما قوانین بعدی، آیین نامه‌ها و رویه قضایی و اجرایی دیدگاه مثبتی به اعتراض ندارند. آزادی بیان و آزادی پس از بیان باید توسعه پیدا کرده و اجرا شود. همچنین قوانین و آیین‌نامه‌های مصوب در راستای آزادی بیان نیز باید اصلاح شود. ما بر سیستم‌های مجوز محور متمرکز شده‌ایم که نیازمند بازنگری است. 

استاد حقوق و علوم قضایی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه در آزادی بیان دچار امنیت‌گرایی هستیم، اظهار کرد: بازنگری فکری مسئولان بر آزادی بیان و انتقاد کردن حائز اهمیت بوده و برخی از مشکلات را حل می‌کند. برخی کشورها مانند انگلیس دارای پارک اعتراض هستند که برای اعتراض کردن به مجوز نیاز ندارند. در مشهد نیز شورای شهر سابق بنا داشت مکانی برای اعتراض در نظر بگیرد، اما موفق نشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای در نظر گرفتن مکانی برای اعتراض، ایراد قانونی وجود دارد؟ گفت: این موضوع ایراد قانونی ندارد بلکه ایرادات فکری وجود دارد. در آزادی بیان دچار امنیت گرایی هستیم و دیدگاه عملگرا نداریم در حالی که اگر این موضوع را بیش از اندازه محدود کنیم، ضد امنیت است؛ چراکه مانند فنری است که وقتی می‌فشاریم بیشتر می‌جهد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha