• سه‌شنبه / ۲۲ آذر ۱۴۰۱ / ۱۶:۱۶
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401092215067
  • خبرنگار : 50534

یک مسئول در سازمان جهادکشاورزی زنجان:

پژوهش از ارکان اصلی توسعه هر جامعه‌ای است

پژوهش از ارکان اصلی توسعه هر جامعه‌ای است

ایسنا/زنجان رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی زنجان گفت: پژوهش کوششی برای یافتن بهترین راهکارهای ممکن برای حل مشکلات موجود در عرصه‌های زندگی و راهی برای گسترش مرزهای دانش و گشودن افق‌های تازه برای آیندگان است.  

نادر عباسی ظهر امروز (۲۲ آذرماه) در نشست با اصحاب رسانه با بیان اینکه فناوری یا تکنولوژی کاربرد عملی علم و دانش ابزاری برای کمک به تلاش انسان است، اظهار کرد: به عبارتی دیگر فناوری مجموع، تکنیک، مهارت و روش‌ها و همچنین فرآیندهایی است که در تولید کالا یا خدمات استفاده می‌شود.  

وی با بیان اینکه‌ پس از پیروزی انقلاب اسلامی به منظور گسترش فرهنگ پژوهش در جامعه و ارج نهادن به مقام شامخ پژوهشگران، ۲۵ آذر به نام روز پژوهش نام‌گذاری شد، افزود: وزارت عتف از سال ۱۳۷۹ چهارمین هفته آذرماه را به نام هفته پژوهش نام‌گذاری کرد و هدف این بود که‌ مردم با اهمیت پژوهش، نقش، جایگاه و تأثیر آن در اداره سازمان‌های کشور و جامعه و بهبود وضع زندگی شهروندان آشنایی بیشتری پیدا کنند.  

این مسئول با بیان اینکه پژوهش یکی از ارکان اصلی و پایه و اساس توسعه هر جامعه‌ای است، اضافه کرد: به‌ طوری‌که نوع و سطح فعالیت‌های پژوهشی، یکی از شاخص‌های اصلی توسعه و پیشرفت محسوب می‌شود. در واقع موفقیت در همه فعالیت‌های مربوط به توسعه صنایع‌ کشاورزی، خدمات و غیره به نحوی به گسترش‌ فعالیت‌های پژوهشی بستگی دارد.  

وی با تاکید بر اینکه پژوهش چراغ راه آینده و دیده‌بان اصلی دستگاه‌های اجرایی است، اذعان کرد: بدون انجام پژوهش، جامعه، پویایی و نشاط نداشته و امور اجرایی دچار سکون و رکود خواهد شد. همه پیشرفت‌ها و تکنولوژهای امروزی، حاصل تلاش افرادی است که در کار خود رویکردی پژوهشی داشته‌اند و ذهن پرسش‌گرشان همواره محرکی برای فعالیت‌های پژوهشی آنان بوده است.  

عباسی با اشاره به آخرین آمارها در رابطه با سهم پژوهش از G.D.P، بیان کرد: ایران در این رابطه سهم ۲ درصدی دارد و براساس هدف‌گذاری برنامه ششم، سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی باید به ۴ درصد برسد، اما این عدد در سال  گذشته‌ در حدود ۱.۵ و یا کمتر از نیم درصد بوده است.  

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی زنجان ابراز کرد: تعداد پارک علم و فناوری کشور ۵۱ و مرکز رشد ۲۴۰ مرکز است و همچنین ۳۲۰ مرکز نوآوری در کشور فعال است. 

وی با اشاره به فعالیت ۱۰ دهکده فناوری و نوآوری در کشور، افزود: سهم مقالات ایران از کل دنیا ۲ درصد و سهم مقالات قابل استناد ایران از دنیا ۳ است. همچنین‌ ایران رتبه ۱۵ جهان و اول منطقه را از نظر انتشارات علمی و رتبه ۵۳ تولید فناوری به خود اختصاص داده است. 

این مسئول با اشاره به عمده محصول‌ تولید شده در مناطق مختلف استان، ادامه داد: گندم و جو در شهرستان خدابنده، لوبیا در سلطانیه و ابهر، سیب‌زمینی، سیب، زردآلو و زیتون، عمده‌ تولیدات کشاورزی استان است.

عباسی با اشاره به تعداد دام‌های سبک و سنگین، زنجان را دومین شهر بدون ساحل اما دارای ظرفیت آبزی‌پروری دانست و افزود: ۱۳۰۰ گونه گیاهی در زنجان شناسایی شده است که عمده جامعه گیاهی مراتع گون بوده و ۸۴ نوع تیپ گیاهی در منابع‌طبیعی داریم.  

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی زنجان با اشاره به وضعیت مراتع استان، گفت: ۶۰ درصد مراتع‌ استان جزو زمین‌های فقیر است و مابقی نیز زمین‌های متوسط و غنی به‌شمار می‌آید که باید از آن حفاظت کنیم. 

عباسی با اشاره به تولید ناخالص داخلی در کشور، تصریح کرد: سهم استان در این شاخص ۱۴.۹ درصد است که در بخش زراعی ۲.۱ درصد و  ۰.۵ باغی، ۰.۲۳ درصد دام و ۱.۷  درصد سهم تفکیکی از این شاخص است.  

این مسئول با اشاره به وجود ۳ ایستگاه و ۶ مرکز تحقیقات در زنجان همچنین وجود ۸ بخش تحقیقاتی، اعلام کرد: ۵ آزمایشگاه داریم که آزمایشگاه کود و خاک زنجان در کشور شاخص است.  

 این مدرس دانشگاه، با اشاره به حوزه فعالیت سازمان تحقیقات و آموزش و کشاورزی، پژوهش و آموزش را وظیفه ذاتی این مرکز عنوان کرد و افزود: از مهم‌ترین اهداف و ماموریت ما انجام پژوهش‌های بنیادی (تولید علم و فناوری) پاسخگویی به نیازهای علمی و عملیاتی بخش اجرا با انجام پژوهش‌های‌ کاربردی‌ آینده‌پژوهی و تدوین نقشه‌راه تولید پایدار (دیده‌بان علمی)، آموزش کارکنان بهره‌برداران و کار و دانش)، مشارکت در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های ملی و استانی، تولید هسته‌های اولیه بذری ارائه مشاوره و خدمات تخصصی به همه مخاطبان استانی همچنین کمک به ماموریت وزارت متبوع در امنیت غذایی بخشی از فعالیت‌های این سازمان است.

عباسی با بیان اینکه رمز بقای هر کشوری در سه نوع، امنیت غذایی، دفاعی و بهداشتی است، تشریح کرد: این امر ماموریت اصلی وزارت جهادکشاورزی بود؛ در واقع امنیت غذایی زیربنای امنیت، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور است و از منظر ارزش‌های بنیادین به عنوان یکی از مهم‌ترین حقوق فرد و جامعه محسوب می‌شود.  

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی ارکان اصلی امنیت غذایی را شامل زنجیره به هم پیوست‌های از فراهمی غذا، دسترسی به غذا، مصرف و سلامت غذا دانست و ادامه داد:  یکی از عوامل تهدیدکننده این مسئله افزایش روزافزون جمعیت، غذا و محدود بودن نهاده‌های کشاورزی است.  

عباسی با بیان اینکه دانش‌بنیان کردن کشاورزی و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، حفاظت از منابع پایه و تعادل زیست‌بوم‌ها، تمرکز بر ارتقا بهره‌وری و اصلاح الگوی مصرف از دیگر رویکردهای ما برای امنیت غذایی است، تاکید کرد: افزایش ضریب نفوذ دانش در عرصه‌های‌ تولیدی، توجه به مدیریت پایدار تولید، گام‌های مهم در راستای ارتقای‌ امنیت غـذایی است، لذا در ترویج نظام کلان‌نگر و تفکر سیستمی  باید پیشرو باشیم.  

این مسئول با بیان اینکه کشاورزی دانش‌بنیان یعنی عبور از کشاورزی سنتی به کشاورزی اقتصادی، خاطرنشان کرد: تغییر نگرش تولیدکنندگان و سیاست‌گذاران، ارتقای دانش و مهارت کشاورزان و بهره‌برداران و عبور از کشاورزی منبع‌محور به کشاورزی دانش‌محور از ملزومات کشاورزی بر مبنای دانش است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha