• چهارشنبه / ۲۳ آذر ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۸
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401092315605
  • خبرنگار : 50295

راه‌حل مشکل کم‌آبی در شهرستان طارم چیست؟

راه‌حل مشکل کم‌آبی در شهرستان طارم چیست؟

ایسنا/زنجان سرپرست اداره جهاد کشاورزی شهرستان طارم گفت: در بخشی از روستاهای شهرستان که امکان استفاده از آب رودخانه قزل‌اوزن را ندارند، کم‌آبی موجب خسارت می‌شود.

منوچهر یارمحمدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تاثیرات کم‌آبی به محصولات کشاورزی در شهرستان طارم، اظهار کرد: رهاسازی آب از سد آیدوغموش بخشی از مشکل کم‌آبی شهرستان را حل کرد ولی این رهاسازی باید قبل از خشک شدن رودخانه قزل‌اوزن انجام شود زیرا وقتی رودخانه خشک می‌شود تا آب رهاسازی شده و رودخانه زنده شود به یک زمانی نیاز دارد و آب حرکت نمی‌کند که در این صورت بخشی از آب تلف می‌شود.

وی افزود: زمان رهاسازی آب خیلی مهم است؛ وقتی آب رودخانه قزل‌اوزن افت کرد، قبل از خشک شدن رودخانه باید رهاسازی انجام شود چون چاله‌ها که خشک می‌شود، یک مدت زمانی طول می‌کشد تا چاله‌ها پر شده و آب به روستاهای پایین‌دستی برسد که این عامل باعث اتلاف ۳۰ درصدی آب رها شده می‌شود که عدد بزرگی برای شهرستان طارم است.

این مسئول تصریح کرد: در بخشی از روستاهای شهرستان که امکان استفاده از آب رودخانه قزل‌اوزن را ندارند، کم‌آبی موجب خسارت می‌شود و در سال‌جاری نیز در ۳۵ الی ۴۰ درصد از روستاهای شهرستان شاهد خسارت در باغات زیتون بودیم و شرایط به نحوی بود که محصولات زیتون در برداشت اول میوه سبز زیتون بازارپسند نبود و باغداران محصول خود را به صورت میوه روغنی برداشت کردند.

یارمحمدی با بیان اینکه با تداوم این شرایط آب و هوایی وضعیت خوبی برای آب را پیش بینی نمی‌کنیم، ادامه داد: ایجاد سد در شهرستان زمان‌بر است و برای رفع مشکل کم‌آبی روستاهایی که با این مشکل مواجه هستند پیشنهاد داده‌ایم برای هر روستا استخر معیشتی بسته به نیاز آبی هر روستا احداث شود تا با استفاده از روش آبیاری نوین، از بین رفتن باغات جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه آب‌ موجود در شهرستان طارم، آب‌های سطحی و جاری بوده و باتوجه به نبود چاه عمیق اگر در استخر ذخیره نشود، از دسترس طارم خارج می‌شود، در همین راستا نیاز است تا آب را در استخرهای معیشتی ذخیره کنیم، خاطرنشان کرد: با ایجاد استخر معیشتی می‌توانیم آب را در فصل زمستان و اوایل بهار که فراوان است، ذخیره کرده و بعد از خردادماه از آن استفاده کنیم که در این راستا فرمانداری و جهادکشاورزی شهرستان اقداماتی را انجام داده و پیگیر هستیم تا انجام شود زیرا درحال حاضر راحت‌ترین روش برای کنترل خسارت کم‌آبی این روش است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha