• چهارشنبه / ۲۳ آذر ۱۴۰۱ / ۱۴:۰۰
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1401092315753
  • خبرنگار : 50593

از ابتدای سال تاکنون به ثبت رسید

جابه‌جایی ۷۳۰ هزار مسافر از طریق ناوگان راه‌آهن شمال

جابه‌جایی ۷۳۰ هزار مسافر از طریق ناوگان راه‌آهن شمال

ایسنا/مازندران مدیرکل راه‌آهن شمال از جابه‌جایی ۷۳۰ هزار مسافر به‌وسیله خطوط ریلی مازندران از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت: این میزان نسبت مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۰ درصدی داشته که دلایل افزایش جابه‌جایی مسافران توسط ناوگان ریلی، دایر شدن دانشگاه‌ها و خارج شدن از شرایط حاد کرونایی بوده است.

رحمان معصومی، صبح امروز در تور رسانه‌ای راه آهن شمال از ساری تا سوادکوه با گرامیداشت هفته حمل‌ونقل، ضمن معرفی خطوط ریلی در مازندران با ۱۴۹۰ پل، ۹۳ تونل، ۹۰ گذرگاه و شیب و فراز متعدد، آن را نادر توصیف و اظهار کرد: یکی از زمینه‌های رشد اقتصادی وعده داده شده دولت در زمینه حمل‌ونقل ریلی است. 

وی از جابه‌جایی ۷۳۰ هزار مسافر از طریق ناوگان راه‌آهن شمال از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت: این میزان نسبت مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۰ درصدی داشته و دلایل افزایش جابه‌جایی مسافران توسط ناوگان ریلی، دایر شدن دانشگاه‌ها و خارج شدن از شرایط حاد کرونایی بوده است.

مدیرکل راه‌آهن شمال همچنین از افزایش ۲۴ درصدی حمل و نقل بار از ابتدای سال تاکنون یاد کرد و افزود: برای نخستین بار مازوت کم سولفور با ۹۰ واگن به وزن ۵ هزار تن از بندر امیرآباد به بندرعباس ترانزیت شد و حمل ۲۰ هزار تن نیز در کشتی‌ها در حال پیگیری است. 

معصومی با اشاره به بهسازی ۲۰ کیلومتر از خطوط راه‌آهن شمال اظهار کرد: باتوجه به سیل‌خیزی استان مازندران در پدافند غیرعامل، شاسی فلزی طراحی و در زمان وقوع سیلاب، به طور موقت خطوط به وسیله آن راه‌اندازی شد. 

وی از راه‌اندازی ساختمان بحران در ایستگاه گدوک سوادکوه، خبر داد و تاکید کرد: این اقدام به‌منظور کمک به مسافران با توجه به برف‌گیر بودن منطقه پیش‌بینی و انجام شد تا شرایط برای حمل و نقل در منطقه مساعد شود. 

مدیرکل راه‌آهن شمال با اشاره به آیین‌نامه راه‌آهن مصوب مجلس شورای اسلامی، حریم راه‌آهن را ۱۷ متر اعلام و تصریح کرد: در این فاصله نباید هیچ ساخت‌وساز و تاسیسات آب، برق و گاز ایجاد شود و همچنین ۳۰ متر بعد از آن فقط زیرساخت آب، برق و گاز می‌تواند تعبیه شود اما حق ساخت‌وساز وجود ندارد. 

معصومی افزود: از ۴۷ متر تا ۷۰ متر بعد از آن هر ساخت‌وسازی باید با اطلاع راه‌آهن ساخته شود به این معنا که تا ۱۱۷ متری حریم راه‌آهن هرگونه ساخت‌وساز لازم است طی هماهنگی با راه‌آهن باشد که در مازندران این قانون کمتر رعایت شده و باید تجاوز به حریم راه‌آهن کاهش یابد.

قانون اصلاح ایمنی راه‌ها و راه‌آهن مصوب سال ۱۳۷۹ مجلس شورای اسلامی و قانون کیفر بزه‌های مربوط به راه‌آهن مصوب ۳۱ فروردین ۱۳۲۰: «حریم و محدوده‌های ریلی (حدود حریم‌راه‌آهن) عرض ۱۱۷ متری از طرفین محور راه‌آهن دارد که شامل ۱۷ متر حریم اختصاصی از آکس خط راه‌آهن، ۳۰ متر محدوده تأسیساتی و ۷۰ متر محدوده نظارتی است.»

وی با اشاره به آغاز طرح قطار برقی از اینچه‌برون تا گرمسار در سال ۹۷، با بیان اینکه این پروژه از سال ۹۸ توسط شرکت روسی شروع شد خاطرنشان کرد: بیم این وجود دارد که موضوع تجاوز به حریم راه‌آهن، باعث مختل شدن و حتی توقف پروژه شود. 

مدیرکل راه آهن شمال از کاهش ۵۰ درصدی سوانح برخورد با قطار طی ۸ ماه سال یاد و تاکید کرد: میدان ترمز قطار ۱۰۰۰ متر است، یعنی در صورت توقف و ترمز سریع، قطار تا یک کیلومتر بعد توقف می‌کند که مردم در این زمینه آگاهی ندارند و نیاز است اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha