• چهارشنبه / ۲۳ آذر ۱۴۰۱ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401092315764
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

برداشت‌های نادرست؛ قطعه گمشده پازل خشکی زاینده‌رود

برداشت‌های نادرست؛ قطعه گمشده پازل خشکی زاینده‌رود

ایسنا/اصفهان رئیس دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود گفت: پازل خشکی زاینده‌رود یک قطعه گمشده داشت که همان برداشت‌های نادرست از آن بود، اما مدیریت شهری توانست این قطعه را تکمیل کند.

سعید امامی، امروز (چهارشنبه، ۲۳ آذرماه) در نشستی با خبرنگاران در مورد عملکرد و برنامه‌های دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود، با تأکید بر اینکه مسئول جاری شدن زاینده‌رود دولت است، اظهار کرد: مطالبه جاری شدن آب زاینده‌رود  ۲۰ سال است که اتفاق می‌افتد، اما به‌طور مستمر باید دنبال شود تا به ثمر بنشیند.

وی گفت: تا زمانی که زاینده‌رود یک مطالبه ملی نشود و مدیران به فهم درستی از این موضوع نرسند و یا اطلاعات کافی به آن‌ها نرسد، معضل زاینده‌رود حل نمی‌شود.

رئیس دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رودبا بیان اینکه پازل خشکی زاینده‌رود یک قطعه گمشده داشت که همان برداشت‌های نادرست از آن است، گفت: مدیریت شهری توانست این قطعه را تکمیل کند. در این زمینه دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود رسالت خود را فعالیت در حوزه فرهنگی مرتبط با زاینده‌رود قرار داده که بی‌شک اصحاب رسانه نیز نقش مهمی در این مسیر دارند.

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با اشاره به زیست یک میلیون مهاجر در استان اصفهان، گفت: به‌طور میانگین مصرف سالانه آب هر فرد در اصفهان حدود هزار مترمکعب است که نشان می‌دهد در توزیع آب در این استان مهاجرپذیر عدالت وجود ندارد.

وی اظهار کرد: آب یکی از مسائل مهم اصفهان است که شورای شهر و شهرداری اصفهان، صرف‌نظر از اینکه تا چه اندازه در حل معضل آب مسئولیت دارند، در این زمینه تلاش می‌کنند. زاینده‌رود یک آورد و سرابی دارد که تلاش می‌کنیم آن را زنده کنیم.

نادرالاصلی با تأکید بر اینکه در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای احیای زاینده‌رود صورت گرفته که به دلایل مختلف به نتیجه نرسید، افزود: در سال ۷۸ قرار بود تونل سوم کوهرنگ را تکمیل کنیم و سدی در آنجا احداث کنیم تا آبی از زاینده کم نشود، اما بالغ‌بر ۶۰ میلیون مترمکعب آب به سمت استان‌های شرق کشور رفت و تونلی احداث نشد. همچنین حدود ۵ میلیارد مترمکعب آب به کارون و خلیج‌فارس می‌رفت که طرح بهشت‌آباد می‌توانست بخشی از این آب را حفظ کند، اما به سرانجام نرسید.

تولید روزانه ۲ میلیارد مترمکعب آب در اصفهان

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای شهر اصفهان با اعلام اینکه در استان روزانه حدود ۲ میلیارد مترمکعب آب تولید و از این استان خارج می‌شود، گفت: این اختلافی است که همیشه بین وزارت نیرو و مسئولان اصفهانی وجود داشته و به نتیجه نرسیده است، به همین دلیل مدیریت شهری اصفهان به موضوع آب ورود کرد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از آثار تاریخی شهر اصفهان امروز دست‌خوش فرونشست شده‌اند، تأکید کرد: زاینده‌رود باید جاری شود تا مشکلات محیط زیستی اصفهان نیز برطرف شود.

نادرالاصلی با تأکید بر اینکه نمی‌خواهیم سیاه نمایی کنیم اما امروز اصفهان در بسیاری از بیماری‌ها رتبه اول را دارد، توضیح داد: اصفهانی‌ها دغدغه مند آب شرب هستند. در این راستا یک اجلاس مدیریت منابع آب فلات مرکزی ایران را برگزار و تلاش کردیم سندی نوشته شود تا اقدامات راهبردی و وظایف مجموعه مدیریت استان تعیین شود.

وی درباره اقدامات اساسی ویژه جاری شدن آب در زاینده‌رود، گفت: به دنبال استفاده از نگاه‌های علمی دانشگاه‌ها و مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم. درمجموع تمامی این دغدغه مندی ها به ایجاد دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود منجر شد.

این عضو شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه چندین شرکت سهامدار شرکت آب هستند،   اعلام کرد: شهرداری وظیفه‌ای در خصوص جاری شدن آب زاینده‌رود ندارد، اما به‌عنوان مطالبه گر ورود کرده و از هر حقوق شهر در این حوزه حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه متأسفانه یک‌صدایی در استان اصفهان در خصوص زاینده‌رود وجود ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر بالغ‌بر یک میلیون نفر مهاجر در استان زندگی می‌کنند و به‌طور میانگین هر فرد سالانه حدود هزار مترمکعب آب مصرف می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد عدالت در توزیع آب در این استان مهاجرپذیر وجود ندارد.

دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود ادعای برگردان آب به زاینده‌رود را ندارد

مجتبی شاهمرادی، معاون فرهنگی شهردار اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه تلاش ما این است که به‌زودی همه کشور مطالبه جریان دائمی زاینده‌رود را داشته باشد، گفت: زاینده‌رود یکی از ابعاد هویتی اصفهان است و پاسداری از اصفهان و تاریخ آن بدون جریان آب در این رودخانه ممکن نیست. دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود با این هدف راه‌اندازی شده تا با استفاده از ابزار فرهنگ، اجماع ملی در این خصوص ایجاد شود، چراکه معضل زاینده‌رود ریشه فرهنگی دارد و حل این معضل ضروری است.

وی تأکید کرد: استفاده از ظرفیت‌ها برای ملی کردن سیاست‌ها و گنجاندن موضوع زاینده‌رود از برنامه‌های ما بوده تا بارها موضوع زاینده‌رود را به گوش تصمیم‌گیران برسانیم.

وی با اعلام اینکه دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود ادعای برگرداندن آب به زاینده‌رود را ندارد و طبیعتاً جاری شدن آب مسئولان مشخصی خواهد داشت، افزود: شورای شهر و مدیریت شهری به‌طور مستقیم متولی رفع مشکل زاینده‌رود نیستند، اما به‌عنوان یک حقابه‌بر و همچنین به‌عنوان منتخبان و نمایندگان مردم در این خصوص مطالبه‌گر بوده و امروز نیز به دنبال برداشتن قدم‌های بلندی در این زمینه هستیم. تبدیل مسئله زاینده‌رود از امری امنیتی به یک موضوع فرهنگی از دستاوردهای دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود است که با همراهی دستگاه‌های مختلف رقم خورد.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان درباره عملکرد این دبیرخانه، توضیح داد: فعالیت دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود هم‌زمان با هفته فرهنگی اصفهان آغاز شد و تاکنون اقدامات خوبی انجام شده است. دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود در سفر اخیر رئیس‌جمهور به اصفهان دستاوردهای قابل‌توجهی داشت و در انتهای سفر نیز مقداری از آب زاینده‌رود را به‌عنوان گران‌بهاترین هدیه اصفهان تقدیم میهمانان کرد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه این دبیرخانه از پژوهش‌های کاربردی که منجر به برگشت آب به زاینده‌رود شود حمایت می‌کند، گفت: از همه نخبگان و کارشناسان دعوت می‌کنیم اگر طرحی در خصوص احیای زاینده‌رود دارند به دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود ارائه دهند تا در صورت امکان اجرایی شود. برگزاری چند جشنواره و همایش ازجمله اقدامات این دبیرخانه است که در قالب برنامه‌های فرهنگی و هنری اجرایی می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha