• دوشنبه / ۲۸ آذر ۱۴۰۱ / ۱۴:۴۵
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1401092819091
  • خبرنگار : 50300

رئیس دانشگاه خبر داد

تصویب ایجاد پردیس علم و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز

تصویب ایجاد پردیس علم و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز

ایسنا/خوزستان رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز از تصویب احداث پردیس علم و فناوری دانشگاه خبر داد.

دکتر علی محمد آخوندعلی در آیین تقدیر از برگزیدگان پژوهشی سال ۱۴۰۱ که امروز (۲۸ آذرماه) در دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با اشاره به ظرفیت موجود در استان خوزستان، اظهار کرد: محققان این دانشگاه، پیش از انقلاب برای حل معضلات کارهای تحقیقاتی انجام دادند و به نتایجی علمی رسیدند اما متاسفانه این نتایج تاکنون عملیاتی نشده است و آثار این محققان خاک می‌خورد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در برنامه‌ای که به وزارت علوم ارائه دادیم، حدود ۱۰۰ محور مشخص و اولویت‌های پژوهش‌های کاربردی با استفاده از پتانسیل استان خوزستان و منابع انسانی تخصصی ارائه شد.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: بین آموزش، پژوهش و جامعه خلاء داریم؛ برای ایجاد تحول، مصوبات درستی وجود ندارد و تا بخواهیم کاری انجام دهیم دچار تخلف می‌شویم. نزدیک میدان دانشگاه شهید چمران اهواز زمینی ۱۰ هکتاری وجود دارد که ۵ هکتار آن در اختیار شرکت نفت است و تبدیل به جایی برای زباله‌های ساختمانی شده و سوله‌های ۶۰، ۷۰ سال پیش در آن موجود است. البته در بخشی از آن مرکز نوآوری و رشد ساخته شد اما نتوانستیم برای دانشگاه زمینه‌ای فراهم کنیم تا قید و بندها را از خود دور کند. از روز اول نیز وضعیت این زمین را پیگیری و با استانداری مکاتبه کردیم.

وی ادامه داد: به استناد وجود این زمین، از طرف وزارت شرط گذاشته شد که در صورتی که زمین ذکر شده به دانشگاه داده شود، پردیس علم و فناوری دانشگاه که خلاء بین دانشگاه و جامعه را پر خواهد کرد، ایجاد شود. سرانجام نیز در شورای گسترش آموزش عالی با پیگیری وزیر و معاون فناوری، به عنوان منحصر به فردترین پردیس علم و فناوری مستقل دانشگاهی، مصوب شد. پردیس علم و فناوری بستری برای احداث پارک علم و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز خواهد بود.

رشد کیفی مقالات دانشگاه شهید چمران اهواز 

دکتر علیرضا کیاست معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این مراسم با اشاره به برنامه‌های هفته پژوهش گفت: روز شنبه برنامه دانشگاه با درهای باز برگزار شد؛ امسال شاهد  استقبال بسیار خوبی بودیم و ۳ هزار دانش‌آموز در دانشگاه حضور یافتند. امسال به طور ویژه علاوه بر دعوت عمومی، از مدارس مناطق کمتر برخوردار نیز دعوت شد.

وی افزود: حدود ۲۰۰ سمینار علمی در طول این هفته با حضور کارشناسان صنایع برگزار خواهد شد. با توجه به شعار سال، نظر ویژه‌ای در رابطه با تعیین برترین‌های پژوهش مرتبط با این شعار شده است. 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: از نظر سرانه مقالات چاپ شده در مجلات JCR در سال ۹۵ سرانه 0.5 بود که خوشبختانه رشد چشمگیری داشته و در حال حاضر سرانه مقالات JCR دانشگاه ۱.۲ است.

کیاست گفت: در مقالات ISC نیز رشد کیفی داشتیم. از نظر ارجاعات به مقالات و استنادات، در سال ۹۷ ارجاعات دانشگاه سالانه ۶ هزار مورد بوده که اکنون تا ۱۱ هزار مورد رسیده است.
وی گفت: در خصوص ارتباط با صنعت نیز قراردادهای بسیار خوبی بین دانشگاه و صنعت منعقد شده است. دانشگاه برای خود ماموریت‌هایی در نظر گرفت و گام‌های خوبی برداشته شد. پروژه‌های فناورانه خوبی به سرانجام رسیده است به گونه‌ای که کارفرمایان باز هم مایل به همکاری با دانشگاه هستند. 

وی ادامه داد: سعی کردیم پایان‌نامه‌ها را به سمت پایان‌نامه‌های تقاضامحور سوق دهیم. دکتری پژوهش محور، دانشجویان پسادکتری، امریه پژهشی، امریه سرباز نخبه و... بازوهای پژوهشی و کمک یار ما هستند و ورود آن‌ها به دانشگاه تسهیل شده است. 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز یادآور شد: در خصوص فرصت مطالعاتی نیز ابلاغیه‌ای از طرف وزارت داده شده است که خوشبختانه استقبال بسبیر خوبی از آن شد و اعضای هیات علمی در حال استفاده از این فرصت هستند و با مشکلات و چالش‌های این بخش به خوبی آشنا می‌شوند. با توجه به مشکلات و چالش‌هایی که وجود دارد، وظیفه می‌دانیم که به این مسائل ورود کنیم و آن‌ها را حل کنیم.

وی عنوان کرد: در بررسی مشاهده می‌شود که از کل مقالات دانشگاه شامل ۶ هزار و ۶۴۱ مقاله، یک هزار و ۳۸۲ مقاله شامل ۲۱ درصد کل مقالات هیچ ارجاعاتی در طول این سال‌ها به دست نیاورده‌اند؛ در نتیجه لازم است در این حوزه کار کنیم. البته واقعیت این است که در کل جهان این گونه است. در مجله نیچر نیز ۴۳ درصد از مقالاتی که چاپ می‌شود، هیچ گونه ارجاعاتی نداشته‌اند. البته ما نیز در نشان دادن کارهای خود موفق نبودیم و باید کار کنیم تا به جایگاه مناسب دانشگاه برسیم.

کیاست در پایان گفت: کارهای تحقیقاتی دانشگاه تنها اثرگذاری علمی ندارد و باید به اثرگذاری‌های دیگری مانند اثرگذاری اقتصادی نیز توجه کنیم. کسب ثروت از کارهای تحقیقاتی می‌تواند منجر به اشتغالزایی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha