• دوشنبه / ۲۸ آذر ۱۴۰۱ / ۱۷:۴۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401092819232
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان خبر داد:

توسعه حمل و نقل ترکیبی در اصفهان

توسعه حمل و نقل ترکیبی در اصفهان

ایسنا/اصفهان معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان از مهم ترین برنامه‌های شهرداری برای افزایش ظرفیت حمل و نقل شهری خبری داد و گفت: حمل و نقل شهری در اولویت برنامه‌های شهرداری است.

حسین حق‌شناس در تور بازدید خبرنگاران از پروژه‌ها و ظرفیت‌های حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان که امروز (دوشنبه، ۲۸ آذرماه) برگزار شد، اظهار کرد: حمل و نقل و استفاده از وسایل نقلیه عمومی ارتباط تنگاتنگی با زندگی شهروندان دارد و به همین دلیل برای احداث و خرید ناوگان حمل و نقل عمومی و همچنین برای تعمیرات و نگهداری این ناوگان افراد مختلفی تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به برنامه‌های سال آینده در حوزه حمل و نقل، اعلام کرد: حمل‌ونقل شهری عنوان اولویت شهرداری از نگاه شهردار اصفهان مطرح شده و تکمیل ناوگان اتوبوسرانی، توسعه توقف‌گاه شهید مهرابی، کاهش سرفاصله قطارها از ۱۱ به ۸ دقیقه، توسعه حمل و نقل ترکیبی شامل ترکیب مترو و اتوبوس و مترو و دوچرخه از مهم ترین پروژه‌های حمل و نقل شهری است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: سایر برنامه‌ها شامل توسعه پارکینگ‌ها، ایجاد خطوط تندرو(BRT)، مدیریت حمل و نقل بار، تاکسیرانی و غیره نیز در دستور کار قرار گرفته‌اند.

ایجاد حمل و نقل ترکیبی در پایانه کاوه

وی در خصوص طرح توسعه پایانه کاوه، توضیح داد: در قسمت انتهایی ترمینال کاوه یک مسیر دسترسی ایجاد شده که به مترو کاوه متصل خواهد شد. این مکان دارای پارکینگ ویژه برای خودروهای شخصی و پارکینگ دوچرخه است تا حمل و نقل ترکیبی خوبی شکل بگیرد و مردم بتوانند به وسایل نقلیه عمومی دسترسی پیدا کنند. این امکانات مورد استقبال ویژه مردم قرار گرفته است.

ایستگاه‌های دوچرخه شهری در انتظار بازسازی متفاوت

حق‌شناس در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، در خصوص وضعیت ایستگاه‌های دوچرخه شهری، گفت: تا سال ۹۶ ایستگاه‌های دوچرخه در اختیار شهرداری و شرکت مهندسی نیک اندیش شرکتی زیر نظر مجموعه شهرداری بود و این شرکت بهره برداری از ایستگاه‌ها را بر عهده داشت، اما به علت اینکه فعالیت ایستگاه‌ها دستی و توسط نیروی انسانی انجام می‌شد، تامین هزینه ایستگاه‌ها به مشکل برخورد، چراکه هزینه تامین هزینه یک نیروی انسانی که در دو شیفت فعالیت می‌کرد در بودجه ایستگاه‌ها پیش بینی نشده بود.

وی ادامه داد: در این راستا ایستگاه ها به بخش خصوصی واگذار شد و آن بخش خصوصی متصدی مدعی شد که قصد دارد ایستگاه ها را هوشمند کند. هوشمندسازی ایستگاه‌ها به این معنی بود که ایستگاه‌ها دیگر نیاز به نیروی انسانی نیاز ندارند و قفل دوچرخه‌ها به‌صورت هوشمند باز و بسته خواهند شد. بر این اساس تصمیم‌گیری شد که پس از هوشمند سازی ایستگاه ها مجددا فعالیت کنند، اما قبل از اینکه این اتفاق رخ دهد شرکت بخش خصوصی با توجه به تعاملات خارجی خودش در خصوص برنامه‌های ارائه شده به مشکل برخورد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان اضافه کرد: همچنین مشکلاتی در خصوص استفاده بانوان از این ایستگاه ها رخ داد. در نهایت به علت توانایی ضعیف و عدم تجربه شرکت بخش خصوصی، فعالیت ایستگاه‌ها محدود شد و ۵۰ ایستگاه فعال به یک ایستگاه فعال در ناژوان ختم شد.

وی اضافه کرد: منتظر بودیم که  قرارداد این شرکت شهریور ماه امسال به پایان برسد و اکنون در حال تحویل سیستم‌ها و ایستگاه‌ها هستیم تا جایگزینی برای آن‌ها پیدا کنیم. بررسی کردیم بهترین سیستم دوچرخه و سیستم‌های دوچرخه نسل ۴ را شهر مشهد دارد که کاملا هوشمند است و ۱۴۰ ایستگاه فعال در مشهد وجود دارد.

حق‌شناس با بیان اینکه برای هوشمندسازی ایستگاه‌ها یارانه‌ای باید وجود داشته باش تا هزینه‌ها تامین شود، افزود: در تلاش هستیم تا یک‌سری وسایل حمل‌ونقل ویژه بانوان را همانند سه چرخه یا اسکوترهای برقی ایجاد کنیم تا اظهار نظرهای متفاوت باعث ایجاد مشکل نشود. اما مشکل ما کمبود شرکت‌های بخش خصوصی و دانش بنیان قوی در زمینه گسترش ایستگاه های دوچرخه است.

سامانه اصرو، راهی برای تسهیل دسترسی به حمل‌نقل شهر

مرکز مانیتورینگ، مدیریت و کنترل ناوگان اتوبوسرانی شرکت اتوبوسرانی اصفهان و حومه براساس سامانه اصرو فعالیت می‌کند. این سامانه دارای دو ویژگی (ای، وی، ال) به معنای موقعیت‌یاب اتوبوس و (ای، اف، سی) یعنی پرداخت کرایه هوشمند است. قطعا این‌نرم‌افزار نقش مهمی در کاهش ترافیک، تسهیل دسترسی شهروندان به اتوبوس و اطلاع از زمان‌بندی اتوبوس‌ها دارد.

بهنام جلیلیان‌، مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت حمل و نقل در ادامه این تور بازدید، درباره نحوه کارکرد مرکز مانیتورینگ، اظهار کرد: مرکز مانیتورینگ، مدیریت و کنترل ناوگان اتوبوسرانی از سال ۸۹ وارد فاز اجرایی طرح ای‌اف‌سی در اصفهان شد و در کمتر از یک سال توانست به‌عنوان اولین کلانشهر در بین کلانشهرها این طرح را اجرایی کند. 

وی افزود: خوشبختانه از سال ۹۹ توانستیم این سیستم‌ و سامانه اصرو را پیاده‌سازی کنیم که طی ماه‌های آینده به بهره‌برداری صد درصدی می‌رسد و در این مرکز، مدیریت حدود ۱۰۰ خط که با ۷۰۰ دستگاه اتوبوس در اصفهان فعالیت می‌کند، رصد می‌شود.

عباس روحانی، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی اصفهان وحومه نیز درباره عملکرد مرکز مانیتورینگ، توضیح داد: سامانه ۱۳۷ شهرداری در زمینه‌های مختلف مانند انعکاس امور خدماتی تاثیرگذار است، اما به دلیل اهمیت سرعت و ضرورت رسیدگی سریع به مشکلات شهروندان مرکز مانیتورینگ، مدیریت و کنترل ناوگان اتوبوسرانی در محلی جدا مستقر شده و به‌صورت مستقل فعالیت می‌کند، چرا که نمی‌توانیم زمان را از دست بدهیم و باید مشکلات و شکایات شهروندان از جمله برهم خوردن نظم سرفاصله خطوط، تصادفات و... را به سرعت پیگیری کنیم.

فعالیت ۷۰۰ اتوبوس شهری در اصفهان

وی خاطرنشان کرد: در این راستا بازرسان ما در سطح شهر حضور فعال دارند و شکایت شهروندان در چند دقیقه پس از انتقال به عوامل نظارتی در سطح شهر بررسی و رفع می‌شود. همچنین سیستم (AVL) سال ۹۱ در سازمان اتوبوسرانی راه‌اندازی شد، اما به بهره‌برداری نرسید و در دوره جدید با توجه به به توجه ویژه به توسعه تکنولوژی و سیستم‌های نرم‌افزاری احیا شد.

مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی اصفهان و حومه با تأکید بر اینکه همچنین سازمان اتوبوسرانی اصفهان و حومه در سال ۹۹ تنها ۳۹۵ دستگاه اتوبوس فعال داشت، افزود: اما پس از کرونا و افزایش تقاضای شهروندان و نیاز شهر می‌طلبید تا این تعداد افزایش یابد و با همین منظور برای خرید اتوبوس‌های جدید اقدام کردیم و در حال حاضر ۷۰۰ اتوبوس فعال داریم.

پایش آلودگی هوای اصفهان در مرکز پایش کنترل کیفیت هوا 

آلودگی هوای اصفهان در مرکز پایش کنترل کیفیت هوا به‌صورت تخصصی پایش می‌شود. آلودگی هوا آلاینده‌های مختلفی دارد که ایستگاه‌های سنجش مرکز پایش کنترل کیفیت هوا در سطح شهر به پایش آن می‌پردازد. شهرداری اصفهان از سال ۹۷ اقدام به راه‌اندازی ۹ ایستگاه فعال در این مرکز کرد که هرکدام آلاینده‌های مختلفی را اندازه‌گیری می‌کند.

شراره محمودی، کارشناس محیط زیست مرکز پایش و کنترل کیفیت هوا نیز در بازدید از این مرکز، با اعلام اینکه  ایستگاه‌ها به‌صورت آنلاین و ۲۴ ساعته به سنجش آلودگی هوا می‌پردازند، گفت: دو ایستگاه جدید در اصفهان در حال راه‌اندازی است و یک سایت پرتابل نیز تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود که داده‌های هر ۱۱ ایستگاه روی آن بارگذاری خواهد شد.

تعمیرات اتوبوس‌های شهری در توقف‌گاه شهید مهرابی

به گزارش ایسنا، توقف‌گاه شهید مهرابی با ۲۵۰ هزارمتر مربع تعمیرگاه اصلی شرکت اتوبوسرانی است که تعمیرات اساسی اتوبوس‌ها در آن انجام می‌شود، آماده‌سازی، بازسازی، تعویض قطعه، بدنه‌سازی و اتاق‌سازی و تعمیر اتوبوس‌های شهری در این توقف‌گاه انجام و به چرخه خدمت‌رسانی وارد خواهد شد.

شرکت اتوبوسرانی در زمینه زیست‌محیطی اقدامات موثری انجام داده که تجهیز برخی اتوبوس‌ها به سیستم‌های کاهش آلایندگی از اقدامات موثر است.  خرید اتوبوس‌های یورو ۴ و یورو ۵، استفاده از گازوییل پاک، استفاده از مکمل‌ها و احداث تصفیه‌خانه آب برای شست‌وشوی اتوبوس‌ها که آب آن دوباره به چرخه مصرف برمی‌گردد از دیگر اقدامات زیست‌محیطی در این زمینه است. هر اتوبوس دو تا سه روز یک‌بار شست‌وشو نیاز دارد، اما به علت طول عمر بیشتر آن‌ها تقریبا ۱۵ روز یکبار شست‌وشو می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha