• یکشنبه / ۴ دی ۱۴۰۱ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401100401878
  • خبرنگار : 50107

رشیدی کوچی خبر داد

احتمال تصویب قانونی برای اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی به زودی

احتمال تصویب قانونی برای اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی به زودی

ایسنا/خراسان رضوی یک نماینده مجلس با ابراز این عقیده که یکی از مطالبات به حق مردم که در این ۴۰ سال از آن غفلت شده، اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی است، گفت: این اصل در مورد فراهم کردن شرایط اعتراض مردم است که ما در کمیسیون امور داخلی مجلس کار روی آن را آغاز و در ۳۰ ماده تمام کردیم و برای تصویب به صحن ارائه خواهد شد.

جلال رشیدی کوچی در نشست «مجلس انقلابی؛ از حرف تا عمل» که به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشکده فنی شهید منتظری در سالن همایش این دانشکده برگزار شد، به پیگیری ‌هایی که برای تشکیل فراکسیون شهید دیالمه یا شفافیت در مجلس انجام شد اشاره کرد.

این نماینده مجلس در ادامه با یادآوری طرح صیانت و چگونگی رای گیری برای آن گفت: مخالفت من با طرح صیانت به منزله موافقت با ولنگاری فضای مجازی نبود و به این منزله هم نیست که به دنبال تدوین قانون برای فضای مجازی نباشیم. در هیچ کشور و حکومتی مانند ایران فضای مجازی رها و یله نیست. نگاه ما این بود که به دلیل اینکه طرح صیانت اقناع سازی فضای جامعه را به دنبال نداشته، موجب افزایش نارضایتی شده و فیلتر کردن نیز راه چاره نیست.  

وی اضافه کرد: در آشوب‌های اخیر اعلام شد بیشترین فضا و بستر برای آسیب توییتر بوده است. مگر توییتر ۱۳ سال فیلتر نیست؟ پس چرا منشا بیشترین برنامه‌ریزی و آسیب بوده است؟ پس یا فیلترینگ جواب نمی‌دهد یا فیلتر انجام نشده بود.

نماینده مردم مرودشت در مجلس با بیان این عقیده که قائل به سطح دسترسی است، یادآور شد: اگر دانشجو نیاز به دسترسی به سایت‌های خاصی دارد، باید سطح بالاتری از دسترسی نه روی سیم‌کارت بلکه وای‌فای داشته باشد. من سفری به مسکو داشتم. در هر مکانی وای‌فای تعبیه شده بود زیرا هزینه اینترنت سیم‌کارت بالا بود. هر کدام از این وای‌فای‌ها نیز سطح دسترسی مشخصی داشت و برای اتصال به آن نیز باید احراز هویت صورت می‌گرفت که همین موضوع باعث می‌شد مسائل به راحتی نیز قابل پیگیری باشند.

وی ادامه داد: دسترسی وای‌فای در خیابان برای امور روزمره بود اما در مترو وضعیت متفاوت بود؛ به طوری که تماس صوتی و تصویری واتس‌آپ و اینستاگرام فیلتر بود اما به بقیه امکانات دسترسی وجود داشت. در مجلس‌شان هم به همه موارد دسترسی داشتند. ما در ایران پیشنهاد دادیم که نمی‌توان همه دسترسی‌ها را بست. به جای این کار وای‌فای فعال کنید. فیلترشکن نیز امنیت را به شدت کاهش می‌دهد. این شیوه فیلترینگ راهگشا نخواهد بود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: افراد زیادی در اینستاگرام درآمدهایی داشتند و با محدودیت‌های رخ داده متاسفانه دچار مشکل شدند. البته قول داده  شده بعد از آرام شدن فضا، فیلتر رفع شود که امیدواریم به قول‌شان عمل کنند.

رشیدی با اشاره به وضعیت خودرو معتقد است؛ فضای مافیایی خودرو باید شکسته شود تا کار را به نفع مردم پیش ببریم. از همین رو برای ساماندهی بازار خودرو واردات را قانونی کردیم که کار بسیار سختی بود.

وی ادامه داد: چند روز پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص واردات ۲۰۰ هزار خودرو در سال آینده صحبت کرد که اگر انجام شود، موجب کاهش قیمت خودروهای دسته دوم خارجی خواهد شد، به شرط اینکه با عقلانیت پیش برود. با یک تصمیم درست می‌توانیم رضایتمندی مردم را افزایش و قیمت خودرو را کاهش دهیم. همچنین می‌توانیم با آلودگی هوا مقابله و به خودروسازان داخلی نیز کمک کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: وضعیت خودرو با یک دودوتا چهارتا ساده قابل حل است. ما باید در کشور برای همه مردم خودرو آماده کنیم؛ نه اینکه برای اقشار متوسط رو به پایین خودرو فراهم کرده و بعد به قدری تعرفه بگذاریم که نتوانند آن را بخرند.

وی  با اشاره به حوادث اخیر گفت: من هشت ماه قبل گفتم این روندی که گشت ارشاد طی می‌کند، منجر به آسیب می‌شود و نمی‌تواند فرهنگ حجاب را تبدیل به یک معروف کند. مردم ما آگاهند؛ اگر چیزی معروف شد، خودشان امر می‌کنند و اگر منکر شد، از آن نهی می‌کنند.

عضو کمیسیون امور داخلی مجلس با بیان این ادعا که دستگاه‌های مختلفی برای تبدیل حجاب به معروف بودجه دریافت کردند اما نتوانستند این وظیفه خود را محقق کنند، افزود: این دستگاه‌ها باید پاسخ دهند با این همه بودجه چه کردند؟ ما تمام امر به معروف و نهی از منکر را در حجاب سرمایه‌گذاری کردیم اما به مسئولی که فرزند خود را به خارج از کشور فرستاده، توجه نکردیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح شفافیت قوای سه‌گانه تصریح کرد: این طرح در مجلس تصویب و تمام ابهامات آن برطرف شده است؛ تنها یک مورد مانده که آن هم اختلاف بر سر این است که مجلس بیان می‌کند اگر موارد اختلافی بین مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام در شورای عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری وجود داشت، در صورت امنیتی نبودن موضوع، گزارش جلسات آن به صورت شفاف به مردم ارائه شود. طبق آخرین صحبت‌های آقای قالیباف این مشکل برطرف شده و طرح شفافیت قوای سه‌گانه تبدیل به قانون خواهد شد.   

رشیدی کوچی با بیان اینکه هر کسی حتی با ظاهر انقلابی اگر حرفی بزند که امنیت کشور و مردم به خطر بیافتد، تندوری کرده است، گفت: از آن طرف کسانی که برای تجزیه‌طلبی تلاش می‌کنند نیز تندرواند. این ۲ لبه یک قیچی است و هیچ فرقی با هم ندارد.

نماینده مردم مرودشت در مجلس در خصوص وضعیت فعلی اقتصاد کشور نیز عنوان کرد: علم اقتصاد علم کاملا مشخصی است. وضعیت فعلی اقتصاد کشور دلایل مختلفی دارد. تا قبل از ناآرامی‌های اخیر، اقتصاد کشور ما تا حدی به ثبات رسیده بود و پیش‌بینی می‌کردیم که تا اسفند نرخ تورم کاهش پیدا کند اما التهابات و تقاضاهای کاذب باعث شد در قیمت ارز نوسان رخ دهد.

وی اضافه کرد: برخی فراخوان می‌کنند که پول خود را از بانک خارج کنید و طلا و دلار بخرید؛ در نتیجه قیمت افزایش پیدا می‌کند. دلیل دیگر وضعیت فعلی اقتصاد، مساله گاز است. معمولا در این ایام برخی صنایع ارزآور ما مانند پتروشیمی‌ها با نصف یا یک‌سوم ظرفیت کار می‌کنند. مورد سوم نیز این است که در این ایام با توجه به فرا رسیدن سال نو میلادی تقاضا برای ارز افزایش پیدا می‌کند.

نماینده مردم مرودشت در مجلس در خصوص پرونده هواپیمای اوکراینی تصریح کرد: این پرونده با ۱۲ متهم در حال رسیدگی است و بسیاری از این خانواده‌ها الان در دادگاه داخل کشور پیگیر حقوق خود هستند.  اینکه چرا فرایند این پرونده طولانی شده را باید از مسئولان قوه قضائیه بپرسید. تمام نهادهای نظامی تایید کردند این خطای انسانی به عمد نبوده است. بعد از این اتفاق سردار حاجی‌زاده عذرخواهی کرد اما زمانی که آمریکایی‌ها هواپیمای ما را زدند، چه کردند؟ یکی از افراد مسئول در نیروی انتظامی استان‌های شمالی کشور، ۲ یا سه هفته پیش به دلیل تیراندازی که کرده بود، اعدام شد. شما این موضوع را متوجه نشدید چون می‌خواهند چیزهای دیگری را بزرگنمایی کنند.

وی با اشاره به طرح سربازی حرفه‌ای عنوان کرد: این طرح در حال حاضر آماده است و قرار بود در مجلس تصویب شود اما به دلیل اتفاقات اخیر به تاخیر افتاد. رئیس مجلس نیز پیگیر این موضوع است. این شیوه سربازی حتما باید اصلاح شود. باید برای فرد سابقه کار محسوب شود تا هر کس تمایل داشت به سربازی برود، حقوق دریافت کند و در نهایت جذب نیروهای مسلح شود.  ما در این مجلس حقوق سربازان را ۷۰ برابر کردیم و در حال حاضر یک سرباز متاهل ۲.۵ تا سه میلیون دریافت می‌کند.

رشیدی کوچی بیان کرد: من قائل به اصلاحات براساس اصول هستم. اصلاح‌طلب و اصولگرا را کنار بگذارید؛ باید به این سمت برویم که اصلاحاتی در کشور براساس اصول انجام دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha