• یکشنبه / ۴ دی ۱۴۰۱ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401100402034
  • خبرنگار : 50558

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

در قبال چین قاطعانه صحبت کنیم اما وارد چالش با این کشور نشویم

در قبال چین قاطعانه صحبت کنیم اما وارد چالش با این کشور نشویم

ایسنا/خراسان رضوی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اقدام اخیر رئیس جمهور چین گفت: در قبال چین باید قاطعانه صحبت کنیم، اما خودمان را وارد چالش‌ با روسیه و چین نکنیم.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی با حضور در تحریریه ایسنا و گفت و گو با خبرنگاران این رسانه، ضمن اشاره به توفیقات دولت سیزدهم در گسترش روابط با همسایگان، اظهار کرد: دولت سیزدهم توانسته است سیاست خارجی موفقی با کشورهایی نظیر تاجیکستان، آذربایجان و ارمنستان داشته باشد. همچنین اکنون شاهد بهبود روابط با عربستان و احتمال بازگشایی کنسولگری‌های دو کشور در خاک یکدیگر هستیم‌. احتمال می‌رود در سایه نزدیکی با عربستان شاهد بهبود روابط با مصر، اردن و برخی دیگر از کشورها باشیم. 

وی افزود: در مقابل، مهم‌ترین نقطه ضعف بحث انتصابات است که به ویژه در حوزه سیاست خارجی، انتصابات به کندی انجام می‌شود. همچنین نسبت به عملکرد وزارت خارجه در عرصه دیپلماسی و مذاکرات نیز انتقاداتی وارد است. دولت می‌توانست تیم قوی‌تری برای مذاکرات تشکیل دهد و رایزنی‌های بیشتری داشته باشد و از ظرفیت ملی بیشتری برای بهبود رابطه با کشورهای غربی و ادامه مذاکرات استفاده کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین با تاکید بر لزوم فعال‌ شدن هر چه سریع‌تر و کامل‌تر دیپلماسی اقتصادی، عنوان کرد: توجهات دستگاه سیاست خارجی نباید آنچنان معطوف به مسائل امنیتی شود که از موضوعات اقتصادی غفلت کند، به خصوص که بحث دیپلماسی اقتصادی همواره یکی از محورهای مورد تاکید دولت بوده است.  

رحیمی با تاکید بر لزوم ارتباط‌گیری بیشتر دستگاه سیاست خارجی کشور با افکار عمومی، اضافه کرد: وزارت خارجه اقدامات خود را برای افکار عمومی تشریح نمی‌کند، درصورتیکه کارهای بسیار ارزشمندی برای صادرات، واردات و رفع مشکلات برای تجار در روسیه، تاجیکستان و عراق انجام شده ولی مردم از آنها اطلاعی ندارند و روابط عمومی وزارت خارجه در این زمینه ضعیف عمل کرده است‌. ضروری است که ارتباط وزارت امور خارجه با مردم و رسانه‌ها بهتر شود و در مورد خدماتی که تا کنون انجام گرفته، اطلاع‌رسانی شود.

وی همچنین در خصوص اقدام اخیر رئیس جمهور چین، بیان کرد: چون غربی‌ها بد عمل کردند و بد فهمیدند، به سمت شرق رفتیم. ما هیچگاه تمایل به حرکت به سوی قطبی خاص نداشتیم و نداریم اما حوادث اخیر نشان می‌دهد چینی‌ها نتوانستند مدیریت دقیقی در روابطشان با کشورهای عربی داشته باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: نباید این طور تلقی کرد که چون چین با ما رابطه دارد، پس باید با کشورهای عربی قطع رابطه کند. سقف معاملات تجاری‌ ما با چین نهایتا ۱۹ میلیارد دلار است، در حالیکه با کشورهای عربی نزدیک به ۳۰۰ میلیارد دلار تعاملات اقتصادی دارد. اما می‌توان این خواسته را مطرح کرد که روابط چین با کشورهای عربی نباید به تمامیت ارضی ما آسیبی وارد کند.

رحیمی تاکید کرد: در قبال چین باید قاطعانه صحبت کنیم، اما خودمان را وارد چالش‌ با روسیه و چین نکنیم، زیرا هنوز رابطه ما با غرب بهبود پیدا نکرده است. حتی اگر روزی هم رابطه‌مان با غرب ترمیم شد، بازهم با چین و روسیه نباید دچار چالش شویم چون گرایش به یک قطب خاص ما را آسیب‌پذیر می‌کند.

نماینده مردم تربت جام در مجلس افزود: اگر ما با چین و روسیه رابطه خوبی داشته باشیم و همزمان با غرب هم تنش‌زدایی کنیم، دو طرف ما را بیشتر می پذیرند تا اینکه ما به عنوان کشوری ناچار و مضطر تنها به سمت چین حرکت کنیم. بنابراین در قبال اقدامات اخیر چین هم باید قاطعانه عمل کرد و هم در عین حال دچار چالش و تنش با این کشور نشویم و از سوی دیگر بر اجرای قرارداد ۲۵ ساله تاکید کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: تاکید بر اجرای قرارداد ۲۵ ساله باید منوط به استوار ساختن مواضع چین نسبت به ما باشد. بررسی بیانیه مشترک چین و کشورهای عربی این هفته در مجلس با حضور نماینده وزارت خارجه انجام و قطع به یقین این نکات گوشزد می‌شود.

رحیمی با اشاره به اینکه تمامی نکات همسو با منافع مردم در مجلس توسط نمایندگان به مقامات اجرایی گوشزد می‌شود، عنوان کرد: ما در جلساتی که در مجلس با اعضای هیات دولت داریم، نسبت به تمامی امور انتقادات خود را بیان می‌کنیم و حتی شدیدترین انتقادات مردم به مسئولین منتقل می‌شود. البته همواره سعی شده است علی‌رغم تمام انتقادات، در عرصه بین‌الملل حامی دولت و تیم دیپلماسی کشورمان باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha