• سه‌شنبه / ۶ دی ۱۴۰۱ / ۱۳:۴۴
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1401100603398
  • خبرنگار : 50536

کارشناس مسائل مذهبی:

سبک زندگی حضرت زهرا(س)بر مبنای خداباوری بود

سبک زندگی حضرت زهرا(س)بر مبنای خداباوری بود

ایسنا/آذربایجان شرقی یک کارشناس مسائل مذهبی، گفت: اولین محور و سبک زندگی حضرت زهرا(س) خدا باوری و خدا محوری بود، حتی مبنای ازدواج آن حضرت، کسب رضای خدا بود.

حجت‌الاسلام محمود هادی، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به دومین خصوصیات ایشان اظهار کرد: دومین فضائل اخلاقی حضرت، معاد باوری بود وقتی حضرت با امام علی(ع) ازدواج می‌کنند شب عروسی حضرت گریه می‌کنند، امیرالمومنین(ع) سوال می‌کنند فاطمه جان برای چه گریه می‌کنی نکند برای اینکه من فقیرم گریه می‌کنی؟ حضرت می‌گوید علی جان وقتی از خانه‌ پدری به خانه‌ تو آمدم این آمدن یادآوری می‌کند که روزی از خانه‌ تو هم به خانه‌ ابدی می‌روم، حضرت حتی در این لحظه هم به فکر آخرت و قیامت خود بود.

وی ادامه داد: سومین خصوصیات ایشان سادگی و دوری از تشریفات بود این نشان می‌دهد که این سبک از زندگی روح را پرورش و انسان را به تعالی می‌رساند.

حجت الاسلام هادی، در خصوص چهارمین ویژگی اخلاقی حضرت افزود: مهم‌ترین ویژگی حضرت رفتارهای زیبای اخلاقی بود که الان در خانواده‌ها و جامعه به شدت به آن محتاج هستیم.

این کارشناس مسائل مذهبی، با اشاره به سیره‌ حضرت زهرا(س) خاطر نشان کرد: وقتی امیرالمونین حضرت زهرا را صدا می‌زدند می‌فرمودند سیدتی(سرور من) آن حضرت هم ایشان را با عنوان «رُوحی لِرُوحِکَ الْفِداء وَ نَفْسی لِنَفْسِکَ الْوِقاء» (روحم فدای تو و جان من سپر بلای تو) خطاب می‌کردند حتی طریقه صدا زدن فرزندان خود هم زیبا بود که در حدیث کسا آمده ایشان امام حسن(ع) را نور چشمی و ثمره‌ دل خطاب می‌کردند.

وی یادآور شد: حضرت زهرا (س) در بیستم جمادی الثانی سال پنجم پس از بعثت در مکه مکرمه به دنیا آمد و سوم جمادی الثانی سال یازدهم هجری در ۱۸ سالگی در مدینه منوره به شهادت رسید.

هادی، با اشاره به دلیل نامگذاری فاصله‌ شهادت اول تا شهادت دوم به عنوان ایام فاطمیه افزود: خمسه و سبعین یعنی هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) که مصادف با سیزدهم جمادی‌الاول است و خمسه و تسعین یعنی ۹۵ روز بعد از رحلت نبی اکرم(ص) که مصادف با سوم جمادی‌الاول است، بر اساس این دو روایت و فاصله‌ بیست روزه ما بین این دو تاریخ "ایام فاطمیه" نامیده می‌شود.

وی تصریح کرد: ایام فاطمیه زمانی است که مردم می‌توانند به حضرت عرض اراده کنند و خلوص خود را به حضرت نشان داده و از فضائل ایشان بهره‌مند شوند.

این مدرس حوزه و دانشگاه، با اشاره به القاب آن حضرت ادامه داد: القاب حضرت زهرا(س) در بعضی از روایات ۱۳۸ لقب می‌باشد اما معروف‌ترین القاب آن حضرت صدیقه، مبارکه، طاهره و زهرا است که هر لقب معنا و مطلب خاصی را برای ما تداعی می‌کند.

وی گفت: اگر به فضائل اخلاقی آن حضرت عمل نکنیم یعنی نتوانیم سبک زندگی ایشان را به سبک زندگی خود نزدیک کنیم عملاً فایده‌ای نخواهد داشت زمانی می‌توانیم حضرت را الگو قرار دهیم که از فضائل اخلاقی ایشان بهره‌مند و کماکان از راه و روش ایشان پیروی کنیم.

این کارشناس مذهبی با اشاره به لزوم الگوپذیری جوانان از حضرت زهرا(س) اظهار کرد: امروزه تشریفات زائد مانع ازدواج جوانان است، این نشان می‌دهد که هنوز نتوانسته‌ایم راه آن حضرت را یاد بگیریم در زندگی جوانان باید ساده زیستی و رضای خدا معیار اصلی آن‌ها باشد همانطور که معیار حضرت هم این چنین بود.

وی در پایان اظهار کرد: فضائل اخلاقی آن حضرت در روح ما زمانی رخ می‌دهد که تأثی عملی داشته باشیم نه اینکه صرفا گریه کنیم و سیاه بر تن داشته باشیم، هر چقدر تأثی عملی نسبت به حضرات معصومین کم باشد به همان اندازه مشکلات زیاد می‌شود این را به یاد داشته باشیم که اهل‌بیت به عنوان الگو برای ما معرفی شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha