تقی جاودانی در گفتوگو با ایسنا درخصوص اهمیت ارتباط دانشگاه و صنعت، اظهار کرد: رویکرد جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توجه به مهارتافزایی دانشجویان است درحالی که طی سالهای گذشته فراگیری دانش در دانشگاهها محور آموزش دانشگاهی بود اما این رویکرد در سالهای اخیر به سمت فراگیری مهارت مبتنی بر دانش سوق داده شده است علت این امر، مواجهه کشور با انبوهی از فارغ التحصیلان دانشگاهی بود که در جذب به بازار کار دچار مشکلات جدی بوده و به دلیل عدم شناخت نیازهای بازار و صنعت و باوجود وجود دانش مناسب، از ورود به بازار کار محروم شدهاند.
مدیر امور فناوری دانشگاه شهرکرد با تاکید بر اهمیت ارتباط دانشگاه و صنعت، افزود: در راستای تحقق این رابطه برنامهها و راهبردهای کلان متعددی تعریف شده که بخشی از آنها متمرکز بر اساتید دانشگاه و بخشی نیز مربوط به دانشجویان است البته در گذشته نیز برنامهها و فعالیتهایی مانند بازدیدهای دانشجویی و همچنین ارتباطات صنعتی وجود داشته اما اخیرا این برنامهها به شکلی مدون و ساختارمند ارائه و دنبال میشوند.
وی ادامه داد: یکی از راهبردهای نوین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعریف دورههای کهاد به صورت دورههای مکمل درسی برای دانشجویان است یعنی در کنار سرفصلهای آموزشی دانشگاهی، دانشجویان میتوانند سرفصلهای مهارتی مرتبط با صنعت در رشته خود را نیز فرا بگیرند، هدف این دورهها مهارتافزایی دانشجویان و آمادهسازی آنها برای ورود به بازار کار و صنعت است درواقع دورههای کهاد به نوعی واسط ورود دانشجو به صنعت و بازار کار محسوب میشوند، بسیاری از آموزشهای موجود در دوره کهاد با همکاری صنایع یا حداقل موسسات آموزشی انجام میشوند که این موسسات با صنعت ارتباط دارند.
جاودانی عنوان کرد: بخش دیگری از ارتباط دانشجویان با صنایع از طریق حمایت دانشگاهها از تحقیقات و پایاننامههای مسئله محور انجام میشود و دانشگاهها با مشوقهای مالی و معنوی متعددی که برای اساتید و دانشجویان در نظر گرفته اند، سعی در ایجاد ارتباط با صنایع مختلف دارند در این راهبرد، هدف اصلی رفع مشکلات و چالشهای صنایع از طریق تعریف پایاننامههای مساله محور و کاربردی است که بدین ترتیب دانشجویان میتوانند ضمن انجام کار پژوهشی بر روی پایاننامه خود، ارتباطات مناسبی با صنایع ایجاد کرده و زمینه آشنایی و حضور آنها در صنایع نیز فراهم میشود.
مدیر امور فناوری دانشگاه شهرکرد در ادامه تصریح کرد: البته هدف اصلی از درگیر کردن دانشجویان در چنین برنامههایی، استخدام آنها در محیط کاری نیست بلکه دانشجویان با این برنامهها فرصت تاسیس هستهها و شرکتهای فناور را پیدا میکنند که تمرکز آنها رفع نیازهای سازمانی و فنی صنایع مختلف است، در حال حاضر صنایع مختلفی مانند صنعت فولاد از این راهبرد استقبال کرده و ضمن حمایت از پایان نامههای دانشگاهی، به حمایت محصولات و خدمات حاصل از پایاننامههای کاربردی در حوزه فولاد نیز میپردازد و آنها را در زنجیره تولید خود در نظر گرفته است.
وی با بیان اینکه دانشجویان از طریق اساتید دانشگاهی نیز با صنایع ارتباط دارند، یادآور شد: در رویکرد جدید وزرات علوم، تحقیقات و فناوری اساتید دوره فرصت مطالعاتی در جامعه و صنعت را به صورت الزامی و اختیاری طی میکنند که مدت این دوره نیز بین سه تا 6 ماه درنظر گرفته شده و هدف اصلی آن، فاصله گرفتن استاد از محیط دانشگاهی و ورود به جامعه و صنعت است، این فرصت مطالعاتی به اساتید امکان میدهد که ضمن حضور در جامعه و صنعت درک مناسبی از نیازهای صنعت پیدا کرده و بتوانند به شکلی مناسب در جهتدهی شغلی دانشجویان موثر واقع شوند.
جاودانی بیان کرد: امروزه رویکرد کلی دانشگاهها به سمت توسعه کسب و کارهای دانشبنیان تغییر کرده است، این کسب و کارها، اگرچه مبتنی بر تخصصهای علمی و دانشگاهی هستند اما هدف اصلی آنها حضور در بازار کار و صنعت است، خوشبختانه در سالهای اخیر مشوقها و قوانین حمایتی مناسبی برای این رویکرد مصوب شده که موجب استقبال اساتید، دانشجویان و نخبگان دانشگاهی از آن شده است، شرکتهای دانش بنیان میتوانند با قرار گرفتن در نزدیکی صنایع هدف خود مانند قطبها و شهرکهای صنعتی نیازهای فناورانه آنها را رفع و موجب کاهش هزینههای آن صنایع در تامین نیازها شوند همچنین این کار موجب کاهش واردات و خروج ارز از کشور خواهد شد.
مدیر امور فناوری دانشگاه شهرکرد افزود: استقبال صنایع از طرح ارتباط اساتید با صنعت نیز بسیار خوب است، درحال حاضر بسیاری از صنایع ملزم شدهاند که نیازهای فناورانه خود را در سامانههای اطلاعرسانی موجود ثبت کنند که اساتید و دانشجویان میتوانند با انتخاب این نیازها و عقد قراردادهای پژوهشی و فناورانه با صنایع و سازمانهای متقاضی ارتباط حرفهای داشته باشند همچنین اساتید دانشگاه، میتوانند فرصت مطالعاتی جامعه و صنعت خود را روی نیازهای ارائه شده صنعت تعریف کرده و با حضور در این صنایع ضمن آشنایی با محیط آنها، به رفع نیازهای فناورانه آن سازمان کمک کنند که در این حالت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با پرداخت هزینههای انسانی اساتید به حمایت عملی از صنایع پرداخته است.
وی با اشاره به اینکه امروزه بسیاری از صنایع اقدام به انعقاد قراردادهای پژوهشی با دانشگاهها کردهاند، خاطرنشان کرد: اگرچه درگذشته نیز همواره بر نزدیکی دانشگاهها با صنعت تاکید میشد اما راهبرد عملی چندانی در این خصوص وجود نداشت، در سالهای اخیر با راهبردهایی که برخی از آنها ذکر شد شاهد نزدیکی بیشتر دانشگاه و صنعت هستیم و خوشبختانه واحدهای صنعتی نیز استقبال خوبی از چنین برنامههای راهبردی داشتهاند.
انتهای پیام
نظرات