• سه‌شنبه / ۱۳ دی ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401101307781
  • خبرنگار : 50534

زیره سبز گیاه دارویی پرمنفعت برای کشت در زنجان

زیره سبز گیاه دارویی پرمنفعت برای کشت در زنجان

ایسنا/زنجان عضو هیئت علمی گروه علوم باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان گفت: گیاهان دارویی محصولاتی ارزآور، اشتغال‌زا و صادراتی است.

عزیزاله خیری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ایران در کمربند خشک و نیمه‌خشک واقع شده و باتوجه به خشک‌سالی پی‌درپی آب برای کشور حیاتی است، اضافه کرد: گسترس کشت گیاهان دارویی کم آب‌بر و قانع پتانسیل خوبی را ایجاد خواهد کرد. 

وی با اشاره به اینکه کمبود آب یکی از معضلات همچنین مسائل اقتصادی و اشتغال دغدغه‌ای مهم برای همگان است، افزود: استان زنجان  ظرفیت مناسبی برای کشت گیاهان دارویی دارد.
 
خیری با اشاره به تمدن گیاهان دارویی و علم طب از گذشتگان تا به امروز، ادامه داد: گیاه دارویی به نوعی یک انرژی تجدیدشونده است؛ در اراضی که ما نمی‌توانیم کشت‌آبی داشته باشیم با توجه به کمبود منابع آبی، ‌گیاهان دارویی جایگزین مناسبی برای کشت در اراضی دیم خواهد بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به وجود بیش از ۱۲۰ گونه گیاه دارویی در استان، زنجان را به لحاظ ارتفاع و میانگین بارش برای کشت برخی از محصولات دارویی مناسب عنوان کرد و افزود: باید مزیت‌های منطقه را نیز در نظر بگیریم؛ این گیاهان در دیم‌زارهای کم بازده نیز پتانسیل خوبی دارند.  

به گزارش ایسنا و به نقل از وزرات جهادکشاورزی، در سال گذشته مساحت زیر کشت گیاهان دارویی ۲۶۰ هزار هکتار بود که این مقدار در سال ۱۴۰۴ به ۵۰۰ هزار هکتار خواهد رسید و در حال حاضر ۴۰۰ هزار تن سهم تولیدی گیاهان دارویی در کشور است.

گفتنی است وزارت جهادکشاوزی توسعه کشت گیاهان دارویی در اراضی دیم را در ۶۰ هزار هکتار در سال پیش‌رو در نظر دارد که سهم استان زنجان از این میزان کشت، ۳ هزار هکتار است.  

لازم به ذکر است  یکی از موضوعاتی که در تولید در دیمزارها مهم است، بحث ایجاد تناوب زراعی است؛ در واقع ایجاد تناوب به این معنی است که از کل ظرفیت اراضی کشاورزی استفاده شود.

لذا در کشت دیم سالانه بخشی از اراضی زیرکشت رفته و بخشی دیگر آیش و منتظر کشت در سال بعد می‌ماند از این رو وزارت کشاورزی توصیه کرده است با کشت محصولات دیگری اعم گیاهان دارویی این تناوب را ایجاد کرده و از ظرفیت کل اراضی را استفاده کنیم.  

همچنین به گفته کارشناسان و فعالان بازار گیاه دارویی، زیره سبز به عنوان یک گیاه دارویی کم آب‌بر با میانگین آب آبیاری ۱۵۰ میلی‌متر و برداشت ۴۰۰ کیلو در هکتار همچنین خرید توافقی با قیمت ۱۲۵ تا ۱۵۰ هزار، گیاه دارویی مناسب و اقتصادی عنوان شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha