• سه‌شنبه / ۱۳ دی ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1401101307822
  • خبرنگار : 50562

بگذارید «قلعه امیرمجاهد» دوباره به‌پا شود

بگذارید «قلعه امیرمجاهد» دوباره به‌پا شود

ایسنا/خوزستان عمارت تاریخی «بهبهانی» که به «قلعه امیرمجاهد» در شهرستان رامهرمز در استان خوزستان نیز شهرت دارد در زمان استقرار و سلطه خوانین در اواخر دوره قاجار به دست یوسف امیرمجاهد از خوانین بختیاری، ساخته شد و محمدطاهر بهبهانی در سال‌های ۲۵ تا ۳۰ شمسی آن را خریداری کرد.

وضعیت این عمارت تاریخی با فوت مالک اصلی و قرار گرفتن آن در اختیار ورثه‌ بلاتکلیف مانده و نبود هماهنگی بین وراث و میراث فرهنگی باعث شده به موضوع مرمت این بنا ورود نشود و به جای تغییر کاربری و احیا برای استفاده عموم به حال خود رها شود و در معرض ویرانی قرار بگیرد.

در این باره منصور معتمدی مسئول دوستداران میراث فرهنگی رامهرمز با اشاره به فوت اردشیر بهبهانی، مالک اصلی عمارت تاریخی بهبهانی، در حدود هفت ماه پیش اظهار کرد: بعد از فوت مالک اصلی وضعیت این خانه تاریخی بلاتکلیف ماند و به همین دلیل برای مرمت و حفاظت مستمر باید از ورثه این بنای تاریخی اجازه گرفته شود.

قلعه امیر مجاهد یا باغ امیرمجاهد یکی از بناهای تاریخی رامهرمز است. این قلعه در زمان استقرار و سلطه خوانین بختیاری (امیرمجاهد بختیاری) در منطقه رامهرمز در اواخر قاجار ساخته شد و در تاریخ  ۱۲ شهریور ۱۳۸۰ به شماره ۳۷۷۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی در خصوص وضعیت فعلی عمارت تاریخی بهبهانی گفت: متاسفانه هم‌اکنون بنای تاریخی بهبهانی رها شده و این در حالی است که به مرمت فوری نیاز دارد.

بگذارید «قلعه امیرمجاهد» دوباره به‌پا شود

او با اشاره این‌که عمارت تاریخی بهبهانی در فهرست آثار ملی ثبت شده خاطرنشان کرد: اداره میراث ‌فرهنگی در زمینه حفظ ابنیه تاریخی بناهایی مانند خانه تاریخی بهبهانی آن‌ها را به صورت مشارکتی احیا می‌کند.

این بنا به دست یکی از خوانین پرنفوذ ایل بختیاری به نام امیرمجاهد بختیاری که کوچک‌ترین فرزند حسینقلی‌خان و برادر علیقلی‌خان سردار اسعد بود احداث شد و به همین دلیل قلعه امیرمجاهد نامیده می‌شود. این بنا را طاهر بهبهانی در شهریور ۱۳۲۰ خورشیدی برای سکونت خریداری کرد ولی به این دلیل که مالک کنونی آن آقای بهبهانی است به این نام نیز شهرت دارد.

این دوستدار میراث فرهنگی با اشاره به اقدامات انجام شده به دست اداره میراث فرهنگی برای حفاظت از خانه بهبهانی گفت: با مالکان این بنا در خصوص مشارکت برای مرمت اضطراری و مرمت مستمر صحبت شده اما تاکنون در این مورد اظهار نظری نکرده‌اند و برای شروع اقدامات مرمتی فقط به رضایت و همکاری وراث احتیاج داریم.

وی افزود: با فوت مالک اصلی و قرار گرفتن بنا در اختیار ورثه‌ امیدواریم آنها هر چه زودتر نسبت به حفاظت این بنا اقدام و همکاری لازم را انجام دهند.

بگذارید «قلعه امیرمجاهد» دوباره به‌پا شود

قلعه امیرمجاهد در انتهای باغی ساخته شده که از انواع درختان از قبیل نخل، پرتقال و گل و گیاه پوشیده شده است. از ویژگی‌های قلعه امیرمجاهد نوع معماری آن است که منحصر به دوره قاجار است.

معتمدی با اشاره به این‌که در گذشته اداره میراث فرهنگی شهرستان رامهرمز در ۲ فصل عمارت بهبهانی را مرمت کرد خاطرنشان کرد: این بنا داری ارزش تاریخی‌ است و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و جزِء جدانشدنی این بافت تاریخی محسوب می‌شود و اگرچه مرمت‌هایی در آن انجام شده است اما اگر زودتر به داد آن نرسیم تخریب می‌شود.

درباره امیرمجاهد در ایسنا:

قلعه امیرمجاهد و عمارت صمیمی رامهرمز از اعتبارات امسال بی‌نصیب ماندند

«قلعه‌ امیرمجاهد» بهار سال آینده را خواهد دید؟

چه کسی به داد «امیرمجاهد» می‌رسد؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha