• چهارشنبه / ۱۴ دی ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401101408875
  • خبرنگار : 50088

مسئول پیشگیری و کنترل اچ.‌آی.‌وی و بیماری‌های آمیزشی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

دوره غربالگری برای تشخیص ویروس اچ.آی.وی وجود ندارد

 دوره غربالگری برای تشخیص ویروس اچ.آی.وی وجود ندارد

ایسنا/خراسان رضوی مسئول پیشگیری و کنترل اچ.‌آی.‌وی و بیماری‌های آمیزشی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: متاسفانه برای تشخیص ویروس اچ.آی.وی و کنترل انتقال آن به افراد دیگر در اموری مانند ازدواج، استخدام، جراحی لثه، دندانپزشکی و... غربالگری وجود ندارد و این موضوع به اپیدمی انتقال ویروس در جامعه کمک می‌کند.

دکتر علی حسین‌پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: متاسفانه در ایران به دلیل نگرش منفی افراد نسبت به ویروس اچ.آی.وی یا همان ایدز بیشتر افراد بیماری خود را پنهان می‌کنند که همین امر دامنه گسترش و انتقال ویروس را در جامعه افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه اچ.آی.وی ویروس نقص ایمنی انسانی است، افزود: وقتی این ویروس وارد بدن فرد می‌شود گلبول‌های سفید بدن را تحت تاثیر قرار داده و ایمنی بدن را دچار اختلال می‌کند؛ در نتیجه فردی که ویروس وارد بدنش شده دچار بیماری‌های مختلفی خواهد شد.

از زمان وارد شدن ویروس به بدن تا بروز علائم ۱۰ سال طول می‌کشد

حسین‌پور بیان کرد: از وقتی که ویروس اچ.‌آی.‌وی وارد بدن فرد می‌شود تا زمانی که علائم بروز می‌کند، متوسط ۱۰ سال طول می‌کشد. در این مدت فرد علائم خاصی ندارد اما قابلیت انتقال ویروس به افراد دیگر را دارد و همین امر کنترل انتقال بیماری را سخت کرده است.

وی با اشاره به اینکه دوره غربالگری برای تشخیص ویروس اچ.آی.وی وجود ندارد، توضیح داد: از زمانی که ویروس وارد بدن می‌شود تا زمانی که نتیجه توسط آزمایش مشخص می‌شود حدود سه ماه طول می‌کشد. معمولاً این سه ماه را دوره "پنجره" می‌نامند و در این مدت ویروس نیز قابلیت انتقال دارد. متاسفانه برای تشخیص این ویروس و کنترل انتقال آن به افراد دیگر در اموری مانند ازدواج، استخدام، جراحی لثه، دندانپزشکی و... غربالگری وجود ندارد و این موضوع به اپیدمی انتقال ویروس در جامعه کمک می‌کند.

 مسئول پیشگیری و کنترل اچ.آی.وی و بیماری‌های آمیزشی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نمی‌توان افراد مبتلا به ویروس اچ.آی.وی را به راحتی شناسایی کرد، به تمام همکاران کادر پزشکی، دندان پزشکی و پرستاری اعلام کرده‌ایم براین تصور باشند که همه‌ بیماران که برای دریافت خدمات آزمایش خون، دندانپزشکی و هر خدمات دیگر خونی به مراکز مراجعه می‌کنند اچ.آی.وی مثبت هستند و کلیه نکات بهداشتی و مراقبتی را رعایت کنند.

وی تصریح کرد: همانطور که گفته شد از زمانی که ویروس اچ.آی.وی وارد بدن می‌شود تا بروز علائم به طور میانگین ۱۰ سال طول می‌کشد، به دلیل اینکه علائم در افراد مختلف است و همچنین علائم با بیماری‌های عفونی مانند آنفلوآنزا نیز مشترک است نمی‌توان این وحشت را در بین افراد جامعه به وجود آورد که نشانه‌های خاصی علامت بروز این ویروس است.

  حسین‌پور اظهار کرد: چنانچه کسی نگران ابتلاء به ویروس اچ.آی.وی است، در مرحله اول باید به پزشک مراجعه کرده و با استفاده از مشاوره‌های اولیه اقدام به درمان کند. درحال حاضر کیت‌های تشخیص سریع برای ویروس اچ.آی.وی وجود دارد و بسیار مناسب هستند. وقتی فرد مبتلا دوران "پنجره" را طی کرده باشد و نتیجه تست او مثبت شود برای گرفتن درمان اولیه به مراکز مشاوره معرفی خواهد شد.

روابط جنسی یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال اچ.آی.وی است

وی با اعلام این خبر که اچ.آی.وی از حدود ۴۰ سال پیش شناسایی شده است، افزود: سال ۱۹۸۱ اولین مورد ویروس اچ.آی.وی دیده شده و در سال ۱۹۸۳ این ویروس شناسایی و در سال ۱۹۸۶ اولین راه درمان به دست آمده است. پس از آن داروها افزایش پیدا کرده است.

 حسین‌پور مطرح کرد: اعتیاد، روابط جنسی، جراحی لثه، دندانپزشکی و اموری که با خون سرو کار دارد از شایع‌ترین راه‌های انتقال ویروس اچ.آی.وی در جامعه است. با توجه به شرایطی که در جامعه به وجود آمده و براساس تحقیقات انجام شده در ایران از سال ۱۳۹۵ به بعد انتقال این ویروس از طریق روابط جنسی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. بیشتر آقایان و خانم‌هایی که در مشهد برای این بیماری به مراکز مراجعه می‌کنند از همسرانشان ویروس را دریافت کرده‌اند.

وی تاکید کرد: ویروس اچ.آی.وی از طریق روابط معمولی مانند دست دادن، بغل کردن، روبوسی، استفاده مشترک از اجسام غیربرنده و.... انتقال پیدا نمی‌کند. تنها راه شایع انتقال اچ.آی.وی از طریق خون و روابط جنسی است. اگر ابتلاء به این ویروس پنهان شود با وجود گلبول‌های سفید در بدن افراد بلافاصله از این طریق منتقل خواهد شد و سیستم ایمنی فرد را مورد تهاجم قرار می‌دهد. به دلیل اینکه سیستم ایمنی افراد مبتلا ضعیف می‌شود خیلی زود دچار بیماری‌های عفونی شده و علائم بروز دهنده در بدن شباهت زیادی به آنفلوآنزا دارد، پس تشخیص خیلی سخت است.

  مسئول پیشگیری و کنترل اچ.آی.وی و بیماری‌های آمیزشی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داد: از علائم شایع در این ویروس برای فردی که ۱۰ سال را طی کرده و به مرحله اچ.آی.وی رسیده است یعنی تعداد ویروس‌ها زیاد شده، می‌توان عفونت‌های قارچی خیلی شدید، برفک دهان شدید، لاغری بیش از حد و عفونت‌های گوارشی را نام برد.

 دوره غربالگری برای تشخیص ویروس اچ.آی.وی وجود ندارد

تاثیر شناسایی زودهنگام بیماران اچ.آی.وی در قطع انتقال زنجیره ویروس

 به گفته حسین‌پور، یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری از انتقال ویروس اچ.آی.وی، شناسایی زودهنگام مبتلایان و درمان آن است: «زمانی‌که افراد در مراحل اولیه شناسایی شوند و مصرف دارو را آغاز کنند تعداد ویروس در بدن فرد مبتلا کاهش می‌یابد و عمل انتقال انجام نمی‌شود».

وی توضیح داد: یکی از مشکلات اساسی که بار منفی اچ.آی.وی را افزایش می‌دهد این است که اگر پزشک برای یک نفر آزمایش دیابت یا قندخون بنویسد به راحتی انجام می‌دهد اما اگر آزمایش اچ.آی.وی نوشته شود با ممانعت بیمار مواجه خواهد شد. همین موضوع باعث می‌شود که بیمار دیرتر شناسایی شود و مراحل درمان به کندی صورت گیرد از طرفی در تمام این مدت انتقال ویروس با سرعت انجام می‌شود. درصورتی که اگر افراد در مراحل اولیه آزمایش دهند به راحتی تحت درمان قرار گرفته و با کاهش تعداد ویروس در بدن هم به درمان زودتر خود کمک می‌کنند و هم زنجیره این اپیدمی را قطع خواهند کرد.

در اکثر کشورها ویروس اچ.آی.وی کنترل شده است

حسین‌پور گفت: در اکثر کشورها ویروس اچ.آی.وی کنترل شد و یا از بین رفته اما در کشور ما به دلایلی که وجود دارد، بیشتر افراد از آشکار کردن این بیماری وحشت دارند و همین پنهان کردن به توسعه انتقال ویروس کمک می‌کند.

 مسئول پیشگیری و کنترل اچ.آی.وی و بیماری‌های آمیزشی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: یکی از مهمترین وظایفی که کادر پزشکی و همه مردم در قبال این بیماری دارند فرهنگ‌‎سازی درست راجع به بیماری و برداشتن برچسب از مبتلایان است.

 وی تقویت روحیه در بیماران مبتلا به اچ.آی.وی را در درمان سریع‌تر، موثر دانست و گفت: درست است که ویروس اچ.آی.وی با اعتیاد، تزریق مشترک یا روابط جنسی ارتباط دارد اما اینکه به افراد برچسب بزنیم و بگوییم این فرد مصرف کننده مواد است یا رفتارهای جنسی پرخطر دارد در واقع مراحل شناسایی و درمان را سخت‌تر کرده‌ایم.

 حسین‌پور خاطرنشان کرد: متاسفانه ما در مشهد با این مشکل مواجه هستیم و همین پنهان کاری از سمت بیماران زمینه انتقال ویروس را گسترش داده و تبعات آن به همه‌ جامعه منتقل می‌شود. بهترین کار در این خصوص بیان واقعیت است؛ اینکه فرد راجع به بیماری خود تمام مطالب را بداند. فرد مبتلا باید بداند اچ.آی.وی یک بیماری عفونی قابل کنترل است که چنانچه کنترل نشود به سرعت به افراد دیگر منتقل خواهد شد.

 دوره غربالگری برای تشخیص ویروس اچ.آی.وی وجود ندارد

درمان ایدز با مصرف یک قرص در روز

 او در ادامه بیان کرد: بیش از ۲۰ سال پیش برای هر بیمار مبتلا به ویروس اچ.آی.وی میانگین تعداد ۱۸ الی ۲۰ قرص تجویز می‌شد اما با پیشرفت علم در وضعیت کنونی بیمار تنها یک عدد قرص به شکل کپسول را روزانه مصرف می‌کند. چنانچه بدن بیمار نسبت به دارو واکنش نشان ندهد با همین یک عدد قرص بیماری کنترل خواهد شد و متناسب با وضعیت واکنش بیمار به دارو بین سه تا ۶ ماه استفاده مداوم از این کپسول تعداد ویروس در بدن فرد پایین آمده و در مقابل سطح ایمنی بدن افزایش می‌یابد.

حسین‌پور اعلام کرد: مصرف درست و به موقع دارو، استفاده روزانه مواد تقویتی، تقویت روحیه، ورزش کردن، وارد اجتماع شدن، حمایت از طرف خانواده و جامعه،  ایمنی را در فرد افزایش می‌دهد. زمانی که این موارد رعایت شود فرد مبتلا قادر خواهد بود زندگی نرمال و طبیعی را در جامعه داشته باشد.

بیش از ۲۶۰ نفر مبتلا به ایدز در مشهد فوت کرده‌اند

مسئول پیشگیری و کنترل اچ.آی.وی و بیماری‌های آمیزشی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اعلام این خبر که تاکنون بیش از ۲۶۰ نفر مبتلا به ایدز در مشهد فوت کرده‌اند، گفت: در مشهد ۷۶۰ بیمار مبتلا به اچ.آی.وی شناسایی شده که متاسفانه طی سال‌های قبل این تعداد فوت کرده‌اند. در سال‌های اخیر موارد فوتی کمتر گزارش شده و افرادی هم که فوت کرده‌اند یا به مراکز مراجعه نکردند یا درمان خود را ادامه نداده‌اند. حدود ۵۰۰ بیماری که در مراکز تحت درمان هستند تاکنون ۸۰ درصد مراحل درمان را طی کرده و درمان‌هایشان بالای ۹۰ درصد موثر بوده است. با شرایط موجود تعداد ویروس‌ها در بدن این بیماران کاهش یافته و دیگر قابلیت انتقال ندارد.

 دوره غربالگری برای تشخیص ویروس اچ.آی.وی وجود ندارد

وجود حدود ۳۴۰۰ نفر اچ.آی.وی مثبت در مشهد

وی اظهار کرد: طبق تحقیقات و فاکتورهای شناسایی افراد مبتلا به ویروس اچ.آی.وی برآورد شده که در مشهد حدود ۳۴۰۰ نفر اچ.آی.وی مثبت وجود دارد، اما متاسفانه یک سوم این افراد شناسایی و تحت درمان هستند. این آمار نشان می‌دهد زنجیره انتقال ویروس ایدز همچنان ادامه دارد.

حسین‌پور بیان کرد: به این دلیل که ماهیت ویروس برای افراد بسیار وحشتناک است و حاضر نیستند برای درمان یا شناسایی اقدام کنند، در این بیماری نمی‌توانیم آمار دقیقی ارائه کنیم در بیماری‌هایی مانند دیابت یا قند خون با غربالگری آمارهای دقیق مشخص می‌شود، اما نگرش‌های منفی در ویروس اچ.آی.وی باعث شده افراد برای تشخیص بیماری به مراکز مراجعه نکنند.

وی ادامه داد: در بیشتر بیماری‌ها علائم کمک می‌کند تا بتوان به راحتی افراد را گروه‌بندی کرد اما در تشخیص ویروس اچ.آی.وی مشخصه خاصی وجود ندارد و به دلیل اینکه تمام افراد دارای گلبول سفید هستند در معرض خطر ابتلاء قرار دارند، پس نمی‌توان افراد را برای تشخیص بیماری دسته‌بندی کرد.

حسین‌پور تصریح کرد: زمانی که اچ.آی.وی در جامعه زیاد شود تمام افراد به ویژه کسانی که با خون سر و کار دارند در معرض خطر ابتلاء هستند و اگر قرار باشد ما در تشخیص این ویروس افراد را طبقه‌بندی کنیم از شناسایی افراد جدید غافل خواهیم ماند. درصورتی که بیشتر مبتلایان به این ویروس رفتارهای پرخطر نداشته و از طریق ارتباط با اقدامات مربوط به خون یا روابط زناشویی مبتلا شده‌اند.

فعالیت چهار مرکز ثابت برای بیماران اچ.آی.وی در مشهد

مسئول پیشگیری و کنترل اچ.آی.وی و بیماری‌های آمیزشی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: چهار مرکز ثابت در مشهد برای انجام تست، درمان و ارائه مشاوره به بیماران اچ.آی.وی فعالیت دارند. همچنین ۲  پایگاه در سناباد و هاشمیه تست اچ.آی.وی را به صورت کاملا محرمانه انجام می‌دهند. در کلیه شهرستان‌های استان مرکز تست وجود دارد و نتیجه تست‌های سریع در ۲۰ دقیقه نشان داده می‌شود.   

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha