• جمعه / ۱۶ دی ۱۴۰۱ / ۱۳:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401101610175
  • خبرنگار : 50399

/سالروز تکریم مادران و همسران شهدا/

جنگ چهره‌ زنانه دارد

جنگ چهره‌ زنانه دارد

ایسنا/خراسان رضوی کتاب دوست همیشگی انسان و رسانه‌ای برای بیان روایت‌هایی است که باید ماندگار شود. روایت زندگی مادران و همسران شهدا و فداکاری‌های آن‌ها چیزی نیست که اجازه دهیم به دست فراموشی سپرده شود؛ زنانی که شاید به ظاهر اسلحه دست نگرفتند و نجنگیدند اما در خانه‌هایشان مجاهدانه بار زندگی را به دوش کشیدند و در سوگ عزیز از دست داده خود روزگار گذراندند.

برخلاف سوتلانا الکسیویچ که در کتابش مصائب زنان شوروی در جنگ جهانی را آورده بود و برایش عنوان «جنگ چهره زنانه ندارد» را انتخاب کرد؛ گوشه گوشه جنگ تحمیلی ما می‌توان ردپای زنان و مادران شهدا را دید و بیراه نیست اگر بگوئیم جنگ برای ما چهره زنانه دارد

آشنایی با این قهرمانان چیزی است که به آن نیازمند هستیم ‌و کتاب‌هایی که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم، تعداد کمی از کتاب‌های بسیاری است که در این موضوع نگارش شده است.

کتاب «دختر شینا» نوشته بهناز ضرابی‌زاده و روایت زندگی قدم‌خیر محمدی‌کنعان همسر شهید سردار ستار ابراهیمی است. این کتاب فراز و فرودهای زندگی یک مادر تنها و فرزندانش را روایت می‌کند. دوری همسر بار بزرگی در بر دوش این زن گذاشته و بعد از شهادت همسرش همه چیز بر دوش او افتاده بود. این کتاب با قلمی روان روایت همه رنج‌هایی است که این زن پشت جبهه و پس از جنگ متحمل شده است.

کتاب «تنها گریه کن» نوشته اکرم اسلامی است. این کتاب روایت زندگی اشرف‌سادات منتظری و مجاهدت‌های او پیش از انقلاب اسلامی، از خودگذشتگی‌هایش در دوران جنگ و فعالیت‌های خیرخواهانه او پس از جنگ است. او مادر شهید محمد معماریان است ‌و در مسیر ولایت‌پذیری و حفظ سرزمینش ازجان‌گذشتگی‌های بسیاری کرده است.

کتاب «یادت باشد» نوشته محمدرسول ملاحسنی و داستان زندگی شهید مدافع حرم حمید سیاهکالی‌مرادی به روایت همسرش فرزانه سیاهکالی‌مرادی است. این کتاب روایتی عاشقانه و زیبا است که از کمی پیش از ازدواجشان آغاز می‌شود. روایت‌های عاشقانه این کتاب جذاب و خواندنی است و کتاب را سرشار از حسی دلپذیر کرده است.

کتاب «حلوای عروسی» روایت زندگی شهید محمدرضا مرادی از زبان مادرش، صغری ذوالفقاری و نوشته فاطمه دانشورجلیل است. این کتاب روایت زندگی تازه دامادی است که پیش از جنگ با همسرش نامزد می‌کند و چند ماه بعد به شهادت می‌رسد. در آخرین نامه، او از مادرش می‌خواهد مقدمات عروسی را فراهم کند اما هر چه برای عروسی محمدرضا فراهم شده بود خرج سوگواری برای او شد.

کتاب «خاطرات فاطمه آباد، همسر سردار شهید علی بینا» نوشته محمدرضا محمدی‌پاشاک است. این کتاب روایتی زنانه از جنگ است و تصویری متفاوت از زندگی در دوارن جنگ روایت می‌کند. این کتاب شامل خاطراتی از آغاز جنگ، نحوه آشنایی شهید و همسرش و زندگی مشترک کوتاه آنان است. این کتاب چهره‌ای دوگانه از شهید را به نمایش می‌گذارد؛ چهره‌ای سرسخت در مقابل دشمن و مهربان در مقابل خانواده.

کتاب «هما» خاطرات هما شالباف‌زاده همسر سردار شهید محسن امیدی است. این کتاب نوشته ربابه جعفری و جمشید طالبی است. هما روایتی عاشقانه از زندگی شهید و همسرش است.

کتاب «بی‌تو پریشانم» نوشته زینب پاشاپور است. او در این کتاب زندگی همسرش، شهید حجت‌الاسلام محمد پورهنگ را روایت کرده است. این کتاب نثری داستانی و زیبا از روزهایی است که شهید پورهنگ در لاذقیه سوریه ماموریت داشت. این شهید با مقاومت و پایداری در میان حملات داعش ایستاد و در نهایت به شهادت رسید.

کتاب «خانوم ماه» اثر ساجده تقی‌زاده است. این کتاب زندگی خانم‌ناز علی‌نژاد همسر شهید شیرعلی سلطانی را روایت می‌کند. این کتاب روایت زنی جانباز است که در تصمیمات همسر شهیدش نقش پررنگی داشته است؛ سراسر داستان روایت فداکاری این زن است. کتاب شامل داستان‌های کوتاه به هم پیوسته است و در جایی از کتاب روایت زنی در پاریس نیز بیان می‌شود و در جایی از قصه زندگی این دو زن به هم می‌پیوندد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha