• شنبه / ۱۷ دی ۱۴۰۱ / ۰۸:۱۲
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401101710398
  • خبرنگار : 50552

گزارش هفتگی بازار

نگاهی به قیمت کالاهای اساسی در بازار قزوین

نگاهی به قیمت کالاهای اساسی در بازار قزوین

ایسنا/قزوین قیمت گوشت قرمز در بازار قزوین هم‌چنان به‌صورت افسارگسیخته و بی‌منطق در حال افزایش است و آن‌گونه که از ظواهر امر بر می‌آید هیچ دستگاهی خود را مسئول کنترل قیمت این کالای اساسی نمی‌داند و این گرانی‌ها را عادی تلقی می‌کنند.

گزارش بازار این هفته ایسنا به بررسی قیمت کالاهای اساسی در بازار قزوین پرداخته و نوسانات قیمت این کالاها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

قیمت هر کیلو مرغ کشتار روز این هفته در بازار قزوین ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود. هر کیلو ران مرغ نیز ۵۲ هزار و ۵۰۰ تا ۵۸ هزار تومان و هر کیلو سینه مرغ ۸۳ تا ۸۸ هزار تومان به مشتریان عرضه شد. این در حالی است که قیمت تنظیم بازار مرغ ۶۳ هزار تومان است. قیمت مرغ با توجه به میزان عرضه و تقاضا در بازار مشخص می‌شود.

محمدحسین عطایی، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در هفته‌ای که گذشت در نشست با مرغداران و کشتارگاه‌های استان بیان کرد: مرغ مازاد در واحدهای تولیدی باید از سوی زنجیره‌های تولید مدیریت شود. قیمت مرغ باید به گونه‌ای تعیین شود که به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده باشد و این نیازمند ورود جدی بخش خصوصی در بازار این کالای اساسی است.

وی ادامه داد: یکی از سیاست‌های اصلی جهاد کشاورزی در استان قزوین تعادل‌بخشی و تنظیم بازار مرغ، تقویت اتحادیه‌ها و بخش خصوصی است که در استان قزوین نیز به‌عنوان یک اولویت مورد اهتمام قرار دارد.

علی رمضان‌پور، مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی نیز اظهار کرد: میزان جوجه‌ریزی در واحدهای تولیدی این استان طی ۹ ماه ابتدایی سال جاری ۱/۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. طی این مدت ۲۳ میلیون و ۶۳۲ هزار و ۸۳۹ قطعه جوجه‌ریزی در ۳۶۵ واحد فعال مرغداری گوشتی این استان انجام شده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۲۳ میلیون و ۳۰۱ هزار و ۹۱۸ قطعه بوده است.

وی بیان کرد: همچنین در آذرماه سال جاری ۲ میلیون و ۱۰۶ هزار و ۶۰۷ قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری این استان انجام شده است.

رمضانپور عنوان کرد: استان قزوین نقش بسیار مهمی در تأمین محصولات دام و طیور مورد نیاز کشور دارد و واحدهای پرورش طیور گوشتی این استان علاوه بر تأمین مرغ مورد نیاز این استان بخشی از نیاز بازار استان‌های همجوار را نیز تأمین می‌کنند.

مجید رحمانی، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز خاطرنشان کرد: در آذر ماه سال جاری یک میلیون و ۵۲۰ هزار قطعه مرغ در استان قزوین کشتار شده که این میزان مرغ معادل ۳ هزار و ۴۵۲ تن بوده است. از این میزان گوشت مرغ، ۳ هزار و ۶۱ تن در بازار استان توزیع شده و ۲۹۱ تن به استان تهران و ۱۹ تن به استان البرز ارسال شده است. ۸۴ تن گوشت مرغ نیز از شرکت‌های پشتیبانی امور دام استان قزوین خریداری و ذخیره‌سازی شده است.

قیمت انواع گوشت در بازار قزوین

قیمت گوشت گوساله و گوسفندی در هفته‌ای که گذشت با افزایش چشمگیری مواجه شد. حتی قیمت گوشت منجمد نیز در سیر صعودی قرار گرفت. این‌ها در حالی است که قیمت گوشت گوسفندی طی هفته‌های گذشته بارها افزایش یافته بود.

قیمت انواع گوشت در بازار قزوین را در ۲ هفته گذشته با یکدیگر مرور می‌کنیم: گوشت گوساله بی‌چربی ۲۵۰ هزار تومان، گوشت گوساله با چربی ۲۳۵ هزار تومان، گوشت گوساله مخلوط ۲۰۵ هزار تومان، گوشت گوسفندی بی‌چربی ۳۰۵ هزار تومان، گوشت گوسفندی با چربی ۲۸۰ هزار تومان، گوشت گوسفندی مخلوط ۲۴۵ هزار تومان، سردست منجمد ۱۵۷ هزار تومان، ران منجمد ۱۸۶ هزار تومان، گل‌سردست منجمد ۱۹۵ هزار تومان.

اکنون قیمت انواع گوشت در بازار قزوین طی هفته‌ای که گذشت را بررسی می‌کنیم: گوشت گوساله بی‌چربی ۳۱۰ هزار تومان، گوشت گوساله با چربی ۲۸۰ هزار تومان، گوشت گوساله مخلوط ۲۳۵ هزار تومان، گوشت گوسفندی بی‌چربی ۳۴۰ هزار تومان، گوشت گوسفندی با چربی ۳۰۵ هزار تومان، گوشت گوسفندی مخلوط ۲۴۵ هزار تومان، سردست منجمد ۱۷۵ هزار تومان، ران منجمد ۲۰۰ هزار تومان، گل‌سردست منجمد ۲۱۰ هزار تومان.

نرخ گوشت قرمز مصوب نیز اکنون به این شرح است: گوشت گوساله بی‌چربی ۳۱۰ هزار تومان، گوشت گوساله با چربی ۲۸۰ هزار تومان، گوشت گوساله مخلوط ۲۶۰ هزار تومان، گوشت گوسفندی بی‌چربی ۳۴۰ هزار تومان، گوشت گوسفندی با چربی ۳۱۰ هزار تومان، گوشت گوسفندی مخلوط ۲۶۰ هزار تومان.

با مقایسه قیمت این کالای اساسی طی ۲ هفته گذشته و در نظر گرفتن قیمت این کالا طی ۲ ماه اخیر در می‌یابیم که گوشت قرمز بی‌ترمز در مسیر گرانی قرار دارد و گویا تصمیمی هم از جانب مسئولین برای کنترل بازار این کالا وجود ندارد. دامداران بزرگ‌ترین علت این افزایش قیمت را ۲ برابر شدن قیمت نهاده‌های دامی پس از حذف ارز ترجیحی می‌دانند.

این مسئله که هر روز و هفته قیمت کالاهای اساسی متغیر باشد باعث ایجاد ناامنی اقتصادی و روانی در جامعه می‌شود. لازم است دستگاه‌های مسئول نظیر سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صمت و سازمان پشتیبانی امور دام به بازار گوشت قرمز ورود کنند، چرا که اگر همین‌گونه ادامه پیدا کند بی‌شک مردم در ایام نوروز که مقارن با ماه مبارک رمضان است برای تهیه این کالای اساسی با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند و قیمت این کالا از ۴۰۰ هزار تومان هم عبور خواهد کرد، البته هم‌اکنون نیز این کالای اساسی از سفره طبقه متوسط جامعه حذف شده است.

این افزایش قیمت‌های مداوم در حالی است که پیش از این مسئولین جهاد کشاورزی استان عنوان کرده بودند با لغو مجوز صادرات دام زنده، قیمت این کالا در بازار کاهش خواهد یافت. مجوز صادرات دام که در مرداد ماه سال جاری صادر شده بود، در آذر ماه لغو شد، اما خبری از کاهش قیمت گوشت قرمز نشد.

با توجه به این افزایش قیمت‌ها، قیمت ماهی هم به لیست کالاهای گران شده در ایام اخیر پیوست و قیمت برخی ماهی‌ها نظیر سالمون، قزل‌آلا و کپور که پیش از این کمتر از ۱۰۰ هزار تومان بود، از مرز ۱۰۰ هزار تومان عبور کرد و برخی ماهی‌ها نظیر ماهی سفید، حلوا و قباد نیز با افزایش قیمت چند هزار تومانی مواجه شدند.

قیمت انواع ماهی در بازار قزوین به این شرح است: کپور ۱۲۲ هزار تومان، سفید ۹۶ تا ۱۲۰ هزار تومان، قزل‌آلا ۹۸ تا ۱۱۵ هزار تومان، سالمون ۱۰۳ تا ۱۱۴ هزار تومان، شیر نیزه‌ای ۸۵ تا ۹۴ هزار تومان، حلوا ۷۱ تا ۷۶ هزار تومان، بیکت ۵۲ تا ۵۹ هزار تومان، آزاد ۴۰ تا ۵۵ هزار تومان، قباد ۳۴ تا ۳۹ هزار تومان.

قیمت برنج در بازار قزوین

در هفته‌ای که گذشت رئیس انجمن واردکنندگان برنج عنوان کرد واردات برنج از نیمه دوم آبان ماه سال جاری ممنوع و متوقف شده است و عملاً هیچ نوع برنج خارجی از گمرک ترخیص نمی‌شود. دلیل توقف واردات برنج، متعادل نبودن تراز تجاری کشورمان با کشورهای صادرکننده برنج اعلام شده است. بر اساس آمار گمرک از ابتدای سال جاری تاکنون حدود یک میلیون و ۲۷۴ هزار تن برنج وارد شده، در حالی که نیاز کشور به واردات این کالا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده و تا پایان سال باید ۲۵۰ هزار تن برنج وارد کشور شود.

این احتمال وجود دارد که با توقف واردات برنج، قیمت برنج ایرانی با افزایش مواجه شود. بنابراین لازم است تدابیری در این راستا اندیشیده شود که بازار برنج در عید نوروز و ماه مبارک رمضان با مشکل مواجه نشود.

قیمت انواع برنج در بازار قزوین به این شرح است: علی هاشمی ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار تومان، علی کاظمی ۱۱۵ تا ۱۲۵ هزار تومان، صدری هاشمی ۱۰۰ تا ۱۱۵ هزار تومان، دودی ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان، طارم گیلان ۹۰ هزار تومان، فجر ۷۸ هزار تومان، شیرودی ۵۶ تا ۷۰ هزار تومان، عنبربو ۶۳ تا ۶۵ هزار تومان، خوشپخت ۳۲ تا ۵۵ هزار تومان، شمشیری و طارم محلی ۵۲ هزار تومان، هندی ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان.

قیمت انواع حبوبات در قزوین

مطابق تحقیقات میدانی خبرنگار ایسنا به‌نظر می‌رسد قیمت حبوبات نیز میل به گرانی دارد و برخی حبوبات در این ایام با اندکی افزایش قیمت مواجه شده‌اند.

قیمت انواع حبوبات در بازار قزوین به این شرح است: لوبیا چیتی ۵۸ تا ۷۰ هزار تومان، لوبیا کشاورزی ۶۳ تا ۶۸ هزار تومان، لوبیا سفید ۵۲ تا ۵۵ هزار تومان، لوبیا قرمز ۴۴ تا ۵۰ هزار تومان، لوبیا چشم‌بلبلی ۴۵ تا ۴۶ هزار تومان، عدس ۴۷ تا ۷۰ هزار تومان، ماش ۴۴ تا ۵۰ هزار تومان، لپه ۴۰ تا ۴۸ هزار تومان، نخود ۴۴ تا ۵۸ هزار تومان.

قیمت کالاها در راسته تره‌بار بازار قزوین

قیمت انواع میوه در بازار قزوین به این شرح است: توت‌فرنگی ۱۳۰ هزار تومان، موز ۵۰ تا ۶۵ هزار تومان، گلابی ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان، به ۲۵ تا ۴۰ هزار تومان، سیب ۱۵ تا ۴۰ هزار تومان، لیموشیرین ۱۷ تا ۳۵ هزار تومان، انار ۱۳ تا ۳۵ هزار تومان، کیوی ۱۵ تا ۳۳ هزار تومان، خرمالو ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان، پرتقال و نارنگی ۱۰ تا ۲۵ هزار تومان، انگور ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان.

قیمت انواع صیفی‌جات و سبزیجات در بازار قزوین به این شرح است: پیاز ۱۸ تا ۳۰ هزار تومان، سیب‌زمینی ۱۰ تا ۱۸ هزار تومان، گوجه‌فرنگی ۸ تا ۱۷ هزار تومان، بادمجان ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان، کدو خورشتی ۲۰ هزار تومان، هویج ۹ تا ۱۰ هزار تومان، سیر ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان، چغندر ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان، شلغم ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان، قارچ ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان، فلفل‌دلمه ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان، لیموترش ۳۵ هزار تومان، برگ‌کلم ۷ تا ۸ هزار تومان، گل‌کلم ۱۲ هزار تومان، نارنج ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان، ترب ۱۰ هزار تومان، کاهو ۱۸ هزار تومان، کاهو پیچ ۲۰ هزار تومان، کلم‌سبروکلی ۲۲ هزار تومان.

به گزارش ایسنا، در خطبه‌های نماز جمعه در روز ۹ دی ماه، امام جمعه قزوین ضمن عرض خداقوت به دولت، اظهار کرد: دولت سختی‌های زیادی را پشت‌سر گذاشته و می‌گذارد، هر ماه میلیاردها تومان بدهی گذشته را می‌پردازد، این کار سختی است، اما در عین حال از دولت به‌خاطر مسئولیتی که پذیرفته، انتظار داریم خیلی جدی‌تر به امر معیشت و سفره مردم بپردازد، این یک مطالبه مردمی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha