• یکشنبه / ۱۸ دی ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401101811375
  • خبرنگار : 30147

قانونی که بلای جان ادارات ورزش و جوانان شد

قانونی که بلای جان ادارات ورزش و جوانان شد

ایسنا/خراسان رضوی در اجرای تنظیم پاره‌ای از مقررات دولت از سال ۱۳۸۱ اماکن ورزشی به بخش خصوصی واگذار شد، قانونی که مشکلات جدی را برای نهاد ورزش به وجود آورد و ادارات ورزش و جوانان (تربیت بدنی) و هیأت‌های ورزشی را درگیر چالش‌های جدی کرد.

تحت عنوان ماده ۸۸ بخش خصوصی اماکن ورزشی را کامل تحت اختیار می‌گیرد و ورزشکاران و تیم‌های ورزشی مجبور هستند برای استفاده از این مکان‌ها هزینه سنگین پرداخت کنند و بودجه‌ای که باید صرف آمادگی تیم‌ها شود برای تهیه سالن مصرف می‌شود از سویی ادارات ورزش و جوانان از تنها محل درآمدی که داشتند محروم شدند.

در همین خصوص رئیس اداره ورزش و جوانان درگز گفت: طی چند سال گذشته اجرای ماده ۸۸ واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی خروجی خوبی نداشته است.

حسن پورافشار در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: در اداره ورزش و جوانان سه کمیسیون ماده ۵ برای باشگاه‌های خصوصی، کمیسیون ماده ۲۷ برای واگذاری پروژه‌های نیمه تمام به بخش خصوصی و کمیسیون ماده ۸۸ برای واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه قانون واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی از ۱۲ تا ۱۳ سال قبل در حال اجرا شدن است، عنوان کرد: این قانون برای شهرهای کوچکی مانند درگز به ضرر جامعه ورزشی بوده است.

رئیس اداره ورزش و جوانان درگز تصریح کرد: اداره ورزش و جوانان به عنوان متولی ورزش مشکلات بسیاری در تامین منابع مالی دارد، به دلیل کمبود اعتبار کمک به هیأت‌های ورزشی بسیار به ندرت انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: چون نمی‌توانیم منابع مالی را در اختیار هیات‌ها قرار دهیم به همین دلیل در توسعه ورزش با مشکلات جدی مواجه‌اند.

پورافشار گفت: هرچند در گذشته از محل درآمدهای اماکن ورزشی اعتباراتی به هیأت‌های ورزشی تخصیص داده می‌شد اما چون این اماکن به بخش خصوصی واگذار شده‌اند دیگر این امکان وجود ندارد.

وی در ادامه با انتقاد از اینکه چون بخش خصوصی بیشتر به فکر درآمدزایی است نگهداری اماکن ورزشی را به خوبی انجام نمی‌دهد، اذعان کرد: بعضاً آسیب‌های بسیار جدی به اماکن ورزشی وارد می‌شود.

رئیس اداره ورزش و جوانان درگز اظهار کرد: متأسفانه هیأت‌های ورزشی برای استفاده از سالن‌ها باید مبالغی را به بخش خصوصی پرداخت کنند که در توانشان نیست، این رویه موجب شده تیم‌ها برای انجام تمرینات‌شان با مشکلات جدی مواجه شوند.

وی با بیان اینکه برخی مواقع برای برگزاری مسابقات ورزشی در سطح شهرستان با چالش‌های جدی مواجهیم، بیان کرد: اداره ورزش و جوانان فقط بین اداره کل و بخش خصوصی قرار گرفته و تنها وظیفه نظارت را بر عهده دارد.

قانونی که بلای جان ادارات ورزش و جوانان شد
عکس از آرشیو

امکان تعمیرات اماکن ورزشی را نداریم

پورافشار با اظهار تأسف از اینکه چوب این وضعیت را خود اداره ورزش و جوانان خورده و اماکن از وضعیت خوبی برخوردار نیست، گفت: به دلیل نبود منابع مالی امکان تعمیرات اماکن ورزشی را نداریم.

وی افزود: می‌طلبد لااقل در شهرهای کوچک سالن‌های ورزشی در اختیار خود ادارات ورزش و جوانان قرار بگیرند، در حال حاضر تمامی مشکلات اماکن ورزشی با مسئول اداره ورزش و جوانان است ولی منابع مالی در اختیار افراد دیگری قرار دارد.

رئیس اداره ورزش و جوانان درگز عنوان کرد: چون اسپانسری در شهرستان درگز برای حمایت از تیم‌های ورزشی نداریم به همین دلیل خانواده‌ها خودشان هزینه می‌کنند، از سویی اداره ورزش و جوانان هم نمی‌تواند کمک مالی داشته باشد و این موجب بروز مشکلات جدی در حوزه ورزش شهرستان شده است.

وی اذعان کرد: هرچند شهرهای بزرگ به لحاظ درآمدی مشکلی ندارند اما وضعیت شهرهای کوچک مانند درگز به مراتب بدتر است، سالن‌های ورزشی ثروت شهرها هستند باید از آنها به نفع جامع ورزشی به بهترین نحو استفاده شود.

پورافشار خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه طی چند سال گذشته اجرای ماده ۸۸ خروجی خوبی نداشته است می‌طلبد این قانون برای شهرهای کوچک تغییر کند.

وی گفت: هرچند درآمدهای این سالن‌ها باید به حساب خزانه واریز و پس از کسر مبلغی مجدد به خود شهرستان برگردد اما چند سالی می‌شود که همین هم واریز نمی‌شود.

رئیس اداره ورزش و جوانان درگز افزود: وقتی به عنوان متولی ورزش ریالی به حوزه ورزش شهرستان تزریق نشود حتی برای ورزش همگانی هم نمی‌توان کاری انجام داد.

قانونی که بلای جان ادارات ورزش و جوانان شد
عکس از آرشیو

از ابتدای امسال اعتباری برای شهرستان اعلام نشده است

وی در ادامه بیان کرد: از ۳۰ هیات ورزشی شهرستان درگز ۱۶ تا ۱۷ هیات فعال هستند و با توجه به اینکه حامی ورزشی در شهرستان نداریم هیات‌ها برای تأمین هزینه‌های خود با مشکلاتی مواجه‌اند. در حال حاضر ۲۳۰۰ نفر ورزشکار شهرستان سازمان یافته هستند که در رشته‌های مختلف فعالیت دارند.

پورافشار با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون اعتباری برای شهرستان اعلام نشده است، گفت: پیش بینی می‌شود که ۷۰ میلیون تومان برای تعمیرات اعلام شود که عملاً با این مبلغ کاری نمی‌توان انجام داد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه هیچ کدام از اماکن ورزشی ضربه‌گیر ندارند عملاً این مبلغ را فقط برای تأمین ضربه‌گیر یک سالن می‌توان هزینه کرد.

رئیس اداره ورزش و جوانان درگز همچنین گفت: از محل فصل ۵ تاکنون فقط ۲۰ میلیون تومان اعتبار به شهرستان تخصیص یافته که نمی‌دانیم آن را صرف چه کاری بکنیم، فقط ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان بدهی قبوض آب، برق و گاز داریم.

وی در ادامه از تعطیل بودن حدود ۴۰درصد اماکن ورزشی شهرستان درگز خبر داد و افزود: در داخل شهرستان ۴ سالن چند منظوره، یک سالن ورزشی، یک سالن باستانی فعال هستند.

پورافشار با بیان اینکه در حال حاضر سالن ورزشی شهر انقلاب به دلیل فرسوده بودن کف‌پوش تعطیل است، اظهار کرد: هر سه بخش شهرستان دارای سالن ورزشی هستند که امسال توانستیم یکی از سالن‌های بخش نوخندان با ظرفیت تماشاچی که از ۱۲ سال قبل تعطیل بود را راه‌اندازی کنیم.

وی از تعطیل بودن سالن بسیار با کیفیت شهر لطف‌آباد و سالن شهر چاپشلو به دلیل فرسوده بودن کف‌پوش و تعمیرات خبر داد و افزود: سالن شهر چاپشلو در زمان بارندگی آب از سقف داخل سالن نشت می‌کند.

پورافشار بیان کرد: در مجموع از ۱۲ مکان ورزشی چهار مکان از جمله تنها استخر اداره ورزش و جوانان، سالن ورزشی شهر حاتم قلعه، سالن ورزشی انقلاب و سالن ورزشی شهر لطف‌آباد تعطیل هستند، البته همان سالن‌هایی هم که فعال‌اند به لحاظ روشنایی، سرویس‌های بهداشتی و... مشکل دارند که می‌شود از طریق همان درآمدهای سالن‌های ورزشی به مرور مشکلات را رفع نمود.

امکانات ورزشی در روستاها به خوبی توزیع نشده است

وی در ادامه با انتقاد از اینکه در گذشته امکانات ورزشی در روستاها به خوبی توزیع نشده است، گفت: در برخی روستاها به لحاظ زیرساخت‌ها و فضای ورزشی چیزی نداریم که تلاش می‌شود در صورت تخصیص اعتبار دو چمن مصنوعی در دو منطقه محروم احداث شود.

رئیس اداره ورزش و جوانان درگز اظهار کرد: از جمعیت بیش از ۸۰ هزار نفری شهرستان درگز ۴۵ تا ۴۶ هزار نفر در داخل شهر و باقی در روستاها ساکن هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha