• یکشنبه / ۱۸ دی ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۵
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401101811581
  • خبرنگار : 50552

در جلسه کارگروه هماهنگی اضطرار آلودگی هوای قزوین چه گذشت؟

در جلسه کارگروه هماهنگی اضطرار آلودگی هوای قزوین چه گذشت؟
عکس: آرشیو

ایسنا/قزوین با توجه به تداوم آلودگی هوا در قزوین و بالاتر بودن شاخص آلودگی هوای این استان از شهرهایی مانند تهران، جلسه کارگروه استانی هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوا در راستای اتخاذ تصمیمات در این خصوص برگزار شد.

در جلسه کارگروه استانی هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوای استان قزوین که امروز یکشنبه، ۱۸ دی ماه در سالن شهید سلیمانی استانداری قزوین برگزار شد، سعیده خضیر، سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان قزوین اظهار کرد: طی ۲ ماه اخیر با انباشت آلاینده‌ها در کل استان مواجه بوده‌ایم؛ در سطح استان پنج ایستگاه در پنج شهرستان جهت سنجش کیفیت هوا وجود دارد. اگر شاخص کیفیت هوا بین صفر تا ۵۰ باشد هوا پاک است، بین ۵۱ تا ۱۰۰ هوا سالم، بین ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، بین ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم و بین ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم است.

این مسئول عنوان کرد: طی حدود ۲ ماه اخیر، شهر قزوین دارای ۳۷ روز سالم، شهر البرز دارای ۷ روز سالم و شهر آبیک دارای تنها ۵ روز سالم بوده است.

خضیر بیان کرد: از جمله علل این آلودگی‌ها می‌توان به عدم بارش، پایداری هوا و تغییرات دمایی اشاره کرد، منشأ اغلب این آلودگی‌ها کاهش بارش‌ها بوده و اینکه غلظت آلاینده‌ها به سمت ثبات پیش رفته است.

وی خاطرنشان کرد: طی ۲ هفته اخیر نیروگاه شهید رجایی کاملاً سوخت مازوت داشته و غلظت آلاینده‌ها به حدی بوده که امکان اندازه‌گیری وجود نداشته است، اما باز هم اظهارنظر در رابطه با اینکه آیا این نیروگاه باعث شده به این حد از آلایندگی برسیم، به‌راحتی امکان‌پذیر نیست.

در فصل سرد، آلودگی‌ها فسیلی هستند

در ادامه این جلسه یوسف شیخ‌الملوکی، مدیرکل هواشناسی استان قزوین اظهار کرد: هر ۵ روز آلایندگی هوا از سوی هواشناسی اعلام می‌شود.

وی ضمن اشاره به این مسئله که بهترین داده‌ها، آن‌هایی هستند که صحت‌سنجی می‌شوند، عنوان کرد: ما ۲ نوع آلودگی اعم از فسیلی و آلودگی ناشی از گرد و غبار داریم. در فصل سرد آلودگی‌ها فسیلی هستند، سرمنشأ آلودگی‌های ناشی از گرد و غبار نیز کانون‌های گرد و غبار هستند که در فصل گرم اتفاق می‌افتد. بنابراین هم در فصل گرم و هم در فصل سرد امکان آلودگی هوا وجود دارد و لازم است تدابیر هوشمندانه‌ای در این خصوص اندیشیده شود.

شیخ‌الملوکی تأکید کرد: ما در سال سوم خشکسالی قرار داریم، بی‌شک این خشکسالی‌ها و عدم بارش‌ها در آلودگی هوا تأثیرگذار است.

وی تصریح کرد: در مهر ماه سال جاری جو قزوین ۱۹ روز پایدار، ۲ روز نسبتاً ناپایدار و ۹ روز ناپایدار بوده است، همچنین در آبان ماه نیز ۱۶ روز پایدار، ۲ روز نسبتاً ناپایدار و ۱۲ روز ناپایدار بوده است، در آذر هم ۱۰ روز پایدار، پنج روز نسبتاً ناپایدار و ۱۵ روز ناپایدار بوده است، از ابتدای دی ماه تا ۱۷ دی نیز ۶ روز پایدار، سه روز نسبتاً ناپایدار و هشت روز ناپایدار بوده است.  

تعطیلی مدارس باید آخرین راهکار باشد

در ادامه این جلسه نقی سیاهکالی‌مرادی، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قزوین عنوان کرد: آموزش در فضای مجازی در خوش‌بینانه‌ترین حالت یک‌سوم تأثیرگذاری آموزش حضوری را دارد. طبق ارزیابی‌ها، تنها ۶۱ درصد از دانش‌آموزان در فضای شاد جهت پیگیری آموزش‌ها حضور پیدا می‌کنند؛ در آموزش‌های مجازی شاهد کاهش سطح سواد و افت تحصیلی دانش‌آموزان هستیم که تبعات آن قابل جبران نیست.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر اعتیاد به فضای اینترنت، کاهش سلامت روان، به‌وجود آمدن مباحث غیراخلاقی، محدود شدن تعاملات انسانی، چاقی و کم‌تحرکی از دیگر پیامدهای آموزش در فضای مجازی است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: متأسفانه در هر شرایطی زور ما فقط به آموزش‌وپرورش و تعطیل کردن کلاس‌های درسی می‌رسد و به پیامدهای آن فکر نمی‌کنیم، در این میان در خانواده‌هایی که پدر و مادر کارمند هستند، دانش‌آموزانی وجود دارند که از موبایل والدین استفاده می‌کنند و گوشی شخصی ندارند، بنابراین امکان شرکت در کلاس‌های مجازی را هم ندارند و با مشکل مواجه می‌شوند.

این مسئول تأکید کرد: از یک‌سو نیز معلمان ما زمانی‌که ساعت ۱۱ شب متوجه تعطیل بودن مدارس می‌شوند، امکان تولید محتوا برای کلاس درسی مجازی را ندارند و مدارس و معلمان در برنامه‌ریزی‌ها دچار مشکل خواهند شد.

سیاهکالی‌مرادی یادآور شد: ما مایل به تعطیل بودن مدارس در چنین شرایطی نیستیم، چرا که بعید می‌دانم زمانی که مدارس تعطیل می‌شود شاخص‌های کیفیت هوا پایین بیاید، چون خیابان‌ها کماکان شاهد خودروهای تک‌سرنشین هستند.

وی اظهار کرد: گلایه دیگر این است چرا زمانی که مدارس شهر قزوین به‌دلیل آلودگی هوا تعطیل می‌شود، مدارس شهری مانند کوهین هم که دارای آب و هوای مناسبی است تعطیل می‌شوند؟ تصمیمات مربوط به این‌گونه شهرها باید مجزا باشد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قزوین عنوان کرد: تعطیلی مدارس موجب شده با کاهش بودجه‌بندی در مدارس مواجه شویم و معلمان نتوانسته‌اند مطابق بودجه‌بندی‌های تعیین شده تدریس کنند، خانواده‌ها نیز از این مسئله گلایه دارند، در حالی که تعطیلی مدارس باید آخرین راهکار ما باشد.

نیازمند فرهنگ‌سازی برای ایام تعطیلی مدارس هستیم

عبدالله دیدبان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در پاسخ به مدیرکل آموزش‌وپرورش استان بیان کرد: تعطیلی مدارس به‌خاطر سلامت دانش‌آموزان و سلامت جامعه آینده است.  باید فرهنگ‌سازی شود تا در ایامی که مدارس به‌دلیل آلودگی هوا تعطیل هستند، خانواده‌ها از خیابان‌گردی اجتناب کنند و در خانه بمانند.

اعلام دیرهنگام تعطیلی‌ها مردم را سرگردان کرده است

مهدی رجحانی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین نیز اظهار کرد: طی هفته گذشته شاهد بودیم شاخص آلودگی هوا در قزوین چند درجه از تهران بالاتر بود، بنابراین باید تمهیداتی برای این موضوع اندیشیده شود.

وی ضمن وارد کردن ایراد به تصمیم‌گیری‌های اخیر در رابطه با تعطیلی مدارس، عنوان کرد: با تداوم آلودگی هوا و اختلاف‌نظر بین مدیران تصمیم‌گیرنده جهت تعطیلی مدارس، شاهد اعلام دیرهنگام این تعطیلی‌ها و سرگردان شدن مردم و ایجاد نارضایتی بودیم، لازم است تردید در تصمیم‌گیری‌ها و رویکرد انفعالی کنار گذاشته شود.

رجحانی خاطرنشان کرد: تصمیم‌گیری‌ها بر مبنای پیش‌بینی هواشناسی و اعلام شاخص کیفیت هوا از سوی محیط زیست است، البته ممکن است این پیش‌بینی‌ها دچار خطا شوند.

وی تأکید کرد: سیاست، الگو و سرعت تصمیم‌گیری‌ها باید مشخص و معین باشد و در این‌گونه موارد باید یک دستگاه را مشخص کنیم تا بر عملکرد دستگاه‌های دیگر نظارت کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین تصریح کرد: علت آلودگی‌ها نیز باید مشخص شود، برای مثال اگر خودروها علت آلودگی هوا هستند، طرح‌های ترافیکی در استان اعمال شود.

لزوم ابداع روش‌هایی برای مقابله با آلودگی هوا

در پایان این جلسه محمدمهدی اعلایی، استاندار قزوین به جمع‌بندی سخنان مدیران حاضر در جلسه پرداخت و خاطرنشان کرد: لازم است دستگاه‌ها از روش‌های ابداعی برای مقابله با آلودگی هوا استفاده کنند، برای مثال در تهران کارکنان دولت در شرایط آلودگی هوا دورکاری می‌کنند، ما نیز می‌توانیم از چنین روش‌هایی در استان قزوین بهره‌مند شویم.

وی اظهار کرد: باید تلاش کنیم تعطیلی مدارس به حداقل برسد، زیرا در صورت تداوم این تعطیلی‌ها، ما از ظرفیت‌های آموزشی و تربیتی در فضای حضوری مدارس باز می‌مانیم، تنها نباید به تعطیلی مدارس بسنده کنیم، بلکه باید برای مثال معاینه فنی خودروها نیز کنترل شود تا علت آلودگی‌ها را دریابیم.

این مسئول عنوان کرد: باید تدابیری اتخاذ شود که همه مردم متوجه حساسیت در بحث لزوم کاهش آلودگی هوا شوند و تقابل با آلودگی صرفاُ منجر به تعطیلی مدارس نشود. در تصمیم‌گیری برای تعطیلی مدارس نیز نباید تأخیر وجود داشته باشد و مردم معطل و سرگردان بمانند، بلکه این تصمیم‌گیری‌ها باید به‌موقع، قابل اتکا، زمان‌دار و هوشمندانه باشند.

استاندار قزوین تأکید کرد: پیش‌بینی آلایندگی هوا و پیش‌بینی‌هایی که منجر به تصمیم‌گیری جهت تعطیلی مدارس می‌شود، باید زودتر اعلام شود تا مدیران دستگاه‌ها بتوانند تصمیمات به‌هنگامی بگیرند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در ایامی مانند هفته گذشته که میزان آلاینده‌ها بالا و ادامه‌دار  بود، باید تصمیمات بلندمدت و چند روزه برای مدارس گرفته شود تا معلمان و مدیران مدارس بتوانند برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته باشند.

اعلایی بیان کرد: موضوع مهدکودک‌ها نیز باید مدنظر قرار گیرد، در ایام آلودگی هوا مهدکودک‌ها تعطیل می‌شوند و این موضوع برای والدینی که کارمند هستند مشکل‌ساز می‌شود، در حالی که فضای مهدکودک سرپوشیده است و مشکلی برای سلامت کودکان پیش نمی‌آید، بنابراین باید برای این‌گونه موارد تصمیمات هوشمندانه‌تری اتخاذ شود تا والدین کارمند دچار مشکل نشوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha