• دوشنبه / ۱۹ دی ۱۴۰۱ / ۰۸:۲۲
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401101912022
  • خبرنگار : 50180

یک استاد دانشگاه:

کشاورزان مهاجر، کرمانشاه را از کشت محصولات استراتژیک دور می‌کنند

کشاورزان مهاجر، کرمانشاه را از کشت محصولات استراتژیک دور می‌کنند

ایسنا/کرمانشاه یک استاد دانشگاه گفت: کشاورزان مهاجر، کرمانشاه را از کشت محصولات استراتژیک دور می‌کنند.

دکتر دانیال کهریزی در گفت و گو با ایسنا،  با اشاره به سهم قابل قبول استان کرمانشاه در تولید محصولات کشاورزی استراتژیک در کشور، گفت: کرمانشاه از جمله استان‌های حاصلخیز کشور به‌شمار می‌رود که ورود کشاورزان مهاجر و افزایش کشت محصولات آب‌دوست در سال‌های اخیر به چالشی جدی برای کشت محصولات استراتژیک در این استان تبدیل شده است.

کهریزی ادامه داد: گندم، جو، نخود و ... از جمله مهمترین محصولات استراتژیکی است که هرسال توسط کشاورزان استان در سطوح بالا کشت می شود، اما با ورود کشاورزان مهاجر و رواج کشت محصولاتی همچون سیب زمینی و پیاز، در سالهای اخیر میزان تولید محصولات استراتژیک استان روند کاهشی را تجربه می‌کند، لذا ادامه حضور کشاورزان مهاجر می‌تواند به بحرانی جدی برای کشاورزی کرمانشاه تبدیل شود.

عضو هیات علمی دانشگاه رازی با بیان اینکه سیب‌زمینی بیشترین کِشتی است که توسط کشاورزان مهاجر در استان کرمانشاه انجام می‌شود، گفت: کشت بی‌رویه محصولات آب‌بَر علاوه بر اینکه استان را از کشت‌های استراتژیکی مثل گندم، ذرت و ... دور خواهد کرد، منابع آب را هم در معرض چالش جدی قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه کشت بی رویه محصولات آب‌دوست در شرایط کم آبی و بحران آب، محیط زیست منطقه را هم در معرض آسیب قرار می‌دهد، تاکید کرد: استفاده زیاد از سموم کشاورزی باعث بر هم خوردن نظم اکوسیستم‎ و چرخه‌های زیستی می‌شود.

کهریزی با بیان اینکه کشاورزان مهاجر دلشان به حال منابع آب و خاک کرمانشاه نمی‌سوزد، گفت: کشاورزان مهاجر از استان‎های هم‎جوار به استان آمده و با پرداخت اجاره بهای بیشتر به کشاورزان منطقه،از هیچ اقدامی برای رسیدن به سود بیشتر دریغ نمی کنند.

کهریزی با بیان اینکه کشاورزان مهاجر با استفاده بیش از حد از کودها و اسیدها ساختار خاک را خراب می‌کنند، گفت: کشاورزان مهاجر به دلیل استفاده غیراصولی از سموم و کودهای شیمیایی تهدیدی برای  منابع آب‌ و خاک استان هستند.

استاد تمام پردیس کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه افزود: کشاورزان غیربومی از هر روشی برای افزایش تولید استفاده کرده و تنها به فکر سود موقتی خود هستند.

وی افزود: سموم و کودهای شیمیایی باید به میزان اصولی مصرف شده و دوره کارنس(دوره ماندگاری سموم) را سپری کرده باشند، در غیر اینصورت علاوه بر آلودگی آب‌ و خاک، تولید محصولات ناسالم را در پی خواهند داشت.

کهریزی تاکید کرد: کشاورزان مهاجر در نحوه استفاده از سموم و کودهای شیمیایی هیچ مشورتی با جهاد کشاورزی ندارند، لذا سلامت محصولات تولیدی آنها تضمین شده نیست.

وی ادامه داد: در صورت ادامه روند کنونی و افزایش ورود کشاورزان مهاجر به استان و افزایش سطح زیر کشت محصولات آب‌دوستی همچون سیب زمینی، در سالهای آینده زمین‌های کرمانشاه غیرقابل کشت خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha