• دوشنبه / ۱۹ دی ۱۴۰۱ / ۰۸:۲۴
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1401101912025
  • خبرنگار : 50562

استاد باستان‌شناسی دانشگاه مطرح کرد؛

تخصیص بودجه‌ اندک برای کاوش‌های باستان‌شناسی

تخصیص بودجه‌ اندک برای کاوش‌های باستان‌شناسی

ایسنا/خوزستان عضو هیات علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی دزفول می‌گوید: آنچه امروز در خوزستان در مجموعه میراث جهانی شوش و محوطه‌های شاخصی همچون چگاسفلی، جوبجی، جندی‌شاپور و صدها محوطه‌های باستانی دیگر می‌گذرد این است که بودجه‌ تخصیص داده شده اغلب برای مرمت و احیای بافت‌های تاریخی است و بودجه‌ کارهای پژوهشی و کاووش در محوطه‌ها بسیار اندک است.

زهرا میراشه در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: در محوطه‌های باستانی استان خوزستان کاوش‌های گسترده‌ای صورت نمی‌گیرد و اغلب کاووش‌ها سطحی و کوتاه‌مدت‌اند.

وی با تاکید بر احیای محوطه‌های باستانی افزود: با این رویکرد ضمن جذب گردشگر و توسعه صنعت گردشگری می‌توان بودجه بیشتری از وزارت‌خانه و مدیران مربوطه برای انجام کارهای پژوهشی و کاووش در محوطه‌ها دریافت کرد.

دکتر زهرا میراشه متولد سال ۱۳۵۲ و دارای مدرک دکتری تخصصی در رشته باستان شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی است.

تخصیص بودجه‌ اندک برای کاووش‌های باستان‌شناسی

میراشه با بیان اینکه با کاوش در محوطه‌های باستانی همواره آثار منحصربفردی کشف می‌شود خاطرنشان کرد: نکته درخور توجه و تامل در این موضوع این است که کاوش و کشف آثار از محوطه‌های تاریخی ضمن معرفی هویت تاریخی کشور از مولفه‌های مهم و اساسی در جذب گردشگرند.

با همین موضوع:

ایوان کرخه همواره در معرض تخریب است

عضو هیات علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی دزفول خاطرنشان کرد: احیا و مرمت بافت‌های تاریخی همواره یکی از نیازهای اساسی و مستمر و مداوم محوطه‌ها و بناهای تاریخی است تا جایی که احیا و مرمت بافت‌های تاریخی هر ساله و در چندین نوبت انجام می‌گیرد.

از جمله تالیفات این استاد دانشگاه به کتاب «آرامی‌ها و نقش آن‌ها در خاور نزدیک» که در سال ۱۳۹۸ منتشر شد می‌توان اشاره کرد.

تخصیص بودجه‌ اندک برای کاووش‌های باستان‌شناسی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha