• دوشنبه / ۱۹ دی ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401101912312
  • خبرنگار : 50534

کشت دیم در زنجان و چالشی به‌نام خاک نامناسب

کشت دیم در زنجان و چالشی به‌نام خاک نامناسب

ایسنا/زنجان کارشناس حوزه آب و خاک مرکز تحقیقات کشاورزی استان زنجان گفت: نتایج حاصل از تناسب خاک اراضی استان نشان داد که تنها ۸ درصد مساحت استان برای کشت گندم دیم خیلی مطلوب است. 

محمدهادی غفاریان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نقشه پهنه‌بندی کشت غلات دیم بر اساس خصوصیات خاک استان، اظهار کرد: ۷۰ درصد اراضی کشاورزی استان تحت کشت دیم است؛ در حالی که از خاک‌های استان، ۴۷ درصد خیلی نامطلوب، ۲۹ درصد متوسط و ۲۶ درصد نامطلوب شناسایی شده است. 

وی با بیان اینکه نقشه پهنه‌بندی کشت غلات دیم نشان می‌دهد که همان ۸ درصد اراضی خیلی مطلوب هم بسیار تحت‌تاثیر تنش‌های محیطی است، افزود: مسئله کم عمق بودن خاک  
در برخی مناطق همچون خدابنده یکی از مسائل حائز اهمیت دیم‌کاران در زمان حال و آینده است.

غفاریان با اشاره به فقر خاک‌های استان، اضافه کرد: از نظر تناسب با اقلیم و همه مسائل دخیل در دیم، متاسفانه خاک مطلوب آن طور که باید در استان نداریم.

این کارشناس آب و خاک با اشاره به تغییرات اقلیمی و تاثیر بارندگی در خاک، خاطرنشان کرد: براساس شاخص پایش منابع آب کشور در نیمه نخست سال آبی، ۷ استان کشور در گروه مناطق مواجه با کمبود آبی قرار گرفت و استان زنجان در وضعیت خشکسالی متوسط قرار دارد. البته بعضی مناطق مانند ماهنشان و قسمت غربی زنجان در وضعیت خشکسالی شدید قرار دارند.  

 به گزارش ایسنا، خاک‌های استان زنجان در بین استان‌های تراز اول در مقوله‌ی فرسایش خاک قراردارد و همین موضوع باعث وضعیت خاک نامناسب و نامساعد در استان است. کمبود مواد آلی در  حد نرمال عامل دیگری برای افزایش بیماری و آفات خاک‌زیری و کاهش عملکرد است.


گفتنی است میزان موادآلی خاک آلی در استان طبق آمار ۰.۸ درصد بوده که میزان نرمال ۲ تا ۳ درصد است؛ از این رو لازم است تا کشاورزان قبل از کاشت آزمون خاک را انجام داده تا از میزان عناصر موجود در خاک مطلع شوند. همچنین کاشت، داشت و برداشت به موقع و شخم اصولی با حفظ بقایای خاک موجب تقویت این نعمت گرانبها می‌شود. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha