• سه‌شنبه / ۲۰ دی ۱۴۰۱ / ۰۹:۲۲
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1401102012959
  • خبرنگار : 50212

اولین و مهمترین اقدام در برابر بیماری ویروسی را جدی بگیرید

اولین و مهمترین اقدام در برابر بیماری ویروسی را جدی بگیرید

ایسنا/مرکزی در روزهای اخیر، آغاز موج جدید کرونا در استان مرکزی اعلام شد و بعد از مدت ها آرامش یافتن مراکز درمانی، دوباره زنگ خطرها در این خصوص به صدا درآمد.

متاسفانه بعد از مدت‌ها روزهای بدون مرگ کرونایی، اخیرا شاهد جانباختن تعدادی از بیماران بر اثر ابتلا به این بیماری بودیم و نگرانی ها در این خصوص افزایش یافت تا جایی که معاون بهداشت وزارت بهداشت از وقوع پیک جدید کرونا در کشور با سه سویه جدید کرونا به نام‌های BQ۱ و XBB و BA۲ خبر داد.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه قدرت انتقال XBB پنج برابر بیشتر از دلتا است، از همه بیمارستان‌ها و کادر درمان خواست که آماده‌باش باشند چراکه بزودی پیک این بیماری به اوج خود می‌رسد.  

وی همچنین گفت: علائم سویه‌های جدید کرونا به ویژه در سویه XBB از حالت کلاسیک تب و سرفه به سمت علائمی همچون درگیری‌های گوارشی، خستگی و سردرد تغییر کرده است.

یک پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در ساوه در این خصوص بیشتر توضیح می‌دهد.

دکتر عادل فلاح در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نامشخص بودن رفتار سویه جدید کرونا اظهار کرد: در حال حاضر سه سویه  BQ۱و XBB و اُمیکرون قدیمی در ایران شناسایی شده‌اند اما نمی‌توان به صورت علمی و دقیق در خصوص رفتار این سویه‌ها اظهار نظر کرد اما می‌توان گفت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن، دو اقدام عملی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری است.

وی بیان کرد: اینکه میزان ابتلا در سویه‌های جدید مانند پیک‌های قبلی کرونا باشد نامشخص است اما باید گفت با هر سویه جدید قطعا بخشی از جامعه که نقص سیستم ایمنی داشته، بیماری زمینه‌ای دارند، سالمند هستند، مبتلا به بیماری خاص هستند و ... درگیر این بیماری خواهند شد و چه بسا شدت بیماری افزایش یابد.

دکتر فلاح افزود: بدیهی است که خطر مرگ برای سالمندان و کودکانی که واکسن تزریق نکرده‌اند در هر موجی از جولان ویروس وجود خواهد داشت، بنابراین تزریق واکسن نخستین و مهمترین اقدام برای ایمن شدن در برابر بیماری و ویروس است.

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: توصیه فعلی وزارت بهداشت ایران این است که افراد بالای ۱۸ سال که ۶ ماه  از دُز قبلی واکسن آنها می‌گذرد مجددا واکسن تزریق کنند. همیشه محافظت واکسیناسیون در برابر پیامدهای شدیدتر مثل بستری و مرگ، بیشتر بوده است در نتیجه احتمال دارد این بار هم مثل واریانت‌های قبلی، تزریق واکسن حتی اگر در برابر ابتلا خیلی موثر نباشد برای جلوگیری از بستری شدن و مرگ تاثیر مناسبی داشته باشد.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ماسک در اماکن سربسته گفت: بنا بر اعلام وزارت بهداشت تزریق دُز اول و دوم واکسن در افراد بالای ۵ سال، تزریق دُز سوم در افراد بالای ۱۸ سال و افرادی که بیش از ۶ ماه از آخرین تزریق آنها گذشته حتما باید صورت گیرد و فاصله گذاری‌های اجتماعی رعایت شود تا بتوان از این موج با کمترین میزان ابتلا و درگیری در جامعه عبور کرد.

دکتر فلاح به علائم بیماری در سویه جدید اشاره کرد و افزود: در چند روز اخیر درگیری‌های ریوی در برخی افراد مشاهده شده است اما عوارض شدید بیماری کووید بویژه در جوانان کمتر دیده شده و عوارض سویه جدید مشابه اُمیکرون است البته با سرعت انتشار بیشتر و اگر دستورالعمل‌ها رعایت شود میزان درگیری خفیف خواهد بود و آمار مرگ و میر افزایش نخواهد یافت.

وی افزود: به دلیل افزایش میزان مراجعات، نشانه هایی از شیوع موج جدید کرونا دیده می شود و اگر بر همین روال پیش برویم باید سیستم درمانی از آمادگی لازم برای پذیرش بیماران برخوردار شوند و از تمام ظرفیت خود برای مدیریت بیماری استفاده کنند.

وی با اشاره به مراجعه بیمارانی با علائم ابتلا به آنفلوانزا تصریح کرد: نباید اجازه داد که موج جدید کرونا در شرایطی وارد پیک شدید شود که بسیاری از افراد دچار بیماری آنفلوانزا شده‌اند. بنابراین رعایت پروتکل‌ها بهداشتی و تزریق واکسن به مدیریت بیماری و گذر از پیک با کمترین میزان ابتلا کمک شایانی خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha