• سه‌شنبه / ۲۰ دی ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۶
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1401102013073
  • خبرنگار : 50573

عضو هیات علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان:

غرب فهم درستی از جامعه دینی ندارد

غرب فهم درستی از جامعه دینی ندارد

ایسنا/آذربایجان شرقی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، با اشاره به اینکه نشریه فرانسوی شارلی ابدو متأسفانه از دیر باز سابقه‌ای دیرینه در توهین به حجیت و قداست دینی مسلمانان جهان دارد گفت: غرب فهم درستی از جامعه دینی ندارد.

دکتر سعید گراوند، در گفت‌وگو با ایسنا، با محکومیت اقدام اهانت آمیز نشریه فرانسوی شارلی ابدو نسبت به مقدسات و مراجع اظهار کرد: پرسشی که اینجا قابل طرح است این است که چرا فرهنگ و تمدن غرب که این همه دم از توسعه و پیشرفت می زند چنین آشکارا به توهین و بی اعتنایی به قداست موجود در دیگر ادیان ادامه می دهد؟ شاید بتوان پاسخ این پرسش را در دو تقریر زیر ملاحظه کرد: تقریر نخست از استاد شهید مرتضی مطهری است که در تفکر انتقادی از فرهنگ و تمدن غرب می گوید: گرچه غرب در عرصه تکنولوژی و ابزار، پیشرفت های چشمگیری داشته اما در عرضه انسانیت و ارزش های متعالی دستخوش تزلزل است.

وی افزود: تقریر دوم از دکتر رضا داوری اردکانی است که در نقد غرب و تفکر غربی می گوید: غرب غروب حقیقت است. غرب، مظهر یک شخصیت داستانی است که روحش را به شیطان فروخت و بجایش قدرت و تکنیک و علم کسب کرد. به بیان دیگر ، غرب مقدسات و اخلاقیات را کنار گذاشت و به تکنیک و علم و قدرت روی آورد. آری این است ذات و سرشت غرب و فرهنگ و تفکر غربی که برخی از آن غفلت می ورزند. بدیهی است که جامعه دانشگاهی بر حسب تکلیف در جوامع اسلامی بایستی در این زمینه نظریه پردازی کنند و پاسخ مناسبی ارائه کنند.

وی پس از طرح مبانی بحث از دیدگاه دو متفکر معاصر، بیان کرد: یکی از بنیادهای ضروری امروز در جامعه، مساله قداست رهبران دینی است. بزرگان و رهبران جوامع دینی مقدس اند و می توانند مفهوم قداست را با لسان شریعت تبیین کنند. احترام به قداست رهبران دینی تعامل میان ادیان و کشورها را بیشتر می کند. اما بی احترامی و توهین به قداست رهبران دینی تعامل سازنده میان جوامع و کشورها را از بین می برد.

گراوند خاطر نشان کرد: در چنین وضعیتی ضروری است پیروان ادیان مختلف به باورها و مقدسات و رهبران دینی یکدیگر احترام بگذارند و هر گونه سوء تفاهم را از طریق تسامح و تساهل دینی حل کنند نه اینکه از ابزارهای توهین و هتک حرمت استفاده کنند و اینجاست که جهان غرب باید یک بار دیگر مسائل اعتقادی مسلمانان و حجیت و مرجعیت دینی رهبران دینی ما را مورد توجه جدی قرار دهد و به مقدسات جامعه اسلامی و مسلمانان احترام بگذارد.

این استاد دانشگاه، افزود: بر این باورم که جهان غرب به آنچه که اخلاق بر آن تاکید می‌کند پایبند باشد تا از این طریق تعامل سازنده میان کشورها و مسلمانان جهان بر قرار شود و به تدریج چارچوبی برای ایجاد صلح و نظم جهانی فراهم آید. تسامح و تساهل دینی در اندیشه اسلامی با تولرانس مسیحی در جهان غرب متفاوت است. زیرا تولرانس غربی محصول ضرورت اجتماع و دادگاه های تفتیش عقاید است این در حالی است که تسامح و تساهل دینی در جامعه اسلامی ریشه در نصوص وحیانی و تعالیم حقانی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha