• سه‌شنبه / ۲۰ دی ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401102013240
  • خبرنگار : 50556

دبیر انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی خبر داد

اجرای تئاتر خیابانی ۱۵ گروه نمایشی در نوروز مشهد

اجرای تئاتر خیابانی ۱۵ گروه نمایشی در نوروز مشهد

ایسنا/خراسان رضوی دبیر انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی گفت: ۱۵ گروه نمایشی از از ۱۶ اسفند تا ۳ فروردین‌ماه در نقاط مختلف مشهد از جمله پارک‌ها، معابر و در مکان‌هایی که برنامه‌ریزی شده است، به اجرای تئاتر خیابانی خواهند پرداخت.

کریم جشنی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص برنامه‌ریزی برای اجراهای تئاتر خیابانی در نوروز ۱۴۰۲ مشهد اظهار کرد: امسال نیز مانند سال‌های گذشته ما از هنرهای نمایشی در استقبال از بهار استفاده کرده‌ایم. تا پایان ماه گذشته فرصت ارسال طرح بود که ۱۶۰ هنرمند در این فراخوان و  بخش هنرهای نمایشی مشهد شرکت کردند و طی داوری، از این ۱۶۰ اثر ۳۰ اثر برگزیده و برای تولید متن معرفی شدند که تا روز ۱۲ دی مهلت داشتند متن‌هایشان را آماده کنند و به دبیرخانه بفرستند.

وی افزود: در روزهای آینده آثار به مرحله دوم داوری می‌رود و از این ۳۰ نمایشنامه، ۱۵ نمایشنامه توسط داوران جشنواره که شامل آقایان مشیر، صابری و رحیم‌زاده هستند به عنوان برگزیده انتخاب شده و گروه‌های برگزیده از ۱۶ اسفند تا ۳ فروردین‌ماه در نقاط مختلف مشهد از جمله پارک‌ها، معابر و در مکان‌هایی که برنامه‌ریزی شده است، به اجرا خواهند پرداخت.

دبیر انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی تصریح کرد: تفاوت این جشنواره با سال‌های گذشته از نظر حمایت بیشتر مادی و تعداد پذیرفته‌شدگان است. مشخصا بودجه و اعتباری که نیاز است، افزایش پیدا کرده است. همچنین سال گذشته نمایش‌ها بر اساس المان‌ها تعریف شده بود اما امسال بر اساس موضوع‌های رضوی و شهروندی که در اولویت هستند طرح و ایده داده شد که منجر به تولید این نمایش‌های خیابانی می‌شود.

جشنی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که امسال آسیب‌شناسی جدی به آن دادیم، بحث عقد قرار داد و تفاهم با گروهای نمایشی است که برای نخستین مرتبه تلاش کردیم قبل از سال جدید با گروه‌های جدید عقد قرار داد داشته باشیم تا شهرداری بتواند از لحاظ پرداخت مالی، پیش‌پرداختی به گروهای مختلف مثل هنرهای تجسمی، المان و... به عنوان بخشی از مبالغشان قبل از اجرا پرداخت کند. در طول سال ۱۴۰۱ مبلغی بالغ بر ۲ میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم که این نشان‌دهنده حمایت‌های شهرداری است. 

وی با اشاره به اجرای تئاترهای خیابانی در دیگر مناسبت‌ها ادامه داد: تئاترهای خیابانی به مناسبت‌های مختلف، به صورت تک اجرا و با موضوعات متفاوت اجرا می‌شود. برای مثال ما در ایام محرم و صفر از گروهای تعزیه دعوت کردیم و در مناسبت‌های دیگر نیز به صورت موردی بارها از همین گروه‌هایی که در نوروز به اجرا می‌پردازند در نمایش‌های خیابانی استفاده کرده‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha