• چهارشنبه / ۲۱ دی ۱۴۰۱ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401102114002
  • خبرنگار : 50250

تحلیلی درباره رای دیوان عدالت اداری و پروژه "بهشت آباد" از دید یک استاد دانشگاه شهرکرد

تحلیلی درباره رای دیوان عدالت اداری و پروژه "بهشت آباد" از دید یک استاد دانشگاه شهرکرد

ایسنا/چهارمحال و بختیاری عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد و فعال حوزه آب با اشاره به اینکه پروژه انتقال آب از بهشت‌آباد در دولت قبل توسط رئیس سازمان محیط‌زیست کشور فاقد مجوزات زیست‌محیطی اعلام شد، گفت: بنابراین اجرای آن متوقف شد، به تازگی دیوان عدالت اداری اعلام کرده که طرح‌ها و پروژه‌های دارای مشکلات زیست‌محیطی هستند باید به طریق قانونی جلو بروند و این مشمول تمامی پروژه‌ها می‌شود و نامی از بهشت‌آباد برده نشده و استان مجاور از این حکم کلی تفسیر به رای کرده است.

مهدی پژوهش در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به پروژه انتقال آب بهشت‌آباد از چهارمحال و بختیاری و انتشار اظهاراتی مبنی بر رفع توقیف این پروژه در فضای مجازی، اظهار کرد: استان مجاور همواره در تلاش است که بحث پروژه انتقال آب از بهشت‌آباد زنده بماند و به فراموشی سپرده نشود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد و فعال حوزه آب افزود: ۴۲۰ متر تونل تاکنون برای انتقال آب از بهشت‌آباد در چهارمحال و بختیاری حفر شده است، بنابراین این پروژه نوعی ذخیره برای تامین آب در اصفهان بوده و بنابراین مسئولان اصفهان نمی‌خواهند از اجرای این پروژه مخرب زیست‌محیطی صرف‌نظر کنند، با اجرای این پروژه ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب به اصفهان منتقل خواهد شد.

وی با بیان اینکه استان اصفهان از سد خرسان تخصیص نداشت، گفت: متاسفانه پروژه خرسان برای انتقال آب از چهارمحال و بختیاری به یزد و کرمان کلید خورد و مقرر بود ۹۰ میلیون مترمکعب سهم یزد از زاینده‌رود حذف و به خرسان اضافه شود، اما استان اصفهان از سهم حق‌آبه خرسان ۵۷۰ میلیون متر مکعب آب را برای خود اختصاص داد.

پژوهش توضیح داد: در پروژه انتقال آب از خرسان، استان اصفهان به‌دنبال حفر ۱۲ کیلومتر تونل در کوه ریگ است، در آن منطقه تشکیلات نفتی وجود دارد و حفر این تونل می‌تواند موجب آلوده شدن آب شود، با حفر این تونل به‌دنبال این هستند تا از ۲۳۰ میلیون متر مکعب آب انتقالی ۷۰ میلیون متر مکعب را به چهارمحال و بختیاری و مابقی را به اصفهان منتقل کنند و ۳۷۰ میلیون متر مکعب دیگر را با تونل تا شهرضا منتقل کنند و سپس با لوله آب را به شهرهای خود منتقل می‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد و فعال حوزه آب با بیان اینکه استان اصفهان از سد خرسان دو برابر آب در نظر گرفته شده برای انتقال از بهشت‌آباد سهم می‌برد، یادآور شد: حفر تونل در زیر کوه ریگ محیط‌زیست و آب استان را تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه مسئولان استان مجاور اجرای طرح انتقال آب از بهشت‌آباد را در هاله‌ای از ابهام معرفی می‌کنند، خاطرنشان کرد: بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای حفر تونل انتقال آب از بهشت‌آباد نصیب اصفهان می‌شود و بنابراین این پروژه برای آن‌ها به‌شدت حائز اهمیت است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد و فعال حوزه آب اضافه کرد: حکم دیوان عدالت اداری بدین معنی است که پروژه‌های دارای مشکلات زیست‌محیطی در کمیسیون ماده ۲ محیط‌زیست و با تشکیل شورا مورد بررسی قرار بگیرد و اگر رای صادر شود که این پروژه دارای مشکل زیست‌محیطی است، در آن زمان سازمان برنامه و بودجه طبق بند ۲۳ نباید هیچ‌گونه بودجه‌ای برای آن اختصاص دهد و برای تمام طرح‌ها است.

وی با بیان اینکه مسئولان چهارمحال و بختیاری نباید اجازه نفوذ در کمیسیون ماده ۲ محیط‌زیست را بدهند، عنوان کرد: همچنین از طریق مراجع قانونی انجام غیرقانونی این پروژه را پیگیری کنند، زمزمه‌های اجرای پروژه مخرب زیست‌محیطی بهشت‌آباد خطرناک است، عدم جمع‌آوری کارگاه این پروژه در شهرستان اردل نشان می‌دهد که مسئولان استان مجاور به‌دنبال اجرای این پروژه هستند.

پژوهش با تاکید بر اینکه انتقال آب از خلیج‌فارس برای استان اصفهان در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد: صحبت‌های دوپهلو موجب ایجاد شهبه می‌شود، در حوزه آب برخی با کلمات بازی می‌کنند و نمی‌توان به این اظهارات اعتماد کرد، مردم چهارمحال و بختیاری با اجرای این پروژه مخرب مخالف هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد و فعال حوزه آب با انتقاد از نبود مدیریت صحیح آب در استان اصفهان، گفت: اکنون برای این استان ۵۷۰ میلیون متر مکعب آب از خرسان تخصیص پیدا کرده است، بالغ بر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب از زاینده‌رود با تونل اول، دوم و سوم برداشت می‌شود و دیگر نیازی به آب انتقالی از بهشت‌آباد ندارد.

وی یادآور شد: اصفهان در افق ۱۴۲۰ می‌خواهد تولید فولاد را به ۲۰ میلیون تن برساند، هر تن فولاد نیز ۲۶ متر مکعب آب نیاز دارد، یعنی ۵۲۰ میلیون متر مکعب آب نیاز دارد، خرسان یکی از این منابع است و برای سایر صنایع به‌دنبال انتقال آب از بهشت‌آباد هستند.

پژوهش در پایان تاکید کرد: انتقال آب از خرسان یک آسیب بزرگ به چهارمحال و بختیاری است، باید مصارف آب انتقالی به اصفهان مشخص و شفاف شود، چرا اصفهان باوجود این حجم از آب انتقالی با کمبود آب مواجه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha