• جمعه / ۲۳ دی ۱۴۰۱ / ۱۴:۱۱
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1401102315462

آیت الله سعیدی:

امیددهی و بصیرت دهی از وظایف مداحان است

امیددهی و بصیرت دهی از وظایف مداحان است

ایسنا/قم خطیب جمعه قم با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب با مداحان گفت: رهبر معظم انقلاب بالا بردن رشد فکری جامعه و فرهنگ سازی را کار دیگر مداحان دانستند و بیان کردند استقامت در مقابل دشمن، هجوم در برابر دشمن، بصیرت، امید دهی و ایستادن در مقابل شگردهای دشمن از جمله مفاهیم نیازمند فرهنگ سازی مخاطبان است.

آیت‌الله سید محمد سعیدی در خطبه نماز جمعه قم که ۲۳ دی در مصلی قدس قم برگزار شد، با اشاره به دیدار مردم قم با رهبر معظم انقلاب عنوان کرد: در این دیدار رهبر معظم انقلاب حادثه ۱۹ دی را یک حادثه تحول آفرین خواندند و از آن به عنوان یک جهاد بزرگ یاد کردند؛ زیرا منشا حرکت های مردمی در همه کشور شد.

وی بیان کرد: غربی‌ها می خواست که ایران را در تسخیر خود قرار بدهد اما قیام ۱۹ می‌خواست که هویت مردم ایران را احیا کند و به همین خاطر دشمنان به هراس افتادند و واکنش نشان دادند.

وی با بیان اینکه از راهبرد جریان باطل کتمان این روزهای یوم الله است، گفت: سرعت مردم در احساس تکلیف، به جان خریدن خطرات بزرگ و انجام به هنگام از جمله درس‌های حادثه ۱۹ دی مردم قم است.

تولیت حرم حضرت معصومه (س) ادامه داد: آمریکا با تبلیغات، تحریم، ایران ستیزی، اسلام ستیزی و شیعه ستیزی برای خاموش کردن انقلاب اسلامی تلاش گسترده‌ای کرد اما با گذشت ۴۳ سال همه تلاش های شان به شکست انجامید.

وی با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب با مداحان و شاعران گفت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار مداحی را میراث شیعه دانستند و بیان کردند که مداحی یک هنر مرکب از صدای خوش، شعر خوب، آهنگ مناسب و محتوای فاخر است و مداحان باید از استفاده از آهنگ‌های نامناسب و ترانه‌های گناه آلود پرهیز کنند و مداحی باید مانند متون ارزشمند دینی باشد.

امام جمعه قم اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب بالا بردن رشد فکری جامعه و فرهنگ سازی را کار دیگر مداحان دانستند و بیان کردند استقامت در مقابل دشمن، هجوم در برابر دشمن، بصیرت، امید دهی و ایستادن در مقابل شگردهای دشمن از جمله مفاهیم نیازمند فرهنگ سازی مخاطبان است.

وی با بیان اینکه در این دیدار نقش مداحان در حوادث مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفت، تصریح کرد: داشتن دغدغه هدایت مردم، پرهیز غلبه دادن پول و شهرت، معرفت اندوزی، به روز بودن در مقابل حوادث جهانی از جمله شروط این نقش است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر صرف جویی در مصرف گاز یادآور شد: صرفه جویی در کالاها و نعمت هایی که در اختیار ما قرار گرفته است از نمونه های تقوا است که در شرایط خاص باید بیشتر به آن توجه شود.

آیت‌الله سعیدی در خطبه اول با اشاره به گناه سقط جنین عنوان کرد: خداوند می فرماید که فرزندانتان را از بیم تنگدستی نکشید؛ ما به آنان و شما روزی می‌دهیم، یقیناً کشتن آنان گناهی بزرگ است همچنین خداوند در رابطه با تعصب داشتن نسبت به جنسیت جنین در آیه ۸ سوره تکویر هشدار می دهد.

وی بیان کرد: هم پزشکان و هم والدین نباید به بهانه‌های واهی دست به کشتن و سقط جنین بزنند به ویژه در زمانی که رهبر معظم انقلاب مردم را به تاکثیر نسل فرا خوانده‌اند.

وی ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا (س) اظهار کرد: روزی پیامبر با اصحاب شان بودند که خداوند به پیامبر اکرم (ص) دستور می‌دهد باید چهل شبانه روز از حضرت خدیجه (س) دوری کند و پیامبر نیز مستقیم به خانه فاطمه بنت اسد می رود و به عبادت و روزه داری مشغول می‌شود.

وی ادامه داد: پس از ۴۰ روز جبرئیل بر پیامبر (ص) نازل می‌شود و می‌گوید: خداوند به تو دستوری می‌دهد که امشب برای هدیه و تحفه او آماده شوی. پیامبر(ص) به او گفت: «تحفه پروردگار چیست؟» جبرئیل گفت: «من به آن آگاهی ندارم.» و پیامبر (ص) متوجه می‌شوند که این هدیه حضرت زهرا (س) است.

تولیت حرم حضرت معصومه (س) اضافه کرد: در هنگام ولادت حضرت زهرا (س) چهار زن بهشتی یعنی ساره، مریم، آسیه به کمک خدیجه می آیند و حضرت زهرا (س) نیز بعد از تولد به یگانگی خداوند و رسالت پیامبر(ص) شهادت می دهند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در دیدار بانوان خط و راه بانوان را بر اساس منش فاطمی بیان کردند، یادآور شد: روز ولادت حضرت زهرا (س)، روز زن و مادر نامیده شده است تا همه بانوان جامعه با تاثیرپذیری از این بانوی بزرگوار در مسیر فاطمی گام بردارند و درس عفاف و حجاب بگیرند و از سبک زندگی ایشان درس بگیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha