• شنبه / ۲۴ دی ۱۴۰۱ / ۰۱:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401102415755
  • خبرنگار : 50088

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد

ابلاغ دستورالعمل جایگزینی سوخت دوم در گلخانه‌های خراسان رضوی

ابلاغ دستورالعمل جایگزینی سوخت دوم در گلخانه‌های خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به برودت شدید هوا و ماندگاری سرما در استان گفت: در سطح استان ۱۹۰۶ واحد گلخانه فعالیت دارد که اکثر این گلخانه‌ها دستورالعمل جایگزینی سوخت دوم را اجرایی کرده‌اند اما از این تعداد ۴۰۹ واحد فقط از سوخت گاز استفاده می‌کنند.

غلامحسین ساربان در گفت‌وگو با ایسنا درباره اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از آسیب به بخش کشاورزی استان با توجه به سرمای هوا اظهار کرد: با توجه به برودت شدید هوا و ماندگاری سرما در کل کشور به ویژه در خراسان رضوی نگرانی درباره افت فشار گاز و در نهایت قطعی گاز وجود داشت. از این رو جلساتی برگزار و به گلخانه‌ها دستوراتی ابلاغ شد تا سوخت دوم جهت گرمایش را تامین کنند. شرکت فرآورده‌های نفتی استان نیز همکاری لازم را انجام داده است.

وی افزود: در سطح استان ۱۹۰۶ واحد گلخانه فعالیت دارد که اکثر این گلخانه‌ها دستورالعمل جایگزینی سوخت دوم را اجرایی کرده‌اند اما از این تعداد ۴۰۹ واحد فقط از سوخت گاز استفاده می‌کنند و سوخت جایگزین تهیه نکرده‌اند. البته تعداد کمی از گلخانه‌ها در شهرستان مشهد از سیستم گرماتاب با مصرف گاز برای گلخانه‌ها استفاده می‌کنند. گرماتاب آخرین تکنولوژی افزایش بهره‌وری گاز در گلخانه‌هاست.

ساربان با بیان اینکه در حال حاضر گلخانه‌ها گاز دارند، خاطرنشان کرد: عمده نگرانی ما مربوط به ۶ شهرستان بردسکن، خلیل‌آباد، کاشمر، بجستان، گناباد و تربت‌ جام است که در انتهای خطوط گاز قرار دارند. در این ۶ شهرستان ۱۱۰ واحد گلخانه فعالیت دارد که ۴۵ واحد آن فقط گازسوز است. با پیگیری‌های انجام شده، سوخت دوم تهیه کردند تا دچار بحران سرمازدگی نشوند.

وی ادامه داد: یکی از سامانه‌های تاثیرگذار در اقلیم خراسان رضوی سامانه سیبری است. سال‌های قبل یعنی حدود ۵۰ سال پیش هر زمان این سامانه وارد استان می‌شد، برف خوبی برای کشاورزان به همراه داشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: در سال‌های اخیر با توجه به تغییرات اقلیمی و خشک شدن دریاچه آرال، این توده سرمای سختی را به همراه دارد که بدترین نمونه آن را سال ۸۶ تجربه کردیم. ماندگاری سرما در آن سال سبب وارد شدن خسارت جدی به ۸۰۰۰ هکتار باغات انار و تاکستان‌ها و حتی کاج‌ها در برخی مناطق و شهرهای استان شد. این پدیده مجددا امسال تکرار و از سه‌شنبه عصر، ۲۰ دی ماه، وارد خراسان رضوی شده و شامگاه ۲۱ دی ماه به اوج خود رسید. در این تاریخ فریمان با ۲۸ درجه زیر صفر سردترین شهرستان استان گزارش شد.

ساربان نقش اطلاع‌رسانی در کاهش خسارات را مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: از آن جهت که نسبت به‌ سال‌های قبل شرایط اطلاع‌رسانی و پایش اقلیمی بهتر شده  با اطلاع‌رسانی‌های به موقع در خصوص ورود سامانه سرما، مکاتبات و همچنین پایش‌های به موقع از ۹ دی ماه در تمام شهرستان‌های استان انجام شده است.

وی گفت: در این مکاتبات توصیه شده که آبیاری در کلیه سطوح مزارع و باغات خراسان رضوی تعطیل شود. ۲۶۰ هزار هکتار گندم، جو و کلزای سبز شده در سطح مزارع استان کشت شده است. با بارش برف و قرار گرفتن آن روی محصول، غلات زیر برف محصور می‌شود. باید توجه داشت دمای زیر برف و بالای برف ۱۰ درجه تفاوت دارد. از این رو برف پوشش مناسبی برای محصول است.

مزارع هنگام سرمای شدید و ماندگار آبیاری نشود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی توضیح داد: در این شرایط اقلیمی و افزایش ۱۰ روزه طول دوره سرما توصیه شده مزارع زعفران آبیاری نشود زیرا آبیاری در این شرایط اثر منفی دارد. برای جلوگیری از آبیاری ناخواسته برخی کشاورزان، هماهنگی لازم با شرکت برق نیز انجام شده تا کنتورهای برق خاموش شود و از هرگونه آبیاری اتفاقی جلوگیری شود. این اقدام به حفظ مزارع، صرفه‌جویی در مصرف برق و جلوگیری از افت فشار گاز کمک کرده است.

ساربان با تاکید بر اجرای دستورالعمل‌های هشداردهنده و پیشگیرانه در حوزه کشاورزی گفت: در شرایط آب و هوای سرد، عملیات هرس، شخم شیار و آبیاری باغات برای اینکه ریشه‌ها آسیب نبیند، باید متوقف شود. همچنین تاکید شده کشاورزان موتورهای برق را کنترل و به‌روز کنند. به این دلیل که بیشتر مخازن سوختی اراضی کشاورزی و باغی مانند نفت و گاز در فضای باز قرار دارد، لازم است عایق‌بندی این مخازن نیز انجام گیرد.  

وی با بیان اینکه هزینه تامین و تعمیر ماشین‌آلات کشاورزی بسیار گران است، توضیح داد: ضروری است در استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی از ضدیخ استفاده شود تا از یخ زدگی ماشین آلات و پرداخت هزینه‌های گزاف تعمیرات و نگهداری جلوگیری نمود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: تاکنون بالغ در ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغات استان با منابع کشور و تسهیلات بلاعوض آبیاری تحت فشار انجام شده و در این افت فشار دما و سرمای شدید بیم وارد شدن خسارت جدی به این سیستم‌ها می‌رود؛ لذا تاکید شده کلیه سیستم‌ها و پمپ‌ها از آب خالی شود.

ساربان با اشاره به تمهیدات لازم و انجام مذاکرات در همه شهرستان‌های استان به منظوری جلوگیری از خسارت به اراضی و باغات کشاورزی افزود:  خوشبختانه استان ما شهرستان مستعد کشت انار ندارد چون این میوه تا دمای منفی ۱۵ درجه را بیشتر تحمل نمی‌کند. تاکنون آخرین درجه منفی ۱۲ گزارش شده و مشکل خاصی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: همچنین باغات هسته‌دار و دانه‌دار در استان بسیار مقاوم است و مشکلی با سرما ندارد. باغات پسته که سطح وسیعی شامل ۱۲۱ هزار هکتار را تشکیل می‌دهد، تا منفی ۲۰ درجه مقاوم است. معمولا در نقاطی که این محصول کشت می‌شود، به این درجه از دما نمی‌رسیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: هرچند برآورد ما از خسارات وارد شده به اراضی و باغات کشاورزی بعد از سرماهای سخت و گرم شدن هوا آشکار می‌شود اما تا این لحظه جای نگرانی نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha