• شنبه / ۲۴ دی ۱۴۰۱ / ۰۸:۴۵
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401102415832
  • خبرنگار : 50250

سیسمونی؛ هدیه یا وظیفه خانواده دختر!

سیسمونی؛ هدیه یا وظیفه خانواده دختر!

ایسنا/چهارمحال و بختیاری خرید سیسمونی همانند خرید جهیزیه یکی از رسومات نام‌آشنا در کشور است، این رسم نیز همانند سایر رسومات پسندیده مردمان قدیم این مرز و بوم در گذر زمان دچار تغییرات فراوان شده و امروز نیز به ابزاری برای خودنمایی و چشم و هم‌چشمی تبدیل شده است، کمر برخی خانواده‌ها نیز زیر بار این رسوم می‌شکند و بازهم اصرار بر اجرای بی کم و کاست آن داریم.

به‌گزارش ایسنا، شاید یکی از شیرین‌ترین خبرهایی که والدین از فرزندشان می‌شوند این باشد که به‌زودی قرار است خانواده آن‌ها بزرگتر شود و نوزادی محفل خانوادگی آن‌ها را با خنده و شیطنت گرم‌تر کند، اما قطعا بسیاری از خانواده‌های ایرانی این سال‌ها با چالش تهیه سیسمونی برای نوزاد در راه دخترشان مواجه هستند و این شیرینی خبر خوش نوه‌دار شدن، با دیدن قیمت‌ها تا حدودی به تلخی تبدیل می‌شود.

خانواده‌ای که هنوز از بار سنگین تهیه جهیزیه کمر راست نکرده‌اند باید به فکر خرید سیسمونی باشند و باتوجه به افزایش شدید قیمت‌ها و چشم و هم‌چشمی‌ها بار دیگر کمرشان زیر بار خرید سیسمونی خم می‌شود.

سیسمونی همانند جهیزیه نوعی هدیه و لطف خانواده دختر به فرزندشان است، اما به‌نظر می‌رسد که این سنت به وظیفه برای خانواده دختر تبدیل شده و اگر در خرید وسایل سنگ تمام نگذارند، دخترشان در مقابل خانواده همسر دچار سرافکندگی می‌شود.

شبکه‌های اجتماعی نیز این روزها به محلی برای فخرفروشی مادران در انتظار فرزند تبدیل شده است و شاهد هستیم که برخی مادران باردار پُز سیسمونی خریداری شده برای نوزادشان را می‌دهند و گاهی این سوال در ذهن افراد جامعه ایجاد می‌شود که نوزاد تازه متولد شده چه نیازی به رایانه‌، میز تحریر، دوچرخه، اسباب‌بازی‌های الکترونیکی، سرسره و .... دارد.

در گذشته سیسمونی به چند دست لباس ساده، شیشه شیر، پستانک، لحاف کوچک، تشک، قنداق، چند دستمال نخی، جغجغه و در موارد معدود به گهواره و روروک ختم می‌شد، اما امروز خانواده‌ها اتاق کودک را با انواع وسایل گران قیمت آن‌چنانی پر می‌کنند که کودک تا چند سال حتی نیازی به آن وسایل پیدا نکند.

خانواده دختر به‌نوعی تهیه سیسمونی برای فرزند اول دخترشان را وظیفه می‌دانند

مجیدی- یکی از بانوان شهرکردی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه خانواده‌ام دو سال گذشته برای خرید سیسمونی حدود ۴۰ میلیون تومان هزینه کرده‌اند، اظهار کرد: باتوجه به اینکه خانواده‌ام به‌علت اصرار بنده از خرید لوازمی مانند مینی‌واش، کالسکه و ... که ضرورت نداشت، صرف نظر کردند، اما با این وجود بازهم هزینه بالایی صرف خرید سیسمونی شد.

وی افزود: تعداد لباس‌هایی که برای نوزاد در سیسمونی خریده می‌شود، بیش از نیاز است و با توجه به اینکه کودک به سرعت رشد می‌کند، عملا این پوشاک بعد از مدتی به‌علت تغییر سایز نوزاد قابلیت استفاده ندارد و بسیاری از پوشاکی که خانواده‌ام برای تهیه سیسمونی خریداری کرده‌اند بعد از گذشت دو سال نو و دست نخورده مانده‌اند و شاید دیگر مورد استفاده قرار نگیرد.

این بانوی شهرکردی با بیان اینکه خانواده دختر به‌نوعی تهیه سیسمونی برای فرزند اول دخترشان را وظیفه می‌دانند، گفت: اصل رسم سیسمونی به خودی خود بد نیست، اما اینکه وظیفه خانواده دختر تلقی شود، جالب نیست.

مجیدی با اشاره به رسم دیدن سیسمونی، توضیح داد: برخی خانواده‌ها رسم دارند که برای دیدن سیسمونی یک مهمانی ترتیب دهند که این رسم علاوه بر هزینه‌هایی که برای میزبان برای پذیرایی در این شرایط اقتصادی ایجاد می‌کند، موجب تقویت چشم و هم‌چشمی در خرید سیسمونی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: چه ضرورتی دارد که خانواده برای نوزاد تازه متولد شده تا چند سال آینده لباس تهیه کنند، یا اینکه چرا باید بر روی سیسمونی وسایلی مانند پرده، فرش، رایانه، میز تحریر، تبلت و ... خریداری شود و کودک تازه متولد شده چه نیازی به این وسایل دارد.

خرید جهیزیه و سیسمونی فشار سنگینی را به خانواده دختر وارد می‌کند

نادری- یکی از اهالی شهرستان بن در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در ۵ سال اخیر دوبار برای خرید سیسمونی هزینه کرده‌ام، اظهار کرد: افزایش قیمت‌ها در چند سال اخیر خانواده‌ها را برای خرید سیسمونی دچار مشکلات فراوان کرده است، هزینه‌ای که برای خرید سیسمونی در سال‌جاری برای دخترم متحمل شدم، حداقل چهار برابر هزینه‌ای بود که صرف خرید سیسمونی برای دختر بزرگترم شد.

وی با بیان اینکه در شهرستان بن نیز همانند سایر نقاط استان و حتی کشور رسوماتی برای دیدن سیسمونی کودک همانند جهازبران وجود دارد، بیان کرد: معمولا خانواده دختر تا ماه هفتم بارداری باید سیسمونی را تهیه و به خانه دختر بفرستند که در این روز تعدادی از اقوام نیز دعوت می‌شوند.

نادری با تاکید بر اینکه خرید جهیزیه و سپس سیسمونی فشار سنگینی را به خانواده دختر وارد می‌کند، عنوان کرد: شاید اگر خرید سیسمونی و جهیزیه وظیفه تلقی نمی‌شد، خانواده دختر اینقدر به زحمت نمی‌افتادند.

کاملا با رسم خرید سیسمونی توسط خانواده دختر مخالفم

بخشی یکی دیگر آقایان اهل چهارمحال و بختیاری که اکنون دارای فرزند دوقلو است، گفت: من و همسرم تصمیم گرفتیم تا تمام وسایل مورد نیاز فرزندانمان را خودمان تهیه کنیم و از این بابت بسیار خرسندیم.

وی با بیان اینکه بنده کاملا با رسم خرید سیسمونی توسط خانواده دختر مخالفم، توضیح داد: چرا باید خانواده همسرم برای فرزند من هزینه کنند، در حالیکه وظیفه بنده است که برای آسایش و رفاه خانواده‌ام تلاش کنم.

بخشی با بیان اینکه تصمیم من و همسرم برای خرید سیسمونی توسط خودمان با مقاومت خانواده همسرم روبرو شد، عنوان کرد: خانواده همسرم معتقد بودند که خرید سیسمونی توسط خانواده دختر یک رسم قدیمی است و باید این رسم را به‌جا بیاورند و اگر این کار را نکنند، بی احترامی به دخترشان است.

این شهروند خاطرنشان کرد: مقابله با رسوم غلط بستگی به خود فرد دارد، همیشه تلاشم بر این بوده که تا حد توان در برابر این رسوم که در این سال‌ها بهانه‌ای برای چشم و هم‌چشمی شده، بایستم، البته بابت همراهی خانواده‌ها با این تفکر تشکر می‌کنم.

تهیه سیسمونی نباید وظیفه خانواده دختر تلقی شود

عباس قنبری عدیوی- رئیس بنیاد ایران‌شناسی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه هدیه دادن و هدیه گرفتن یکی از سنت‌های پسندیده اجتماعی است، اظهار کرد: ازدواج و فرزندآوری نشان‌دهنده جایگاه خانواده است، بنابراین سخت شدن شرایط ازدواج و تحمیل هزینه به خانواده مطلوب نیست، به‌ویژه در شرایط کنونی که سبد هزینه خانواده پرهزینه‌تر شده و فرصتی برای تجملات باقی نمانده است.

وی افزود: طبق فرهنگ ایران تامین هزینه‌های زندگی بر عهده مرد است و از سوی دیگر خانواده دختر برای آسایش فرزندشان کمک‌هایی را در قالب خرید جهیزیه و سپس سیسمونی می‌کنند که مانند هدیه نوروز و هدیه نوخانه کاملا اختیاری است.

قنبری با بیان اینکه خرید سیسمونی یک سنت اجتماعی است، عنوان کرد: این سنت را می‌توان بر مبنای شادباش تلقی کرد، خرید سیسمونی توسط خانواده دختر نباید به‌عنوان یک وظیفه شناخته شود و موجب شود تا خانواده هزینه اضافی متحمل شوند و اگر خانواده‌ای برای فرزند اول دخترشان هدیه‌ای نخریدند مرتبا مورد سرزنش و گلایه قرار بگیرند.

این پژوهشگر فرهنگ عامه تاکید کرد: در گذشته ضرب‌المثلی در برخی نقاط با عنوان"نازت به جهازت" بیان می‌شد و این یعنی خانواده دختر به‌نوعی موظف به تهیه جهیزیه و سپس سیسمونی بود.

وی با اشاره به اینکه هدیه دادن باید متناسب با توان مالی بر عهده خانواده گذاشته شود، یادآور شد: هدیه باید نوعی تبرک باشد، این هدیه باید به خجستگی و شادمانی به فرد داده شود و نیازی به نیست که فرد خارج از توان مالی خود هدیه تهیه کند.

قنبری بیان کرد: مگر یک کودک تازه متولد شده به چند دست لباس و یکسری لوازم جانبی نیاز دارد که خانواده دختر متحمل هزینه گزاف در تهیه سیسمونی شود، مخالف حذف کامل سیسمونی هستیم، اما نباید تهیه سیسمونی به‌گونه‌ای باشد که شیر مرغ تا جان آدمیزاد خریده شود، این هدیه باید در حد توان خانواده باشد و شاهد چشم و هم‌چشمی نباشیم.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در شرایط فعلی معیشت خانواده‌ها تحمیل هزینه گزاف برای خرید سیسمونی عقلانی نیست، خاطرنشان کرد: نباید این انتظار و توقع در جامعه ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه رسم تهیه سیسمونی توسط خانواده دختر برای فرزند اول تنها مختص ایران نیست، گفت: در بسیاری از کشورهای آسیایی و حتی اروپایی سنت هدیه دادن وجود دارد، اما چشم و هم‌چشمی مانند ایران وجود ندارد و یک وظیفه نیست و در حد عرف هزینه می‌شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۵ ۲۲:۴۶

مقاله خوبی بود